Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT od inwestycji kanalizacyjnych według prewspółczynnika metrażowego, ale nie od inwestycji drogowych, gdyż te pozostają w zakresie zadań własnych gminy niepodlegających VAT.
Powiat, realizując zadania publiczne w zakresie budowy dróg lokalnych, nie działa jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, co wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT, gdyż inwestycja nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej.
Odszkodowanie uzyskane za wywłaszczenie nieruchomości nabytych nieodpłatnie w drodze spadku i działu spadku korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o PIT, niezależnie od przyszłego zwiększenia udziału w tej nieruchomości.
Organy władzy publicznej, realizując zadania o charakterze publicznoprawnym, nie są uznawane za podatników VAT w związku z tymi zadaniami, co skutkuje brakiem prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów niepowiązanych z czynnościami opodatkowanymi.
Jednostkom samorządu terytorialnego nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji zadań własnych, które nie są czynnościami opodatkowanymi, jak przebudowa dróg gminnych, gdy te działania nie mają charakteru cywilnoprawnego.
Jednostce budżetowej, realizującej zadania publicznoprawne związane z drogami wojewódzkimi, nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupów służących tej działalności, gdyż nie są one związane z czynnościami opodatkowanymi, będącymi przedmiotem VAT.
Wydatki poniesione na remont, przebudowę i budowę trwałych dróg publicznych, które stanowią inwestycję wspierającą działalność gospodarczą podatnika, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, pod warunkiem udokumentowania ich związku z realizowaną inwestycją oraz traktowania ich jako wydatki definitywne i właściwie udokumentowane
Wydatki poniesione przez spółkę na modernizację infrastruktury drogowej jako integralny element realizowanej inwestycji niedrogowej mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów pośrednio związane z przyszłymi przychodami spółki, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Gminie działającej jako organ władzy publicznej w zakresie zadań własnych i realizującej projekt nieopodatkowany, nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Nieodpłatne przekazanie inwestycji drogowej przez Inwestora na rzecz Zarządcy drogi, działającego w ramach jednostki samorządu terytorialnego, nie kreuje obowiązku podatkowego po stronie odbiorcy w zakresie podatku VAT, o ile odbiorca nie uczestniczy w odpłatnej transakcji.
Gmina, realizując zadania publiczne w zakresie budowy i modernizacji dróg, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych, gdyż działa w ramach władztwa publicznego, a efekty inwestycji nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji publicznych związanych z zadaniami własnymi wynikającymi z ustawy, które są nieopodatkowane i mają charakter publicznoprawny.
Gmina nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na budowę kanalizacji deszczowej i dróg wewnętrznych, gdy inwestycje te, będące zadaniami własnymi, nie są bezpośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi.
Gmina realizująca inwestycję dotyczącą infrastruktury drogowej w ramach zadań publicznych nie działa jako podatnik VAT, a więc czynności te wyłączone są z systemu podatku VAT. Tym samym, Gmina nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług w ramach takiej inwestycji.
Gmina, realizując inwestycję o charakterze publicznoprawnym, nie nabywa prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków, gdyż nie wykorzystuje nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych.
Realizacja projektu rozbudowy drogi powiatowej przez powiat nie daje prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek naliczony, gdyż nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związaną z kosztami przebudowy drogi, jeżeli inwestycja ta jest bezpośrednio związana z jego czynnościami opodatkowanymi, pod warunkiem, że inne przesłanki określone w art. 88 ustawy nie znajdą zastosowania.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadania własne nałożone ustawą, które nie są związane z opodatkowaną działalnością gospodarczą, nie ma prawa do odliczenia ani zwrotu podatku VAT związanego z wydatkami poniesionymi na te zadania.
Skutki podatkowe usługi udostępnienia nieruchomości prywatnemu inwestorowi w celu wybudowania drogi publicznej, w zamian za zwrot kosztów odszkodowań.
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.
Czynności, w ramach których Gmina będzie wykorzystywała majątek powstały w ramach Projektu (objęty przedmiotem wniosku), nie będą stanowiły czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy. Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu w przedmiotowym zakresie.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. „(…)”.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z Projektem.
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.