Odpłatne udostępnianie przez Gminę pasa drogowego drogi wewnętrznej na podstawie umowy cywilnoprawnej nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż czynność ta ma charakter publicznoprawny, związany z realizacją zadań własnych Gminy, co wyłącza ją z opodatkowania według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Opłaty pobierane przez gminę za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych i wewnętrznych nie podlegają VAT z uwagi na publicznoprawny charakter tych działań. Natomiast opłaty za udostępnianie nieruchomości na cele inne niż drogowe, ustalane umowami cywilnoprawnymi, będą opodatkowane VAT jako wynagrodzenie za świadczenie usług.
Podatnik, będący jednostką samorządu terytorialnego, wykonującą zadanie własne w postaci przebudowy drogi publicznej, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług, gdyż inwestycja ta nie służy czynnościom opodatkowanym VAT.
Opłaty pobierane przez Gminę za zajęcie pasa drogowego dróg wewnętrznych nie podlegają opodatkowaniu VAT, jako że są wynikiem realizacji przez tę jednostkę zadań publicznoprawnych, a nie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.
Gmina realizująca inwestycję o charakterze publiczno-prawnym, niewykorzystującą towarów i usług do czynności opodatkowanych VAT, nie jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).
Odpłatne udostępnianie przez gminę pasa drogowego drogi wewnętrznej na podstawie umów cywilnoprawnych nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT), gdyż czynność ta należy do sfery publicznoprawnej zadań własnych gminy, wyłączając zastosowanie ustawowych przepisów o podatnikach VAT, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Przychód uzyskany z dobrowolnego zbycia prawa użytkowania wieczystego na rzecz jednostki samorządowej, przeznaczonego na realizację celu publicznego uzasadniającego wywłaszczenie, jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli nabycie nie nastąpiło w okresie 2 lat przed zbyciem, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o PIT.
Dochód uzyskany z tytułu sprzedaży nieruchomości może być klasyfikowany jako przychód z działalności gospodarczej, jeżeli transakcja wykazuje cechy profesjonalnej działalności handlowej, takie jak ciągłość i zamiar zysku.
Sprzedaż działek otrzymanych w darowiźnie stanowi element zarządu majątkiem prywatnym i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile brak jest działań sugerujących profesjonalny obrót nieruchomościami prowadzący do uznania sprzedającego za podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT.
Opłaty pobierane przez Gminę za zajęcie pasa drogowego dróg nie stanowią wynagrodzenia za czynności podlegające opodatkowaniu VAT, gdyż realizacja takich czynności w sferze publicznoprawnej wyłącza Gminę z grona podatników VAT. Tym samym, czynności te nie wymagają dokumentowania fakturą VAT.
Powiat, realizując zadanie remontu nawierzchni drogi jako zadanie własne w ramach reżimu publicznoprawnego, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, gdyż nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT w tym zakresie.
Opłaty za zajęcie pasa drogowego pobierane przez Gminę, wynikające z decyzji administracyjnych i uchwał, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż stanowią daninę o charakterze publicznoprawnym realizującą zadania własne, niewchodzące w zakres działalności gospodarczej prowadzonej przez podatników VAT.
Opłaty pobierane przez gminę za zajęcie dróg wewnętrznych nie stanowią wynagrodzenia za czynności podlegające opodatkowaniu VAT, zatem nie powinny być dokumentowane fakturą VAT, lecz innymi dokumentami księgowymi. Czynności te mieszczą się w zakresie zadań publicznych gminy, co wyłącza je spod działania jako podatnika VAT.
Podmiot nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od kosztów inwestycji, jeśli nie prowadzi opodatkowanej działalności gospodarczej związanej z nabytymi towarami i usługami, co podlega wyłączeniu zgodnie z regułami ustawy o VAT, w szczególności jeśli efekty projektu nie służą generowaniu dochodów.
Jednostki samorządu terytorialnego nie mają prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z infrastrukturą, która jest wykorzystywana wyłącznie do realizacji zadań publicznoprawnych i nie generuje dochodów z czynności opodatkowanych VAT.
Powiat, jako organ władzy publicznej, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektów przy użyciu środków unijnych, jeśli działalność ta mieści się w zakresie zadań publicznoprawnych. Wydatki niepowiązane z działalnością opodatkowaną nie dają podstaw do odliczenia podatku.
Gmina realizująca inwestycję drogową na potrzeby publiczne oraz partycypująca w kosztach Banku, nie działa w zakresie działalności gospodarczej jako podatnik VAT, a uzyskane wpłaty nie są świadczeniami podlegającymi opodatkowaniu VAT. Zatem, Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego związanym z tą inwestycją.
Gmina, realizując zadania związane z budową infrastruktury drogowej, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdy zadania te nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, zgodnie z art. 15 i art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Wydatki poniesione przez Gminę na Prace odtworzeniowe w ramach Inwestycji drogowych, realizowanych po Inwestycjach kanalizacyjnych, nie mają związku z działalnością opodatkowaną VAT; są związane z zadaniami publicznoprawnymi. W konsekwencji Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków. Klucz proporcjonalnego odliczenia VAT nie może być zastosowany.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT od inwestycji kanalizacyjnych według prewspółczynnika metrażowego, ale nie od inwestycji drogowych, gdyż te pozostają w zakresie zadań własnych gminy niepodlegających VAT.
Opłaty pobierane za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych nie podlegają VAT jako czynności publiczno-prawne, natomiast opłaty za zajęcie dróg wewnętrznych na podstawie umów cywilnoprawnych podlegają opodatkowaniu, będąc czynnościami cywilnoprawnymi.