Dla ustalenia właściwej stawki opodatkowania dywidendy za rok 2025, w tym ramach estońskiego CIT, decydujące jest spełnienie kryteriów małego podatnika w roku podjęcia uchwały o podziale zysku; okoliczność, że zysk pochodzi z roku, w którym spółka rozpoczęła działalność, pozostaje bez znaczenia dla stawki podatkowej.
Przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. jest neutralne podatkowo na gruncie dochodowego CIT, a spółka po przekształceniu może skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od razu po rejestracji, z preferencyjną stawką jako mały podatnik. Darowizna udziałów nie stanowi ukrytego zysku podlegającego opodatkowaniu.
Przekroczenie w 2023 roku limitu wartości sprzedaży ustalonego dla "małego podatnika" prowadzi do utraty prawa do składania kwartalnych deklaracji VAT w następnym roku, pomimo późniejszych korekt faktur obniżających wartość sprzedaży poniżej progu.
Motocykl stanowi pojazd samochodowy w rozumieniu art. 5a pkt 19a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co wyklucza możliwość jego jednorazowej amortyzacji przewidzianej dla małych podatników w art. 22k ust. 7 ustawy.
Przekroczenie w 2022 r. limitu obrotów dla małego podatnika nie wyłącza prawa do statusu małego podatnika VAT w 2023 r., o ile w bieżącym roku nie zostanie przekroczony nowy, podwyższony limit obrotów, co uprawnia do składania deklaracji kwartalnych.
Wypłata dywidendy i zaliczek na poczet dywidendy przez małego podatnika w roku podjęcia uchwały podlega opodatkowaniu według stawki ryczałtu odpowiedniej dla statusu podatnika w tym roku, niezależnie od roku faktycznej wypłaty lub lat, za które wypłata ta jest dokonywana.
Spółka z o.o. powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej nie jest uznawana za podmiot rozpoczynający działalność zgodnie z regulacjami ryczałtu od dochodów spółek i nie kwalifikuje się do preferencyjnej stawki CIT jako nowy podatnik, lecz może być uznana za małego podatnika, jeśli spełnia kryteria przychodowe.
Do określenia statusu „małego podatnika” zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, uwzględnia się wyłącznie przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyłączeniem przychodów z działalności rolniczej. Przychody rolnicze są wyłączone z opodatkowania i nie wpływają na limit przychodów."
Dla zaliczek na poczet dywidendy wypłaconych w 2023 roku, przez Spółkę posiadającą wtedy status małego podatnika, właściwa jest stawka 10% CIT Estońskiego, niezależnie od późniejszego utracenia tego statusu w 2024 roku. O statusie i stawce decyduje moment wypłaty zaliczek.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT z faktur związanych z wydatkami mieszanymi stosując sposób określania proporcji precyzowany w art. 86 ust. 2a ustawy oraz zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia w związku z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Motocykle, jako pojazdy samochodowe, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie kwalifikują się do jednorazowej amortyzacji zgodnie z art. 22k ust. 7, z uwagi na wyłączenie tych pojazdów z możliwości jednorazowych odpisów amortyzacyjnych zarezerwowanych dla małych podatników.
W przypadku zagranicznego przedsiębiorcy posiadającego oddział w Polsce, do celów podatku minimalnego, nie uznaje się daty rejestracji oddziału jako daty rozpoczęcia działalności. Określenie małego podatnika wymaga uwzględnienia wszystkich przychodów, nie tylko tych osiągniętych w Polsce, natomiast przy weryfikacji rentowności, stosuje się jedynie przychody uzyskane na terenie Polski przez oddział.
Wpływ dotacji na limit małego podatnika prowadzącego działalność edukacyjną zgodnie z art. 4a pkt 10 i na limit przychodów zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2. Stosowanie 9% stawki podatku w przypadku nie przekroczenia limitu określonego w art. 19 ust. 1 pkt 2 w roku 2019 i przekroczenia limitu w roku 2020.
Ustalenie statusu małego podatnika i możliwości stosowania preferencyjnej stawki 10% ryczałtowego podatku od dochodów spółek spółki przekształcanej z JDG.
Obowiązek naliczenia i zadeklarowania za rok podatkowy 2024 minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych.
Czy Spółka może skorzystać z preferencji wynikających z art. 28j ust. 2 ustawy o CIT w pierwszym roku opodatkowanie ryczałtem, tj. w okresie od 1 września 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. Jeżeli na pierwsze pytanie odpowiedź będzie negatywna, Spółka powzięła wątpliwość, czy spełnia warunki określone w art. 28j ust. 3. pkt 1, tj. czy jako mały podatnik spełnia warunki zatrudnienia.
Zastosowanie 10% stawki opodatkowania, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w sytuacji przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.
Czy w opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym, kiedy Spółka w 2024 r. osiągnie przychody inne niż z zysków kapitałowych brutto (z podatkiem VAT) wyższe niż równowartość w złotych kwoty 2 000 000 euro, przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł, ale netto (bez podatku VAT) niższe od tej kwoty, Spółka
Zastosowanie przepisów dot. CIT estońskiego w odniesieniu do spółki, która powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej, w tym braku wyłączenia podmiotowego z CIT estońskiego na podstawie art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c oraz możliwości zastosowania preferencji dotyczącej zatrudnienia oraz stawki ryczałtu przewidzianych dla małego podatnika.
Alokacja kosztów wynikających z Pożyczek oraz Kosztów Bieżących do kosztów uzyskania przychodów ze źródła zyski kapitałowe oraz brak uwzględnienia przychodów z dywidendy w limicie dla ustalenia statusu „małego podatnika”.
1) Czy w związku z opisanym stanem faktycznym, Wnioskodawca po wniesieniu dopłat do kapitału spółki, której jest udziałowcem ma prawo do preferencyjnej 9% stawki podatku dochodowego w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym? 2) Czy w związku z opisanym stanem faktycznym, Wnioskodawca po zmianie właścicielskiej ma prawo do preferencyjnej 9% stawki podatku dochodowego w roku podatkowym zaistnienia