Jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje projekt w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i nieodpłatnie udostępnia powstały majątek, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż czynności te nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT.
Gmina realizująca budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie działa jako podatnik VAT, gdyż działania te nie mają charakteru zarobkowego. Tym samym wpłaty mieszkańców i dotacje są zwolnione z VAT, a Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego na zakupach związanych z inwestycją.
Jednostce samorządu terytorialnego, realizującej projekt finansowany ze środków unijnych, którego efekty służą czynnościom nieopodatkowanym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Spółka nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, co wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabytych usług księgowych, z uwagi na opodatkowanie w miejscu siedziby spółki, tj. w Holandii.
Dla oceny obowiązku podatkowego w Polsce kluczowe jest miejsce faktycznego wykonania usług, a nie jedynie kraj zakładu kontrahenta.
Zbycie przedsiębiorstwa, uznane za zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, nie podlega przepisom ustawy o VAT na podstawie art. 6 pkt 1, co skutkuje brakiem obowiązku wystawienia faktury oraz brakiem prawa do odliczenia VAT przez nabywcę.
Wpłaty od mieszkańców oraz dotacja celowa na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków przez gminę nie stanowią dostawy towarów ani świadczenia usług, toteż nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina realizuje te działania w ramach zadań własnych, wyłączając je tym samym z działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, co uniemożliwia odliczenie VAT od związanych z tym wydatków.
Podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jeżeli towary i usługi nabyte są wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych, nawet gdy podatnik jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.
Sprzedaż przez osobę fizyczną udziału w prawie własności działek nie stanowi działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, gdyż sprzedająca działała w ramach zarządzania majątkiem prywatnym, a nie jako podatnik VAT, w myśl art. 5 ust. 1 i art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.
Nieodpłatne przekazanie efektów projektu przez Gminę nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, a zatem Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik niemający wystarczającego zaplecza personalnego i technicznego w państwie członkowskim nie posiada w nim stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 11 rozporządzenia 282/2011. Miejscem świadczenia usług nabywanych przez takiego podatnika pozostaje miejsce jego siedziby.
Sprzedaż niezabudowanej działki będącej terenem budowlanym podlega opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów i nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT. Transakcję dokumentuje się fakturą VAT, gdyż działka jest składnikiem majątku spółki działającej jako podatnik.
Dotacja przyznana na realizację zadania publicznego, niepowiązana z obrotem, nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Jednostka nie może obniżyć podatku należnego o podatek naliczony, gdyż zakupy nie służą czynnościom opodatkowanym.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadania własne nałożone przepisami prawa, nie jest uprawniona do odliczenia naliczonego podatku VAT, jeżeli te zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT, co wyklucza możliwość uzyskania zwrotu tego podatku.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów związanych z realizacją zadań własnych, o charakterze publicznoprawnym, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ograniczającym prawo do odliczenia do czynności opodatkowanych.
Działania gminy polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT i nie uprawniają do odliczenia podatku VAT ani nie powodują obowiązku opodatkowania VAT otrzymanego dofinansowania.
Spółka zagraniczna, nie posiadająca w danym państwie członkowskim UE własnego zaplecza personalnego i technicznego, działająca poprzez miejscową spółkę wykonującą czynności pomocnicze, nie posiada w tym państwie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, skutkującego powstaniem w nim obowiązku podatkowego VAT.
Podmiot nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od kosztów inwestycji, jeśli nie prowadzi opodatkowanej działalności gospodarczej związanej z nabytymi towarami i usługami, co podlega wyłączeniu zgodnie z regułami ustawy o VAT, w szczególności jeśli efekty projektu nie służą generowaniu dochodów.
Stowarzyszenie nie jest uprawnione do odliczenia VAT naliczonego z faktur za towary i usługi nabywane w ramach niekomercyjnego projektu edukacyjnego, ponieważ wydatki te nie mają związku z wykonywaniem działalności opodatkowanej podatkiem VAT.
Powiat, jako organ władzy publicznej, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektów przy użyciu środków unijnych, jeśli działalność ta mieści się w zakresie zadań publicznoprawnych. Wydatki niepowiązane z działalnością opodatkowaną nie dają podstaw do odliczenia podatku.
Dofinansowanie otrzymane przez Instytut na pokrycie kosztów projektu nie stanowi wynagrodzenia za usługi podlegające opodatkowaniu VAT, gdyż nie wpływa bezpośrednio na cenę świadczeń usługi, a jedynie pokrywa poniesione koszty realizacji projektu.
Działalność Powiatu, realizującego inwestycję w ramach zagospodarowania poscaleniowego, nie prowadzi do prawa obniżenia podatku należnego o naliczony VAT, gdyż efekty inwestycji nie służą czynnościom opodatkowanym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.