Czynności polegające na wykorzystywaniu majątku będącego przedmiotem inwestycji przez Gminę dla realizacji zadań edukacyjnych nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, co wyklucza prawo Gminy do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji tej inwestycji.
Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z modernizacją infrastruktury edukacyjnej, gdyż nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, co wyklucza prawo do odliczenia zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Dotacja oświatowa przyznana na wynagrodzenie organu prowadzącego przedszkole, stanowi przychód z działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu stawką 3% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dofinansowanie kosztów pobytu dziecka w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej, finansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako świadczenie analogiczne dofinansowaniu pobytu w przedszkolu, żłobku czy klubie dziecięcym (art. 21 ust. 1 pkt 67a ustawy o PIT).
Dofinansowanie kosztów pobytu dziecka w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako świadczenie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych związane z pobytem dziecka w placówce wychowania przedszkolnego.
Jednostki samorządu terytorialnego, wykonujące zadania w ramach działalności publicznoprawnej, nie mają prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, jeśli nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wykonywanie czynności wyłącznie niepodlegających opodatkowaniu VAT skutkuje brakiem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.
Gminie, jako jednostce realizującej zadania własne w ramach działalności publicznoprawnej, w związku z budową budynku obejmującego przedszkole, żłobek i część urzędu gminy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do zwrotu podatku VAT, ze względu na brak związku wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Faktury związane z wydatkami na terapie rehabilitacyjne mogą być podstawą do skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej, pod warunkiem wyraźnego ich wyszczególnienia jako kosztów zabiegów rehabilitacyjnych. Nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi wydatki na zajęcia o charakterze rekreacyjnym, jak zajęcia na basenie, gdyż nie wpisują się one w definicję zabiegów rehabilitacyjnych.
Jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT związanego z wydatkami na zadanie własne w postaci budowy publicznej placówki edukacyjnej, jeśli zadanie to nie jest związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Gmina, realizując autonomiczne zadania w zakresie edukacji publicznej, nie występuje jako podatnik VAT, a wydatki poniesione na modernizację przedszkola nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Tym samym, nie przysługuje jej prawo do odliczenia ani zwrotu podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Wypłata wyrównania dotacji oświatowej dokonana po upływie roku budżetowego nie stanowi dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i jako taka nie korzysta ze zwolnienia podatkowego, lecz podlega opodatkowaniu jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Środki wypłacone jednostce edukacyjnej jako wyrównanie dotacji oświatowej po zamknięciu roku budżetowego nie uznaje się za dotację w rozumieniu art. 126 ustawy o finansach publicznych i nie korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, stając się opodatkowanym przychodem z działalności gospodarczej.
Usługi edukacyjne świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty, jako niepubliczna placówka oświatowa, są zwolnione z VAT, jeśli obejmują kształcenie i wychowanie zgodne z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, po uzyskaniu wpisu do rejestru edukacyjnego.
Świadczenie przez podmiot usług w zakresie udostępniania personelu do opieki nad dziećmi do lat 3 w placówkach klientów, bez statusu i rejestracji jako podmiot prowadzący placówki opiekuńcze, nie kwalifikuje się do zwolnienia z podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.
Ulgę rehabilitacyjną w podatku dochodowym odlicza się jako różnicę między wydatkami na rehabilitację a ich zwrotem z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, niewliczając świadczeń i dopłat niezwiązanych bezpośrednio z kosztami rehabilitacyjnymi.
Środki wypłacone po roku budżetowym jako wyrównanie zaniżonych dotacji oświatowych nie są dotacjami w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i w związku z tym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Jednostki samorządu terytorialnego, realizując zadania własne w zakresie edukacji publicznej, nie występują jako podatnicy VAT, a ich czynności nie podlegają opodatkowaniu, co wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego od wydatków realizowanych w ramach tych zadań.
Usługi szkoleniowe w zakresie zajęć rytmicznych i umuzykalniających, świadczone przez podmiot nieobjęty systemem oświaty i finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych, podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT oraz § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów.
Gmina nie jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na realizację projektu modernizacyjnego, jako że projekt nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Gmina, realizując zadania własne z zakresu edukacji ekologicznej, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT związanego z tymi zadaniami, gdyż nie są one powiązane z czynnościami opodatkowanymi, a gmina w tym zakresie nie działa jako podatnik VAT.
Usługi z zakresu programowania i kodowania dla dzieci nie korzystają ze zwolnienia z VAT jako prywatne nauczanie, gdyż mają charakter specjalistyczny, nie odpowiadają kształceniu powszechnemu i brak jest bezpośredniej umowy nauczyciela z uczniami.
Usługi zarządzania świadczone na rzecz placówek oświatowych, które nie obejmują bezpośrednio opieki nad dziećmi i młodzieżą w formach określonych przepisami oświatowymi, nie kwalifikują się do zwolnienia z VAT jako usługi ściśle związane z oświatą na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Najem prywatny mieszkań nie stanowi transakcji pomocniczej i podlega wliczeniu do limitu zwolnienia z art. 113
Zakupy towarów i usług związane z rozwojem e-usług publicznych, nieposiadające bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi, nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, nawet jeśli są ponoszone przez zarejestrowanego podatnika VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego realizująca projekt rozbudowy i modernizacji obiektu edukacyjno-rehabilitacyjnego, wykorzystywanego do czynności niepodlegających VAT, nie ma prawa odliczenia podatku VAT od towarów i usług zakupionych w związku z tym projektem.