Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z nieważnymi znakami akcyzy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu, jest dopuszczalne, pod warunkiem późniejszego ponownego i prawidłowego ich oznaczenia przed dopuszczeniem do konsumpcji, zgodnie z art. 41 ust. 9 ustawy o podatku akcyzowym.
Zwolnienie z VAT przy imporcie ma zastosowanie tylko wtedy, gdy spełnione są wszystkie warunki dotyczące miejsca dostawy i właściwej dokumentacji transakcji międzynarodowych.
Susz konopny (CN 1211 90 86) nie jest uznawany za wyrób akcyzowy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, co wyklucza jego opodatkowanie akcyzą w Polsce oraz obowiązki rejestracyjne dla wnioskodawcy, w tym przy dostawach wewnątrzwspólnotowych.
Podmiot zużywający alkohol etylowy częściowo skażony zwolniony z podatku akcyzowego jest zobowiązany do składania kwartalnych deklaracji AKC-KZ oraz prowadzenia ewidencji wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie, zgodnie z art. 24e ust. 1 pkt 1 oraz art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Sprowadzanie do Polski urządzeń do waporyzacji, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 34e u.p.a., w warunkach opisanych w zdarzeniu przyszłym, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów akcyzowych, a obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika na terytorium kraju.
Susz konopny klasyfikowany do kodu CN 1211 90 86 nie spełnia kryteriów wyrobu akcyzowego na mocy ustawy akcyzowej, a sprzedaż wewnątrzwspólnotowa tego suszu nie generuje obowiązku podatkowego akcyzy oraz nie wymaga rejestracji na potrzeby podatku akcyzowego w Polsce.
Susz konopny klasyfikowany do kodu CN 1211 90 86, nie zawierający nikotyny ani nie przeznaczony do palenia i klasyfikowany jako produkt techniczny, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na terytorium Polski oraz w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych, co skutkuje brakiem obowiązków akcyzowych dla Wnioskodawcy.
Dostawa wewnątrzwspólnotowa płynu do papierosów elektronicznych nie podlega opodatkowaniu akcyzą w Polsce, a przepisy o znakach akcyzy nie nakładają obowiązku ich zdejmowania, przy braku zamiaru wystąpienia o zwrot akcyzy.
Stosowanie zerowej stawki akcyzy na benzynę ekstrakcyjną oraz zwolnienie od akcyzy preparatów smarowych wymaga dokumentowania przesunięć wewnątrzzakładowych za pomocą e-DD, nawet gdy przemieszczenie odbywa się w obrębie jednego zakładu i pod tym samym adresem.
Nabycie wewnątrzwspólnotowe alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 nie wiąże się z obowiązkiem składania deklaracji akcyzowych ani zabezpieczenia akcyzowego, zgodnie z art. 21 ust. 3 pkt 5 i art. 46pg ustawy o podatku akcyzowym, co implikuje zwolnienie z wymogów proceduralnych w ramach systemu EMCS.
Zwrot wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy względem przeznaczenia do składu podatkowego możliwy jest wyłącznie do tego samego składu, z którego zostały one pierwotnie wyprowadzone. Wprowadzenie do innego składu nie stanowi zwrotu i wyklucza zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Pobranie próbek alkoholu uprzednio objętego akcyzą nie wymaga ponownego naliczenia akcyzy, o ile wcześniejsze zobowiązanie akcyzowe zostało prawidłowo zadeklarowane, zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym. Zwolnienie z akcyzy na badania nie ma zastosowania do próbek niepodlegających ponownemu opodatkowaniu.
Nie zachodzi obowiązek stosowania e-DD w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia i zużycia wyrobów akcyzowych przez podmiot pełniący rolę zarówno zarejestrowanego odbiorcy, jak i podmiotu zużywającego, o ile nie następuje fizyczne przemieszczenie wyrobów poza zakład.
W przypadku dostawy gazu LPG do wspólnego zbiornika dla wielu odbiorców, Spółka, jako jego właściciel i podmiot pośredniczący, występuje również jako podmiot odbierający w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku akcyzowym, i winna być wskazywana w dokumencie e-DD jako podmiot odbierający.
Wykorzystanie samochodów przedseryjnych w procesie homologacji z zarejestrowanymi profesjonalnymi tablicami może być zwolnione z akcyzy pod warunkiem spełnienia przesłanek z art. 110b ustawy o podatku akcyzowym dotyczących działalności badawczo-rozwojowej i warunków czasowych wywozu samochodów.
Na gruncie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, mocy 1 MW uprawniającej do zwolnienia akcyzowego podlega ocenie łączna moc generatorów faktycznie pracujących w danym momencie, nie zaś wszystkich posiadanych przez podatnika. Zwolnienie przysługuje jedynie w okresach, gdy moc tych generatorów nie przekracza 1 MW.
Sprzedaż suszu konopnego klasyfikowanego do kodu CN 1211 90 86, będącego nieprzetworzoną częścią rośliny Cannabis sativa L., nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze względu na niespełnianie definicji wyrobu akcyzowego określonego w ustawie o podatku akcyzowym.
Zwolnienie z podatku akcyzowego, określone w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, nie obejmuje półproduktów zawierających alkohol etylowy, jeżeli ich rzeczywista objętościowa moc alkoholu przekracza 1,2%, niezależnie od późniejszego użycia w produktach finalnych.
Procedura zawieszenia poboru akcyzy, o której mowa w art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, znajduje zastosowanie do olejów bazowych CN 2710 19 99 w dostawie wewnątrzwspólnotowej, o ile spełniono warunki z art. 41 ust. 4 pkt 3, tj. złożenia zabezpieczenia akcyzowego i dołączenia dokumentów handlowych.
Przesłankowym dla stosowania zwolnienia od akcyzy na zasadzie § 9 ust. 1 pkt 3 jest spełnienie całości warunków wskazanych w art. 32 ustawy o podatku akcyzowym, w tym dotyczących prawidłowego przemieszczenia i odbioru alkoholu, co niedopełnione uniemożliwia zastosowanie takowego zwolnienia.
Produkcja napojów alkoholowych z alkoholu etylowego z zapłaconym podatkiem akcyzowym zwalnia z obowiązku składania deklaracji AKC-PA oraz przedpłaty akcyzy, zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, o ile materiały te już spełniają stosowne wymogi podatkowe.
Złożenie deklaracji AKC-US w należytej wysokości przez pierwotnego importera samochodu osobowego, pomimo braku fizycznej płatności, skutkuje brakiem powstania obowiązku podatkowego po stronie kolejnych nabywców samochodu, zgodnie z art. 100 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Zwolnienie od akcyzy alkoholu etylowego z art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy jest dopuszczalne jedynie dla wyrobów zawierających alkohol etylowy, które spełniają limity zawartości alkoholu określone w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d, z wyłączeniem obowiązku spełnienia dodatkowych wymagań.