Miastu nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na cmentarz komunalny przy użyciu proporcji ilościowej opartej na stosunku odpłatnych do wszystkich pochówków; zastosowanie powinien mieć prewspółczynnik wynikający z Rozporządzenia Ministra Finansów, jako bardziej reprezentatywny.
Gmina jako czynny podatnik VAT, świadcząca opodatkowane usługi cmentarne, ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z budową Cmentarza Komunalnego, pod warunkiem niewystąpienia przesłanek wykluczających to odliczenie.
Zaprezentowany przez gminę sposób kalkulacji prewspółczynnika VAT na podstawie liczby odpłatnych pochówków jest nieadekwatny i nie spełnia warunków z art. 86 ust. 2b ustawy o VAT, ponieważ nie zapewnia obiektywnego odzwierciedlenia wykorzystania wydatków w działalności gospodarczej. Organ zaleca stosowanie prewspółczynnika określonego w rozporządzeniu Ministra Finansów.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia części podatku naliczonego według proporcji uwzględniającej tylko odpłatne pochówki. Rekomendowanym jest stosowanie prewspółczynnika według Rozporządzenia Ministra Finansów z 2015 r., gdyż lepiej odzwierciedla zróżnicowaną działalność cmentarną.
Sprzedaż usług cmentarnych przez Gminę na rzecz Zakładów Komunalnych podlega opodatkowaniu VAT według stawki 8%. Ponadto, w związku z wykonywaniem czynności zarówno opodatkowanych, jak i niepodlegających VAT w działalności cmentarnej, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w oparciu o pre-współczynnik oparty na liczbie odpłatnych pochówków.
Nie przysługuje gminie prawo do odliczenia części podatku naliczonego z faktur VAT za pomocą zaproponowanej proporcji obliczonej według udziału liczby osób pochowanych odpłatnie w stosunku do całkowitej liczby pochówków, gdyż metoda ta nie odzwierciedla obiektywnie zakresu wykorzystania wydatków do działalności gospodarczej.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z cmentarzami, opartego na proporcjonalnym udziale liczby osób pochowanych odpłatnie do ogółu pochówków, jako metoda lepiej oddająca specyfikę działalności cmentarnej od pre-współczynnika z Rozporządzenia.
Gmina nie ma prawa do stosowania alternatywnego prewspółczynnika opartego o liczbę pochówków odpłatnych do celów odliczenia VAT od wydatków związanych z cmentarzami. Stwierdzono, że taki sposób nie odzwierciedla w pełni specyfiki działalności gospodarczej, a prewspółczynnik określony ustawowo lepiej realizuje zasadę neutralności VAT.
Podmiot ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na cmentarz według proporcji odzwierciedlającej liczbowy udział odpłatnych pochówków w całkowitej liczbie pochówków, jeżeli standardowy prewspółczynnik nie odpowiada specyfice działalności gospodarza cmentarza.
Prewspółczynnik obliczony przez Gminę na podstawie liczby osób pochowanych odpłatnie nie odzwierciedla adekwatnie specyfiki działalności i wydatków związanych z cmentarzami, co wyklucza jego stosowanie. Gmina nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego według tej metody.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego związane z wydatkami na cmentarze, stosując własną proporcję obliczoną według udziału liczby odpłatnych pochówków. Metoda ta najlepiej odzwierciedla specyfikę działalności i pozwala na precyzyjne ustalenie części wydatków przypadających na działalność opodatkowaną, przez co lepiej spełnia wymogi ustawy VAT niż pre-współczynnik z Rozporządzenia.
Świadczenie usług udostępniania miejsc pochówku w Kolumbarium przez gminę podlega opodatkowaniu VAT bez zwolnienia, a gmina ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od związanych z tym wydatków.
Proporcja odliczenia podatku naliczonego związanego z funkcjonowaniem cmentarzy komunalnych nie może być obliczana wyłącznie na podstawie liczby odpłatnie pochowanych osób. Organ podatkowy uważa, że taki sposób nie spełnia wymogów ustawy odzwierciedlających rzeczywisty stopień wykorzystania wydatków do działalności opodatkowanej.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków ponoszonych na inwestycję w rozbudowę cmentarza komunalnego, o ile efekty inwestycji są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Metoda odliczenia VAT od wydatków na cmentarz komunalny, oparta na prewspółczynniku wyliczonym w oparciu o udział osób pochowanych odpłatnie, nie oddaje specyfiki działalności cmentarnej i nie zapewnia adekwatnego odliczenia podatku w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.
Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych na rozbudowę cmentarza oraz do ubiegania się o zwrot nadwyżki podatku naliczonego, gdy rozbudowa służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym wynikającym z umów cywilnoprawnych.
Zakupy towarów i usług związane z rozwojem e-usług publicznych, nieposiadające bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi, nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, nawet jeśli są ponoszone przez zarejestrowanego podatnika VAT.
Odpłatne usługi cmentarne świadczone przez gminę stanowią działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, bez prawa do zwolnienia, co uzasadnia zastosowanie prewspółczynnika do obliczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego od związanych wydatków, przy jednoczesnej możliwości korekty w przypadku braku nieodpłatnych pochówków.
Miastu przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dotyczących wydatków związanych z cmentarzem, zastosowane przy użyciu klucza odliczenia opartego na udziale liczby osób pochowanych odpłatnie w całkowitej liczbie pochowań, jako najbardziej reprezentatywnej metody oddającej specyfikę działalności.
Miasto nie ma prawa do odliczenia części podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z cmentarzem według proponowanej przez siebie proporcji odpłatnych pochówków, gdyż nie jest ona zgodna z ustawowymi wymogami reprezentatywności, a stosowanie takiej proporcji mogłoby prowadzić do nieadekwatnego odliczenia podatku.
Samochód służbowy udostępniony dyrektorowi jednostki organizacyjnej gminy, wykorzystywany wyłącznie do celów służbowych, w tym do dojazdów dyrektora z miejsca zamieszkania do miejsc wykonywania służbowych obowiązków, uprawnia gminę do pełnego odliczenia podatku VAT, zgodnie z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o VAT.
Miasto nie jest uprawnione do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z funkcjonowaniem cmentarza, gdyż działalność obejmuje zarówno podlegającą opodatkowaniu VAT, jak i zwolnioną z opodatkowania działalność publiczną. Zastosowanie proporcji do odliczenia podatku VAT w tym przypadku jest obowiązkowe.
Podmiotowi prowadzącemu cmentarz, na który ponosi wydatki wykorzystywane zarówno do celów opodatkowanej działalności gospodarczej, jak i zadań publicznych gminy niepodlegających VAT, nie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego. Odliczenie powinno być dokonane proporcjonalnie do zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej.
Uznanie świadczenia odpłatnych usług cmentarnych wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych za czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia, prawa do pełnego odliczenia podatku, obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.