Transakcje sprzedaży walut wirtualnych, dokonywane w Polsce, stanowią świadczenie usług finansowych zwolnionych z VAT, jeśli wirtualne waluty są uznawane jako alternatywny środek płatniczy i wykorzystywane wyłącznie w funkcji płatniczej.
Zwolnienie podmiotowe dla fundacji rodzinnej z CIT dotyczy jedynie przychodów z dodatnich różnic kursowych wynikających z przewalutowania dokonanego stricte w celu zakupu papierów wartościowych. Nie obejmuje ono ponownego przewalutowania środków, które nie zostały wydatkowane zgodnie z przeznaczeniem, a takie działanie podlega opodatkowaniu.
W kontekście KSeF, data wystawienia faktury ustrukturyzowanej tożsama z datą w polu P_1 jest kluczowa dla przeliczeń walutowych i uznawana za oficjalną datę wystawienia, niezależnie od terminu jej przesyłki do systemu.
Przychody uzyskane z odpłatnego zbycia kryptowalut przez Wnioskodawcę nie stanowią przychodów z działalności gospodarczej, lecz kapitałów pieniężnych. Przychód ten podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30b ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Sprzedaż e-walut spełnia warunki odpłatnej usługi opodatkowanej VAT. Zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT ma zastosowanie jedynie, gdy miejscem świadczenia jest Polska; poza jej terytorium usługa nie jest objęta zwolnieniem.
Sprzedaż e-walut w grach komputerowych stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, które może być zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, gdy miejscem świadczenia jest terytorium Polski. Zwolnienie nie dotyczy sprzedaży usług odbiorcom spoza terytorium Polski.
Różnice kursowe powstałe przy spłacie zobowiązania w walucie obcej, niezależnie od sposobu pozyskania środków na ich spłatę, mogą stanowić podatkowe różnice kursowe w rozumieniu art. 15a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wynik z realizacji kontraktów IRS, zabezpieczających ryzyko stóp procentowych dla finansowania inwestycyjnego, w zakresie transakcji związanych z wytworzeniem środka trwałego, może zwiększać lub zmniejszać jego wartość początkową zgodnie z art. 16g ust. 4 updop, jako integralna część kosztów wytworzenia.
Kwoty rozliczenia kontraktów swap nie spełniają definicji odsetek według art. 21 ust. 1 PDOP i nie powinny być uwzględniane w podstawie opodatkowania podatku u źródła.
Umorzenie części kredytu związanego z lokalem mieszkalnym zwolnione z opodatkowania. Umorzenie dotyczące miejsca postojowego stanowi opodatkowany przychód. Zwrot nadpłaty kredytu nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego.
Podatnik jest uprawniony do odliczenia całości VAT wykazanego na fakturze, nawet gdy VAT obliczono na podstawie błędnej stawki lub kursu walutowego, o ile faktury dokumentują rzeczywiste transakcje oraz nabyte towary lub usługi są wykorzystane do czynności opodatkowanych.
Przychód z tytułu otrzymania walut wirtualnych w ramach airdropów oraz grantów RPGF powstaje w momencie ich otrzymania, a nie zbycia, o ile są one uznane za świadczenia w naturze, co skutkuje obowiązkiem podatkowym w chwili ich uzyskania i ustaleniem wartości według kursu waluty z dnia poprzedzającego.
Odszkodowanie za anulowanie kontraktów forward nie stanowi kosztu uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, gdyż nie jest poniesione w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.
Konwersja kredytu budowlanego na inwestycyjny oraz rozliczenia transakcji pochodnych przy kursie ustalonym terminowo nie generują podatkowych różnic kursowych, gdy brak jest faktycznego przepływu walutowego. Różnice kursowe powstają przy rzeczywistych spłatach kredytu inwestycyjnego.
Różnice kursowe powstają jedynie w sytuacjach, gdy zobowiązanie lub przychód są wyrażone i rozliczane w walucie obcej, a między datą ich zarachowania a zapłatą występują zmiany kursowe, zgodnie z art. 15a ust. 2 i ust. 3 ustawy o CIT.
Dochody uzyskane z obrotu pochodnymi instrumentami finansowymi, realizowane w ramach zorganizowanej, ciągłej i zarobkowej działalności gospodarczej, stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej na mocy art. 5a pkt 6 i art. 30b ust. 4 u.p.d.o.f.
Przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej są klasyfikowane jako przychody kapitałowe, podlegające opodatkowaniu według stawki 19%, co wyklucza możliwość ich opodatkowania ryczałtem jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Dochody uzyskiwane z inwestycji w kryptowaluty przez osobę fizyczną, prowadzącą działalność wyłącznie w zakresie własnego majątku, nie będą kwalifikowane jako przychody z działalności gospodarczej, lecz jako przychody z kapitałów pieniężnych, podlegające rozliczeniu w ramach PIT-38.
W zakresie ustalenia, czy uregulowanie przez Centralę zobowiązań w walutach obcych prowadzi do powstania różnic kursowych po stronie spółki, przyjęto stanowisko, że na gruncie art. 15a ustawy o PDOP, takie różnice powstają, traktując mechanizm jako równoważny umowie przekazu.
W przypadku przejęcia zobowiązań w ramach aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, dla celów podatkowych nie przelicza się ich ponownie po kursie z dnia aportu, a różnice kursowe należy ustalać na podstawie kursu z momentu powstania zobowiązań u wnoszącego oraz momentu ich uregulowania przez przyjmującego.
Kwota uzyskana w ramach ugody dotyczącej zwrotu nienależnie pobranego świadczenia wskutek nieważności umowy kredytowej nie stanowi przychodu podatkowego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, że względu na brak trwałego przysporzenia majątkowego.
Kwoty otrzymane na podstawie ugody bankowej, będące zwrotem środków uprzednio wpłaconych na poczet rat kredytowych, nie stanowią przychodu podatkowego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie generują przyrostu majątkowego i mają charakter zwrotny.
Zakup walut wirtualnych przez spółkę opodatkowaną ryczałtem od dochodów spółek nie jest wydatkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i nie prowadzi do utraty prawa do ryczałtowego opodatkowania CIT, o ile przychody nie przekraczają limitu przychodów pasywnych wskazanych w ustawie.
Przychód z tytułu wynagrodzenia w formie kryptowalut za udział w programach bug bounty powstaje w momencie przyznania tokenów na zablokowanym koncie kryptowalutowym, jako że stanowi trwałe przysporzenie majątkowe podatnika, niezależnie od późniejszej daty swobodnego dysponowania tymi środkami.