Wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki nie skutkuje obowiązkiem jednorazowej korekty VAT; wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT oraz niezmienione przeznaczenie składników nie uzasadniają takiej korekty.
Na podmiot zobowiązany do rozpoznania przychodów podatkowych wskazuje data powstania przychodu i sukcesja praw podatkowych, przy czym spółka dzielona rozpoznaje przychody powstałe przed Dniem Wydzielenia, a spółka przejmująca - powstałe po tej dacie, zgodnie z art. 93c Ordynacji podatkowej.
Otrzymany zwrot wydatków na halę produkcyjną stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, albowiem nie jest tożsamy ze 'zwróconym wydatkiem'. Dofinansowanie nie wyklucza uznania odpisów amortyzacyjnych za koszty uzyskania przychodów w całości, co eliminuje potrzebę ich korekty.
Wniesienie aportem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do spółki komunalnej nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jest działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia, z podstawą opodatkowania równą wartości netto aktywów pomniejszonej o VAT. Gmina ma prawo do korekty podatku naliczonego adekwatnie do okresu użytkowania
Wniesienie przez Gminę aportu niepieniężnego do Spółki stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, z możliwością rezygnacji ze zwolnienia przy spełnieniu określonych warunków. Podstawę opodatkowania dla takiego aportu stanowi wartość nominalna udziałów powiększona o dopłatę pokrywającą VAT.
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej do spółki nie jest transakcją zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, a tym samym podlega opodatkowaniu VAT; gmina zachowuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego.
Miasto nie jest uprawnione do pełnego odliczenia VAT od pośrednich kosztów inwestycyjnych; w takim przypadku powinno stosować proporcję określoną w rozporządzeniu Ministra Finansów, gdyż proponowane metody nie pozwalają na bezpośrednią alokację podatku zgodnie z rzeczywistym przeznaczeniem wydatków do działalności opodatkowanej.
Planowany aport nieruchomości, dokonany po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia, korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Podstawą opodatkowania tego aportu jest wartość nominalna uzyskanych w zamian udziałów, pomniejszona o kwotę podatku. Konieczność korekty podatku naliczonego występuje wyłącznie w odniesieniu do wydatków poniesionych na modernizację nieruchomości
Wniesienie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej aportem do Spółki podatkowo-cywilnoprawnej przez Gminę, jako towaru w rozumieniu ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzysta z wyłączenia na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, gdyż nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części.
Wniesienie aportem zmodernizowanej sieci ciepłowniczej do spółki traktuje się jako czynność opodatkowaną podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia. Organ potwierdza, że Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków związanych z projektem. Podstawę opodatkowania stanowi pełna wartość świadczenia otrzymanego, pomniejszona o kwotę podatku VAT.
Zmiana stawek amortyzacyjnych przewidziana w art. 16i ust. 5 ustawy o CIT nie uprawnia podatników do modyfikacji stawek wstecznie za zakończone lata podatkowe.
Podstawa opodatkowania VAT dla czynności wniesienia aportem infrastruktury powinna zostać ustalona jako wartość nominalna obejmowanych udziałów jako kwota brutto; Gmina jest uprawniona do jednorazowej korekty VAT naliczonego dotyczącego infrastruktury, zgodnie z art. 91 ustawy o VAT, z racji zmiany przeznaczenia majątku na czynność opodatkowaną.
Przy korektach cen transferowych wynikających z transakcji kontrolowanych, zmiany należy przypisywać do okresu, dla którego te transakcje były pierwotnie rozliczane. Korekta in minus wymaga posiadania oświadczenia od podmiotu powiązanego o równoważnej korekcie, co uniemożliwia jednostronne jej przeprowadzenie.
Wniesienie aportem inwestycji do Spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części i w konsekwencji nie jest wyłączone z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, lecz jest opodatkowaną odpłatną dostawą towarów, w ramach której podstawa opodatkowania oparta jest o wartość uzyskanych udziałów w spółce.
Wniesienie aportem składników majątkowych, takich jak infrastruktura wodociągowa przez gminę do spółki, nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a tym samym nie korzysta z wyłączenia z opodatkowania VAT, stanowiąc odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu. Ponadto, dokonywanie korekty VAT naliczonego powinno odbywać się z uwzględnieniem 10-letniego okresu
Aport infrastruktury geotermalnej przez jednostkę samorządową do spółki komunalnej stanowi czynność opodatkowaną VAT jako odpłatna dostawa towarów, niekorzystająca ze zwolnienia z VAT, gdyż nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nawet w przypadku zaniechania inwestycji z przyczyn niezależnych od podatnika.
Wydatki poniesione na nabycie licencji, opisane w umowie licencyjnej, nie stanowią pośrednich kosztów uzyskania przychodu według art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, lecz powinny być amortyzowane jako wartości niematerialne i prawne. Rozliczenie odbywa się na podstawie odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej ustalonej w momencie oddania do używania.
Wniesienie aportem urządzeń do Spółki przez Gminę stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą z ustawowego zwolnienia. Gmina jest uprawniona do dokonania jednorazowej korekty VAT naliczonego, odliczając 3/5 kwoty podatku związanego z urządzeniami w odpowiednim okresie, zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT.
Wniesienie aportem infrastruktury wodociągowej powstałej w ramach inwestycji gminnej do spółki komunalnej nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przez co jest czynnością opodatkowaną VAT. Ponadto gminie przysługuje prawo do jednorazowej korekty zwiększającej podatek naliczony w odniesieniu do nakładów związanych z tą inwestycją.
Wniesienie aportem inwestycji do spółki stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą VAT, nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, co wyklucza wyłączenie z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.
Przychody z realizacji praw z jednostek RSU, związanych z prowadzoną rękojmią działalnością gospodarczą, podlegają opodatkowaniu zryczałtowaną stawką 3% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej do spółki przez gminę stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, przy czym gmina nie jest zobowiązana do korekty odliczonego podatku VAT, ponieważ nie dochodzi do zmiany przeznaczenia środka trwałego na cele zwolnione z opodatkowania.
Podatnik nie jest uprawniony do retrospektywnego obniżenia stawek amortyzacyjnych za lata podatkowe zakończone oraz w trakcie bieżącego roku podatkowego, lecz może to uczynić od początku przyszłego roku podatkowego; obniżenie stawki do 0% jest dozwolone.