Porady i artykuły

Artykuł
09.10.2020 Kadry i płace

Rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę wiąże się z dokonaniem rozliczenia z pracownikiem. W takiej sytuacji pracodawca ma często obowiązek wypłaty m.in. wynagrodzenia za pracę, ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, a w niektórych przypadkach określonych w przepisach ogólnie obowiązujących lub wynikających z porozumienia z pracownikiem - również odprawy, odszkodowania czy innych rekompensat

Porada
27.01.2020 Ubezpieczenia

PROBLEM W tym roku wypłacimy naszym trzem pracownikom odprawy emerytalne. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby mogły one skorzystać ze zwolnienia składkowego?

Artykuł
12.01.2018 Ubezpieczenia

Rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy wiąże się z licznymi obowiązkami, których musi dopełnić pracodawca. Zalicza się do nich m.in. konieczność dokonania określonych wypłat na rzecz pracownika. W zależności od sytuacji mogą to być ekwiwalenty za niewykorzystany urlop, odprawy, odszkodowania lub rekompensaty, a czasami - odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji. O obowiązku oskładkowania takich

Porada

Jedna z naszych pracownic przeszła na emeryturę od 1 stycznia 2013 r. (stosunek pracy został rozwiązany). Zgodnie z regulaminem wynagradzania, który obowiązuje w spółce, ma ona jeszcze prawo do dodatkowego wynagrodzenia - premii rocznej przysługującej za 2012 r. Premia ta zostanie wypłacona pod koniec lutego 2013 r. Czy od premii wypłaconej emerytce należy odprowadzić składki do ZUS? Jak rozliczyć

Porada
12.04.2012 Kadry i płace

Z jednym z naszych pracowników 29 lutego br. została rozwiązana umowa o pracę z upływem czasu, na który została zawarta. Były pracownik wystąpił do nas 10 kwietnia br. z wnioskiem o wypłatę odprawy emerytalnej, przedstawiając decyzję ZUS o przyznaniu emerytury od 5 kwietnia br. Pracownik nie uprzedził nas, że ma prawo do emerytury, a także wcześniej nie deklarował, że ma zamiar przejść na emeryturę

Artykuł

Pracodawca, który zwalnia pracownika, musi się z nim rozliczyć. Przede wszystkim powinien zapłacić mu należne wynagrodzenie za ostatni miesiąc pracy, ale także musi wypłacić ekwiwalent pieniężny za urlop, jeżeli pracownik nie wykorzystał całego przysługującego mu urlopu wypoczynkowego. Pracodawcy mają także inne obowiązki związane ze zwolnieniem pracownika z pracy.

Porada
28.09.2005 Kadry i płace

Jedna z pracownic działu księgowości naszej firmy przechodzi w tym miesiącu na emeryturę. Oprócz odprawy emerytalnej, wynikającej z przepisów Kodeksu pracy, chcielibyśmy jej wypłacić dodatkową odprawę, m.in. w związku z tym, że jej emerytura będzie dużo niższa od pobieranego dotychczas wynagrodzenia. Czy wypłaty tej dodatkowej odprawy możemy dokonać ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych

Porada
13.01.2005 Kadry i płace

Pracownik został zwolniony z zachowaniem ustawowego okresu wypowiedzenia z przyczyn niedotyczących pracowników. Okres wypowiedzenia został skrócony do jednego miesiąca i za pozostałe dwa miesiące okresu wypowiedzenia pracownik otrzyma odszkodowanie. Z dniem rozwiązania umowy otrzyma również odprawę pieniężną przysługującą z tytułu zwolnienia z przyczyn niedotyczących pracowników. Następnego dnia po

Porada
29.05.2004 Kadry i płace

Prowadzę przedsiębiorstwo, w którym zatrudniam 23 osoby, m.in. 55-letnią kobietę posiadającą 35-letni staż pracy. Ze względów ekonomicznych chciałbym zwolnić ją z pracy, gdyż muszę zlikwidować kilka etatów. Czy w sytuacji, gdy zdecyduje się ona przejść na wcześniejszą emeryturę, będę musiał wypłacić dwie odprawy: zarówno emerytalną, jak i wynikającą z ustawy o zwolnieniach grupowych, czy tylko jedną