Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, pod warunkiem że infrastruktura ta służy wyłącznie wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Działalność polegająca na dostarczaniu wody i odprowadzaniu ścieków stanowi czynności opodatkowane VAT, niekorzystające ze zwolnienia, co uprawnia jednostkę samorządową do częściowego odliczenia podatku naliczonego na podstawie prewspółczynnika metrażowego, przy jednoczesnym zwolnieniu z obowiązku naliczania VAT dla czynności wewnętrznych.
Gmina jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z budową sieci kanalizacyjnej, gdyż efekty inwestycji będą służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie w zakresie wykorzystywania towarów i usług do czynności opodatkowanych, zaś proporcjonalne odliczenie odnosi się do wydatków służących również innym celom niż działalność gospodarcza, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2a ustawy o VAT.
Świadczenie dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez gminę jest działalnością gospodarczą podlegającą VAT, uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych, przy zastosowaniu pre-współczynnika metrażowego jako bardziej reprezentatywnej metody proporcji.
Świadczenie odpłatnych usług odprowadzania ścieków przez jednostki samorządu terytorialnego stanowi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, przy czym wykorzystywanie infrastruktury do działań wewnętrznych nie podlega VAT. Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT metodą określoną według metrażowego pre-współczynnika, spełniającą wymogi obiektywnego odzwierciedlenia związku wydatków z działalnością
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację Projektu budowy sieci kanalizacji sanitarnej, ponieważ projekt ten nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, lecz działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
Dostarczenie wody i odbiór ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez Gminę stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo odliczyć część podatku naliczonego z wydatków inwestycyjnych infrastruktury, stosując prewspółczynnik metrażowy.
Odpłatne usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz Odbiorców zewnętrznych podlegają opodatkowaniu VAT bez zwolnienia. Wykorzystanie Infrastruktury na rzecz Odbiorców wewnętrznych nie jest opodatkowane. Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT od inwestycji w Infrastrukturę, stosując proporcję obliczoną na podstawie rzeczywistego użycia wody i ścieków.
Świadczenie odpłatnych usług w zakresie odprowadzania ścieków przez JST na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia. JST przysługuje prawo do odliczenia VAT w zakresie, w jakim infrastruktura kanalizacyjna jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych, według proporcji opartej na udziale metrów sześciennych odbieranych ścieków.
Jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na inwestycje wodno-kanalizacyjne, z zastosowaniem prewspółczynnika opartego na ilościowej metodzie kalkulacji, bazującej na stosunku ilości m3 dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków do całkowitej ilości, jako najbardziej reprezentatywnej względem wykonywanej działalności.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków przez Gminę na rzecz Odbiorców zewnętrznych stanowi działalność opodatkowaną VAT. Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną, z wyliczeniem według wskaźnika proporcjonalnego do ilości dostarczanej wody lub odprowadzanych ścieków.
Gmina posiada prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na inwestycję wodociągowo-kanalizacyjną, przy zastosowaniu prewspółczynnika, nie ma zaś prawa do odliczenia poprzez proporcję z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Nieodpłatne udostępnienie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przez Gminę na rzecz Spółki w ramach realizacji zadań własnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Jednostki samorządu terytorialnego mogą stosować rzeczywisty prewspółczynnik dla odliczenia VAT, jeżeli jest on bardziej adekwatny dla specyfiki ich działalności niż metoda z rozporządzenia. W tym celu mogą wykorzystywać precyzyjnie określoną miarę ścieków obsłużonych w transakcjach podlegających VAT, co zapewnia obiektywną alokację wydatków między działalność gospodarczą a inne cele.
Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych kwalifikowane jest jako działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego zgodnie z wykorzystaniem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej do tej działalności.
Gmina nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z inwestycją wodno-kanalizacyjną, ponieważ efekty tej inwestycji nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, co wyklucza spełnienie warunków przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Podatnik nie ma prawa odliczenia VAT od nakładów inwestycyjnych, gdy inwestycja nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi VAT, a towary i usługi nie będą używane w działalności gospodarczej podatnika, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych poniesionych na budowę sieci kanalizacyjnej z zastosowaniem metody odliczenia proporcjonalnego opartej na kryterium metrażowym, ponieważ jest ona bardziej reprezentatywna dla specyfiki wykonywanej działalności niż metoda wynikająca z rozporządzenia Ministra Finansów.
Jednostki samorządu terytorialnego, w tym gminy, realizując zadania własne niepodlegające opodatkowaniu VAT, nie mają prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeśli nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.
Świadczenie odpłatnych usług odbioru i oczyszczania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez gminę stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, a gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z majątkiem wykorzystywanym wyłącznie do tej działalności, pod warunkiem braku przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy o VAT.
Aport majątku o charakterze zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki przez gminę nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy. Jednak gmina, działając jako podatnik, nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy.
Gmina świadcząc odpłatnie usługi dostarczania wody i odbierania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych wykonuje działalność gospodarczą opodatkowaną VAT, przy czym prawo do odliczenia VAT przysługuje przy zastosowaniu pre-współczynnika odzwierciedlającego proporcję zużycia wody/ścieku do czynności gospodarczych.