Diamenty i inne należności wypłacane z tytułu podróży osoby niebędącej pracownikiem, poniesione w celu osiągnięcia przychodów i niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów, mogą być zwolnione od opodatkowania w granicach określonych w przepisach dotyczących podróży służbowej (art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PDOF).
W przypadku programów motywacyjnych tworzonych przez spółki akcyjne, opodatkowanie dochodów z nabycia akcji następuje w momencie ich zbycia, o ile spełnione są wymogi art. 24 ust. 11-11b Ustawy o PIT. Spółka nie pełni wtedy obowiązków płatnika podatku.
Program motywacyjny spełnia kryteria programów z art. 24 ust. 11-11b ustawy PIT, a przychód uczestnika pojawia się przy zbyciu akcji, klasyfikując go jako kapitały pieniężne; tym samym Spółka nie jest płatnikiem przy opodatkowaniu przychodu, chyba że realizacja opcji nastąpi po ustaniu stosunku pracy.
Program motywacyjny realizowany przez spółkę akcyjną spełniający kryteria z art. 24 ust. 11-11b ustawy o PIT skutkuje odroczeniem opodatkowania dochodu z akcji do momentu ich odpłatnego zbycia, a na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika, lecz jedynie obowiązki informacyjne w określonych przypadkach.
Środki pomocnicze mogą podlegać obniżonej stawce VAT, pod warunkiem zgodności z klasyfikacją Nomenklatury Scalonej i uzyskaniem odpowiedniej dokumentacji potwierdzającej przeznaczenie zdrowotne.
Wydatki na organizację konferencji branżowej mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, jeśli służą promocji i zwiększeniu rozpoznawalności przedsiębiorstwa, przyczyniając się pośrednio do wzrostu przychodów.
Zwroty kosztów dojazdu dla lokalnych przejazdów asystentów osób niepełnosprawnych stanowią przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co obliguje zleceniodawcę do roli płatnika. Natomiast zwroty kosztów na przejazdy pozamiejscowe oraz inne wydatki w związku z realizacją umowy zlecenia nie stanowią przychodu, a zleceniodawcy nie ciążą obowiązki płatnika zaliczek na podatek
Świadczenia pieniężne wypłacane w ramach Programu Poleceń, skierowanego do szerokiej grupy współpracowników, należy kwalifikować jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOF, co zwalnia płatnika z obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Zapewnienie zleceniobiorcom nieodpłatnych noclegów przez zleceniodawcę, skutkując uniknięciem wydatków na zakwaterowanie, stanowi dla zleceniobiorców przychód z innych nieodpłatnych świadczeń, obligując płatnika do obliczenia i pobrania zaliczek na podatek dochodowy.
Bonus rekrutacyjny wypłacany w ramach Programu Poleceń, niebędący formą wynagrodzenia z tytułu pracy lub działalności osobistej, powinien być kwalifikowany jako przychód z innych źródeł według art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, co zwalnia płatnika z obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy, pozostawiając obowiązki informacyjne.
Świadczenia wypłacane zleceniobiorcom z tytułu zwiększonych kosztów utrzymania oraz zwrot kosztów podróży realizowane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy są zwolnione od podatku dochodowego, pod warunkiem nieprzekroczenia ustawowych limitów oraz gdy świadczenia te nie są zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, w ramach art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o PIT.
Pakiety medyczne i sportowe dla zleceniobiorców a podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.
Podleganie ubezpieczeniom społecznym zleceniobiorcy wykonującego umowę zlecenia, z której uzyskuje wynagrodzenie prowizyjne.
Uczestnictwo zleceniobiorców w wydarzeniach integracyjnych organizowanych przez spółkę nie stanowi nieodpłatnego świadczenia rodzącego obowiązek podatkowy, gdyż brak jest realnej korzyści majątkowej i możliwości jej indywidualnego przyporządkowania, co wyklucza generowanie przychodu w rozumieniu ustawy PIT.
Wypłaty w wysokości do 12,25 euro dziennie, jako rekompensata podwyższonych kosztów utrzymania podczas podróży zagranicznej zleceniobiorców, są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o PIT, pod warunkiem nieprzekraczania określonych limitów oraz nieuznawania ich za koszty uzyskania przychodów. Wnioskodawca nie jest zobowiązany do poboru zaliczki na podatek
Należności przysługujące zleceniobiorcom z tytułu diet i zwiększonych kosztów utrzymania za granicą, pod warunkiem ich zgodności z przepisami Rozporządzenia i niezaliczenia do kosztów uzyskania przychodu, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ustawy o podatku dochodowym.
Wypłaty z tytułu zwiększonych kosztów utrzymania, dokonane w związku z realizacją umowy zlecenia i mieszczące się w limitach określonych przepisami rozporządzenia, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy PIT.
Przekazane świadczenia, takie jak karty podarunkowe i upominki rzeczowe, nie stanowią przychodu w rozumieniu ustawy o PIT, są klasyfikowane jako darowizny, a tym samym brak obowiązku pobierania zaliczek na podatek PIT od wartości tych świadczeń.
Uniwersytet, nie posiadając na dzień wypłaty wynagrodzenia certyfikatu rezydencji podatkowej, miał obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku u źródła w wysokości 20% od przychodów zleceniobiorcy zgodnie z art. 29 ust. 1 updof, działając zgodnie z wymogami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Nagrody wypłacane w ramach programu rekomendacji pracowniczych winny być klasyfikowane jako przychody z innych źródeł zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, co zwalnia podmiot z obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy, zobowiązując jednocześnie do sporządzenia informacji o tych przychodach dla urzędu skarbowego.
Wydatki poniesione na organizację integracyjnego spotkania z okazji jubileuszu istnienia spółki, skierowane do współpracowników zleceniobiorców i prezesa zarządu, noszą znamiona reprezentacji, a zatem nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Nagrody pieniężne wypłacane w ramach programu rekomendacji pracowniczych stanowią przychód z 'innych źródeł' w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co wyłącza obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy przez płatnika.