Środki transportu wynajmowane przez spółkę od kontrahentów duńskich uznaje się za "urządzenia przemysłowe" w myśl art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Tym samym spółka jest zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego u źródła od należności z tytułu najmu tych urządzeń.
Dzierżawa i użyczenie nieruchomości przez udziałowca do spółki, realizowane na zasadach rynkowych, nie stanowią ukrytego zysku w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o CIT. Inwestycje spółki w ETF i ETC nie wykluczają jej z możliwości opodatkowania CIT estońskim.
Przeksięgowanie kosztów z konta „usługi w toku” na inne konto, które nie odzwierciedla ich jako kosztów sprzedanych usług w zysku netto roku podatkowego, skutkuje powstaniem dochodu do opodatkowania z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych pod estońskim CIT.
Zbycie Nieruchomości w ramach Transakcji nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z opcją rezygnacji z przewidzianego zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje projekt w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i nieodpłatnie udostępnia powstały majątek, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż czynności te nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT.
Otrzymanie darowizn pieniężnych w postaci prezentów weselnych, o wartości nieprzekraczającej kwot wolnych od podatku, nie rodzi obowiązku zgłoszenia ani podatkowego zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Płatność gotówką nie wpływa na opodatkowanie przy niestosowaniu zwolnienia art. 4a ust. 1 tej ustawy.
Dla ustalenia właściwej stawki opodatkowania dywidendy za rok 2025, w tym ramach estońskiego CIT, decydujące jest spełnienie kryteriów małego podatnika w roku podjęcia uchwały o podziale zysku; okoliczność, że zysk pochodzi z roku, w którym spółka rozpoczęła działalność, pozostaje bez znaczenia dla stawki podatkowej.
Podjęcie uchwały o likwidacji nieuzględnionej w KRS nie skutkuje utratą prawa opodatkowania ryczałtem od dochodów przez spółkę, gdyż art. 28l ustawy o CIT nie wskazuje takiej czynności jako przesłanki do utraty prawa do ryczałtu. Stanowisko to potwierdza literarne brzmienie przepisów i praktyka organu interpretacyjnego.
Przychody uzyskiwane przez wnioskodawcę ze świadczenia usług doradczych związanych z oprogramowaniem komputerowym powinny podlegać opodatkowaniu ryczałtem według stawki 12%, zgodnie z klasyfikacją PKWiU 62.02, a nie stawce 8,5% przewidzianej dla innych usług.
Stawka ryczałtu od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto, po zakończeniu opodatkowania ryczałtem, określana jest na podstawie statusu podatnika w ostatnim roku stosowania ryczałtu, niezależnie od daty podjęcia uchwały o rozdysponowaniu zysku czy faktycznej wypłaty tego zysku.
Darowizna dokonana między małżonkami co do zasady rodzi obowiązek podatkowy w zakresie podatku od spadków i darowizn, jednakże przy spełnieniu warunków przewidzianych w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, zwolniona jest z opodatkowania. Czynność ta nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Transakcja zbycia nieruchomości będzie wyłączona z opodatkowania PCC w zakresie opodatkowanym podatkiem VAT; jednak część dotycząca naniesień będących własnością podmiotów trzecich (niebędących przedsiębiorstwem przesyłowym) podlega opodatkowaniu PCC.
Usługi zarządzania projektami sklasyfikowane pod PKWiU 70.22.20.0, jeżeli nie zawierają elementów doradztwa strategicznego ani nie dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu ryczałtem według stawki 8,5% od przychodów ewidencjonowanych.
Stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia na działalność w SSE zgodnie z art. 19 ust. 5 pkt 3 UoSSE, nie obliguje do zwrotu pomocy publicznej. Po wygaśnięciu zezwolenia, spółka, spełniając wymogi, może wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek (tzw. „CIT estoński”) w bieżącym roku podatkowym.
Przychody uzyskiwane przez podatnika, sklasyfikowane jako usługi pod kodem PKWiU 74.90.12.0, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5%, pod warunkiem braku wykluczających przesłanek opisanych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Gmina realizująca inwestycję o charakterze publiczno-prawnym, niewykorzystującą towarów i usług do czynności opodatkowanych VAT, nie jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).
Przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych jako "Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe" PKWiU 74.90.20.0 kwalifikują się do opodatkowania ryczałtem według stawki 8,5%, o ile zakres działalności i spełniane warunki wykluczają zastosowanie wyższych stawek określonych w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Sprzedaż działki nabytej w majątku wspólnym, nieużywanej w działalności gospodarczej ani nieprzeznaczonej do celów zarobkowych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jako że nie spełnia kryteriów działalności gospodarczej wymienionych w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.
Uzyskiwanie przychodów z tytułu umowy dzierżawy, stanowiących dominującą część przychodów, nie wyłącza możliwości korzystania z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, pod warunkiem spełnienia wymagań art. 28j ust. 1 ustawy o CIT.
Usługi świadczone przez podatnika jako Technical Application Manager, mające charakter zarządczy i specjalistyczny oraz związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 12%, nie 8,5%, jako że mają ścisły związek z doradztwem informatycznym.