Pracodawcy dotychczas zatrudniający pracowników na podstawie umów o telepracę powinni najpóźniej do 7 października 2023 r. zakończyć wykonywanie przez nich pracy w tym trybie. Należy więc zdecydować, czy pracownicy będą wykonywali pracę zdalną w pełnym wymiarze, pracę hybrydową czy pracę w trybie stacjonarnym.
Od 7 kwietnia 2023 r. obowiązują nowe przepisy, które regulują wykonywanie pracy zdalnej. Poniżej przedstawiamy procedurę wprowadzenia pracy zdalnej w zakładzie pracy na podstawie uzgodnienia. Według tej procedury pracodawca, który chce, żeby pracownicy pracowali zdalnie, powinien postąpić w następujący sposób:
Urzędnicy państwowi oraz samorządowi mogą świadczyć pracę zdalną na ogólnych zasadach uregulowanych w Kodeksie pracy. Natomiast praca zdalna funkcjonariuszy służb mundurowych może odbywać się wyłącznie na polecenie przełożonego wydane w nadzwyczajnych okolicznościach związanych z zagrożeniem chorobami zakaźnymi.
Praca zdalna to praca wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą (w tym pod adresem zamieszkania pracownika). Powinna być świadczona przy użyciu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Pracodawca może ją wprowadzić na cztery sposoby. Dwa pierwsze to akty prawa zakładowego, czyli porozumienie ze stroną związkową lub
Pracodawca nie musi wypłacać pracownikowi ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy w przypadku, gdy uzgodni z nim, że urlop ten będzie wykorzystany w ramach kolejnej umowy o pracę zawieranej bezpośrednio po zakończeniu dotychczasowego stosunku pracy. Takie porozumienie najlepiej sporządzić w formie pisemnej.
Od 1 lipca 2020 r. „duzi” podatnicy mają możliwość podjęcia współpracy podatkowej z organami podatkowymi. Mogą zawierać umowy o współdziałanie oraz porozumienia podatkowe. Możliwość ta wiąże się jednak z dodatkowymi obowiązkami, w tym koniecznością przeprowadzania audytów podatkowych, które będzie można przeprowadzić zarówno obowiązkowo, jak i dobrowolnie. Wprowadzenie tych procedur ma zapewnić podatnikom
Możliwość objęcia wsparciem firm zatrudniających od 10 do 49 osób w postaci zwolnienia w wysokości 50% składek ZUS za okres od marca do maja 2020 r. oraz prawo do ponownego przyznania świadczenia postojowego, ale nie więcej niż trzykrotnie - to najważniejsze rozwiązania, jakie wprowadza nowelizacja tarczy antykryzysowej.
Od 6 października br. Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (dalej: Fundusz) nie musi już obligatoryjnie umarzać należności przedsiębiorców, w stosunku do których egzekucja okazała się bezskuteczna. W związku z tym ci przedsiębiorcy powinni się liczyć z możliwością ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego i egzekwowania od nich należności w przyszłości. Ponadto został ustalony 1-miesięczny
W ostatnim czasie ZUS nasilił kontrole umów o dzieło pod kątem ich kwalifikacji jako umów o świadczenie usług (zlecenia). Rezultatem kontroli są decyzje nakazujące odprowadzenie składek - często o wartości setek tysięcy złotych. Aby uniknąć uznania umowy o dzieło za umowę zlecenia, trzeba przede wszystkim dokładnie wskazać przedmiot umowy będący efektem wykonanej pracy.
Po zmianach obowiązujących od 23 sierpnia 2013 r. w każdym systemie czasu pracy można stosować okresy rozliczeniowe wydłużone nawet do 12 miesięcy. Jednym z warunków wprowadzenia wydłużonego okresu rozliczeniowego jest zawarcie porozumienia ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników. Takie porozumienie powinno zawierać przede wszystkim: długość okresu rozliczeniowego, grupy pracowników
Przedsiębiorca objęty przepisami ustawy antykryzysowej może obniżyć na pewien okres wymiar czasu pracy pracowników, a tym samym znacząco zmniejszyć koszty zatrudnienia. Takie zmniejszenie etatów nie wymaga stosowania wypowiedzeń zmieniających ani zawierania aneksów zmieniających umowy z poszczególnymi pracownikami, jeżeli uda się zawrzeć porozumienie ze związkiem zawodowym lub przedstawicielami pracowników
W restauracji jest zatrudnionych 8 osób. Ze względu na złą kondycję finansową firmy właścicielka planuje rezygnację z lokalu, w którym do tej pory prowadziła działalność gospodarczą, i otwarcie zamiast jednej dużej restauracji kilku mniejszych punktów. Przez okres przygotowywania nowych punktów do rozpoczęcia działalności restauracja będzie funkcjonowała nadal, ale będzie obsługiwała tylko imprezy
Nasza firma znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej. W obecnej chwili jesteśmy w stanie wypłacać pracownikom regularnie wyłącznie wynagrodzenie za pracę. Na podstawie obowiązującego w naszym zakładzie regulaminu wynagradzania pracownikom zostały zagwarantowane takie świadczenia, jak premie regulaminowe oraz nagrody uznaniowe. Niestety, na ich wypłatę nie mamy środków. Czy w takiej sytuacji mamy
Od 1 czerwca 2011 r. zaczynają obowiązywać nowe przepisy określające wyjątki od zakazu porozumień ograniczających konkurencję. Przedsiębiorcy, których porozumienia nie spełniają warunków określonych w nowych przepisach, powinni je dostosować w terminie do 30 listopada 2011 r. W związku z wejściem w życie nowych regulacji warto przypomnieć o konsekwencjach wynikających z naruszenia zakazu porozumień
Zawarłem z działającym w zakładzie społecznym inspektorem pracy porozumienie, w którym zobowiązał się on do zgłaszania każdorazowo ustnie lub pisemnie faktu rozpoczęcia kontroli w zakładzie. Zdarza się jednak, że nie powiadamia mnie o kontroli, czyli łamie zasady zawartego porozumienia. Jak mogę wyegzekwować od niego respektowanie przepisów zawartego porozumienia, skoro w porozumieniu nie przewidziałem
Prowadzimy sieć sklepów ze sprzętem narciarskim. Spółka zatrudnia kilkunastu pracowników, jednak w sezonie letnim dla części z nich nie ma pracy. Przez kilka miesięcy w roku pracownicy ci właściwie nie pracują, otrzymują jednak wynagrodzenie. Czy jest możliwe „wypożyczenie” takich pracowników innemu pracodawcy i na przykład udzielenie im w tym czasie urlopu bezpłatnego?
Dokonana w 2002 r. nowelizacja Kodeksu pracy wprowadziła możliwość zawarcia przejściowego porozumienia o stosowaniu mniej korzystnych warunków zatrudnienia pracowników, niż wynikające z umów o pracę. Regulacja kodeksowa dotycząca porozumienia jest dosyć ogólna, co powoduje trudności w jej stosowaniu. Duże wątpliwości budzi zwłaszcza kwestia warunków umów o pracę, które można na podstawie porozumienia