Wydatki na szkolenie pracowników mogą być kwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów pod warunkiem wykazania związku tych wydatków z osiągnięciem, zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów podatnika.
Opodatkowanie dochodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podlega stawce 19% CIT; obowiązuje również zaliczka miesięczna na podatek. Przychody z kryptowalut klasyfikuje się jako zyski kapitałowe. Rozliczenie winno nastąpić w zeznaniu rocznym z załącznikiem CIT/WW.
Dochody z wymiany kryptowalut, traktowanych jako inwestycja, podlegają opodatkowaniu tylko w przypadku uzyskania nadwyżki przychodów nad kosztami uzyskania przychodów, zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f Ustawy CIT.
Nabycie kryptowalut po cenie niższej od rynkowej skutkuje powstaniem przychodu podatkowego z tytułu częściowo odpłatnych świadczeń, zgodnie z art. 11 ust. 1 i 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Świadczenia pieniężne otrzymane w ramach postępowania naprawczego prowadzonego przez syndyka na podstawie japońskich przepisów prawa, kwalifikowane jako odszkodowanie, stanowią przychód podatkowy w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, lecz korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy, o ile spełniają warunki określone w tym przepisie.
Transakcja udostępnienia kryptowalut do czasowego użytku nie prowadzi do powstania przychodu podatkowego u udostępniającego. Przysporzenie wynikające z nadpłaty stanowi przychód na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT według wartości rynkowej, co nie daje podstawy do jednoczesnego rozpoznania kosztów uzyskania przychodu w tej samej wysokości.
Otrzymanie zapłaty w kryptowalutach, które następnie wymieniane są na walutę fiducjarną przez bramkę płatności, stanowi przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych, zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f ustawy o CIT. Koszty uzyskania tego przychodu obejmują wartość transakcji brutto wskazaną na fakturze, odzwierciedlającą wartość nabytego towaru.
Świadczenie usług oprogramowania na rzecz użytkowników w zamian za waluty wirtualne jest transakcją barterową skutkującą uzyskaniem przychodu z działalności gospodarczej oraz możliwością zaliczenia kosztów nabycia walut wirtualnych jako kosztów uzyskania przychodów. Przy obrocie walutami wirtualnymi występuje odrębna regulacja dotycząca ich opodatkowania i dokumentacji.
Usługi pośrednictwa przy wymianie walut wirtualnych, które nie zawierają elementu kojarzenia stron w celu zawarcia umowy, lecz ograniczają się do dostarczenia infrastruktury technicznej, nie spełniają kryterium pośrednictwa i nie korzystają z zwolnienia z VAT wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług.
Dochody z transakcji kryptowalutowych osiągane przez osobę fizyczną prywatnie inwestującą poprzez platformy P2P stanowią przychód z kapitałów pieniężnych, gdy działalność nie spełnia cech zorganizowania i ciągłości, oraz nie stanowią one działalności gospodarczej.
Usługi nabycia, sprzedaży i wymiany kryptowalut oraz stablecoin mogą korzystać ze zwolnienia z VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, o ile miejscem świadczenia jest terytorium Polski. Odliczenie podatku naliczonego przysługuje w przypadku spełnienia warunków z art. 86 ust. 9, jeżeli miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa trzeciego.
Przychód z tytułu otrzymania bonusu w postaci kryptowaluty należy uznać za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, opodatkowany stawką 3% ryczałtu ewidencjonowanego, natomiast przychód z odpłatnego zbycia kryptowaluty kwalifikuje się do przychodów z kapitałów pieniężnych, pomniejszany o koszty uzyskania związane z nabyciem kryptowalut.
Operator bramki płatności kryptowalutowych, działający wyłącznie jako pośrednik w transakcjach, nie generuje przychodu z odpłatnego zbycia walut wirtualnych; uzyskuje on jedynie przychód z tytułu opłat i prowizji za świadczone usługi pośrednictwa, a nie z samego obrotu walutami wirtualnymi.
Otrzymanie waluty wirtualnej (tokenów) na podstawie umowy partnerstwa strategicznego powoduje powstanie przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT w momencie otrzymania, niezależnie od późniejszych fluktuacji wartości tej waluty. Przychód ten uznawany jest za definitywny przyrost majątku podatnika.
Przychód z tytułu nieodpłatnego nabycia tokenów w ramach programu motywacyjnego powstaje w chwili nabycia ich własności i posiadania, a jego wartość podlega opodatkowaniu jako przychód z działalności gospodarczej z zastosowaniem ryczałtu według stawki 3%.
Dochody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych należy klasyfikować jako przychody z kapitałów pieniężnych, niezależnie od liczby transakcji, a nagrody w kryptowalutach stanowią przychód w momencie ich otrzymania. Interpretacja odnosi się do art. 17 ust. 1 pkt 11 i art. 18 ustawy o PIT.
Otrzymanie przez podatnika walut wirtualnych w ramach airdrop powoduje powstanie przychodu podatkowego w momencie ich otrzymania, zgodnie z art. 18 ustawy o PIT, jako przychodu z praw majątkowych, niezależnie od późniejszego zbycia.
Waluty wirtualne, pomimo iż są traktowane jako prawa majątkowe, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn w przypadku ich dystrybucji przez airdrop, jako że nie dochodzi do darowizny w rozumieniu kodeksu cywilnego, a ich przekazywanie odbywa się w celach marketingowych.
Udokumentowane koszty nabycia walut wirtualnych przez polskiego rezydenta podatkowego, poniesione jako brytyjski rezydent przed zmianą rezydencji, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu w Polsce, pod warunkiem ich właściwego udokumentowania i wykazania w deklaracji PIT-38 za rok uzyskania przychodów ze zbycia tych walut.
Otrzymanie walut wirtualnych za usługi lub sprzedaż stokenizowanej treści audio stanowi przychód z działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 12 ust. 3 i 3a ustawy o CIT. Koszt uzyskania przychodu związany z walutami wirtualnymi powinien być rozpoznawany w roku poniesienia wydatków, zgodnie z art. 15 ust. 11 ustawy o CIT.
Nabycie kryptowalut w drodze dziedziczenia jest nabyciem praw majątkowych podlegającym opodatkowaniu, a jednocześnie możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, o ile zgłoszenie nabycia zostanie dokonane w określonym ustawowo terminie.
Przychód z tytułu przekazania kryptowalut w drodze spadku nie powstaje po stronie spadkodawcy, a spadkobierca nie jest uprawniony do rozpoznania kosztów uzyskania przychodu w momencie ich późniejszego zbycia, ograniczając się jedynie do faktycznie poniesionych wydatków.
Wartość przychodu z tytułu otrzymania wynagrodzenia stanowić będzie wartość otrzymanego świadczenia wyrażona w walucie tradycyjnej, będąca równowartością otrzymanej kryptowaluty.
Dotyczy ustalenia: - w jakim momencie w związku z opisanym zdarzeniem Wnioskodawca powinien rozpoznać przychód; - czy wysokość przychodu, który Wnioskodawca powinien rozpoznać w związku z opisanym zdarzeniem powinna odpowiadać Cenie Sztywnej, jaką Spółka otrzymuje za sprzedane Współpracownikowi waluty wirtualne.