Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego według art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż obiekt inwestycyjny wykorzystywany będzie do czynności opodatkowanych VAT w ramach umowy najmu.
Instytucji kultury prowadzącej jednocześnie działalność gospodarczą i niemającą charakteru gospodarczego, przysługuje prawo do obliczania prewspółczynnika VAT według metody art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, bardziej odzwierciedlającej jej specyfikę, zamiast wzoru z rozporządzenia Ministerstwa Finansów.
Podmiot korzystający ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeśli nabywane towary lub usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, nawet jeśli innowacyjny projekt służy poprawie efektywności działalności zwolnionej.
Przekazanie majątku do nowo utworzonych instytucji kultury w wyniku ich podziału nie stanowi zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a nieodpłatne wyposażenie w nieruchomości i mienie ruchome nie jest opodatkowane VAT, gdyż nie spełnia warunków prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Nieodpłatne udostępnienie majątku gminnego dla zadań publicznych na rzecz instytucji kultury, jako działanie w ramach zadań własnych, nie stanowi czynności podlegających VAT. W związku z brakiem odpłatnych świadczeń wiązanych z czynnościami opodatkowanymi, odliczenie podatku naliczonego jest niedopuszczalne.
Darowizny otrzymywane przez samorządową instytucję kultury stanowią przychody wykonane tej instytucji w rozumieniu § 2 pkt 12 Rozporządzenia Ministra Finansów i winny być uwzględniane w mianowniku wzoru kalkulacji prewspółczynnika określonego w § 4 ust. 1 Rozporządzenia.
Odpłatne udostępnienie infrastruktury na rzecz GOKiS podlega opodatkowaniu VAT, z wyłączeniem zastosowania zwolnienia z podatku. Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z inwestycją, przy założeniu zgodności czynszu dzierżawnego z wartościami rynkowymi.
Prawo do częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Uwzględnianie w mianowniku prewspółczynnika otrzymanej dotacji inwestycyjnej.
Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług udostępnienia infrastruktury na podstawie umowy dzierżawy oraz prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentujących wydatki na realizację inwestycji.