Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, pod warunkiem że infrastruktura ta służy wyłącznie wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie w zakresie wykorzystywania towarów i usług do czynności opodatkowanych, zaś proporcjonalne odliczenie odnosi się do wydatków służących również innym celom niż działalność gospodarcza, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2a ustawy o VAT.
Dostarczenie wody i odbiór ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez Gminę stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo odliczyć część podatku naliczonego z wydatków inwestycyjnych infrastruktury, stosując prewspółczynnik metrażowy.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków przez Gminę na rzecz Odbiorców zewnętrznych stanowi działalność opodatkowaną VAT. Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną, z wyliczeniem według wskaźnika proporcjonalnego do ilości dostarczanej wody lub odprowadzanych ścieków.
Nieodpłatne udostępnienie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przez Gminę na rzecz Spółki w ramach realizacji zadań własnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych kwalifikowane jest jako działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego zgodnie z wykorzystaniem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej do tej działalności.
Świadczenie odpłatnych usług odbioru i oczyszczania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez gminę stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, a gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z majątkiem wykorzystywanym wyłącznie do tej działalności, pod warunkiem braku przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy o VAT.
Aport majątku o charakterze zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki przez gminę nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy. Jednak gmina, działając jako podatnik, nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy.
Gmina świadcząc odpłatnie usługi dostarczania wody i odbierania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych wykonuje działalność gospodarczą opodatkowaną VAT, przy czym prawo do odliczenia VAT przysługuje przy zastosowaniu pre-współczynnika odzwierciedlającego proporcję zużycia wody/ścieku do czynności gospodarczych.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika metrażowego, jako najbardziej reprezentatywnego dla odliczenia VAT w kontekście działalności wodociągowo-kanalizacyjnej.|Z wykorzystania infrastruktury na rzecz odbiorców wewnętrznych nie wynika obowiązek naliczania VAT, gdyż są to czynności wewnętrzne w ramach jednego podatnika.
Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług dostawy wody i odbioru ścieków do Odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, a usługi te nie korzystają ze zwolnienia z VAT. Gmina ma prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych, ponieważ są one związane z działalnością opodatkowaną.
Świadczenie usług odbioru ścieków przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych, będące działalnością gospodarczą, podlega opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych, gdy inwestycje te służą świadczeniu tych usług.
Odpłatne usługi odbioru i oczyszczania ścieków od zewnętrznych odbiorców przez gminę stanowią działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych na infrastrukturę kanalizacyjną, używaną do świadczenia tych usług, gdy infrastruktura nie służy działalności wewnętrznej niepodlegającej opodatkowaniu.
Przekazanie nieodpłatne nakładów inwestycyjnych na przebudowę infrastruktury do celów działalności gospodarczej nie podlega VAT. Grupie VAT przysługuje częściowe prawo do odliczenia VAT od inwestycji oraz pełne zastosowanie prewspółczynnika do usług hurtowego odbioru ścieków z uwzględnieniem działalności mieszanej.
Aport składników majątkowych powstałych w projekcie, poza zawartym w zadaniu 7 fragmentem kanalizacji, podlega opodatkowaniu VAT. Fragment kanalizacji z zadania 7 jest zwolniony z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT poza wyjątkowymi przypadkami z zadania nr 7.
Świadczenie odpłatnych usług odbioru i oczyszczania ścieków przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku, a gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z infrastrukturą, która służy wyłącznie tym odpłatnym usługom.
Świadczenie usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez gminę stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej determinowane jest przez klucz odliczenia oparty na rzeczywistym zużyciu, zapewniający prawidłowe przypisanie wydatków do działalności opodatkowanej
Jednostka samorządu terytorialnego, której działalność gospodarcza opiera się na usługach wodno-kanalizacyjnych, ma prawo stosować metodę odliczenia VAT (tzw. prewspółczynnika metrażowego), jeśli metoda ta odzwierciedla prawdziwą proporcję wykorzystania infrastruktury do czynności opodatkowanych, mimo odmienności w rozporządzeniu Ministra Finansów.
Gmina, jako podatnik podatku od towarów i usług, może zastosować własną metodę określenia proporcji podatkowej w celu odliczenia podatku naliczonego, jeżeli ta metoda bardziej odzwierciedla specyfikę wykonywanej działalności oraz dokonywanych nabyć, i w sposób obiektywny przekłada się na rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury na potrzeby działalności opodatkowanej.
Usługa przyłączenia odbiorców zewnętrznych do sieci kanalizacyjnej za odpłatnością stanowi czynność opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia, a Gmina w tej sytuacji działa jako podatnik z prawem do pełnego odliczenia VAT od związanych wydatków inwestycyjnych.
Gminie jako zarejestrowanemu, czynnemu podatnikowi VAT, przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych i bieżących, związanych z infrastrukturą kanalizacyjną wykorzystywaną wyłącznie do działalności gospodarczej, opodatkowanej na podstawie umów cywilnoprawnych.
Odstępuje się od stosowania proporcji odliczenia VAT zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, jeżeli bardziej reprezentatywne jest zastosowanie proporcji metrażowej, zapewniającej dokładne odzwierciedlenie stopnia użycia Infrastruktury do działalności gospodarczej.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz Odbiorców zewnętrznych przez gminę stanowi działalność gospodarczą, podlegającą opodatkowaniu VAT, która nie korzysta z żadnego zwolnienia. Gmina nie ma obowiązku naliczania VAT za usługi na rzecz Odbiorców wewnętrznych, a przyjęte zastosowanie prewspółczynnika metrażowego jest prawidłowe w kontekście obliczania podatku
Nieodpłatne udostępnienie infrastruktury przez Gminę na rzecz spółki komunalnej nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT z uwagi na realizację zadań własnych Gminy w charakterze organu władzy publicznej. Brak opodatkowania wyklucza prawo do odliczenia VAT naliczonego.