Dotacje wynikające z modelu cen transferowych, mające na celu utrzymanie rentowności działalności, nie stanowią podstawy opodatkowania VAT, gdyż nie są wynagrodzeniem za skonkretyzowane świadczenia usług.
Podatnik, po utracie zwolnienia z VAT i uzyskaniu statusu czynnego podatnika, może dokonać korekty Vat naliczonego od zakupów sfinansowanych dotacją, które wcześniej nie podlegały odliczeniu, ale są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, zgodnie z art. 91 ustawy o VAT.
Darowizna samochodu wykupionego z leasingu na cele osobiste, niezwiązana z działalnością gospodarczą, nie rodzi obowiązku podatkowego na gruncie VAT, a także nie wymaga korekty odliczeń VAT związanych z leasingiem i eksploatacją pojazdu.
Przekazanie nieruchomości z majątku spółki jawnej do majątku prywatnego wspólników może stanowić odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, jeśli spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości.
Preproporcja i proporcja sprzedaży uprawniają Gminę do częściowego odliczenia VAT od inwestycji, niezależnie od finansowania z Polskiego Ładu. Dofinansowanie nie zwiększa podstawy opodatkowania, gdyż nie jest dopłatą do ceny usług.
Obowiązek podatkowy z tytułu korekty zwiększającej podstawę opodatkowania powstaje w momencie opublikowania wskaźników służących formule indeksacyjnej, niezależnie od późniejszej akceptacji przez nabywcę, gdyż uwzględnia to faktycznie zaistniałą ekonomicznie przyczynę korekty.
Wycofanie nieruchomości z majątku spółki do prywatnego majątku wspólników jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów, pod warunkiem uprzedniego wykorzystania prawodzielności do odliczenia podatku naliczonego. Zwolnieniu od podatku VAT podlegać mogą jedynie te dostawy, gdzie od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres nie krótszy niż dwa lata.
Środki finansowe od WFOŚiGW, przekazywane w ramach programu 'Czyste Powietrze', nie stanowią dotacji w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, lecz opodatkowane wynagrodzenie, dla którego obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.
Nabycie towarów od zagranicznych dostawców przez polską spółkę podlega rozliczeniu podatku VAT w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia, pod warunkiem niespełnienia kryterium rejestracji dostawcy na potrzeby VAT w Polsce, co wynika z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT.
Obowiązek podatkowy z tytułu usług budowlano-montażowych powstaje z chwilą wystawienia faktury, jednakże przy częściowym przyjmowaniu usługi uznanie następuje z chwilą zakończenia etapu, gdy odbiór potwierdzono protokołem. W przypadku otrzymania zaliczki obowiązek powstaje już w momencie jej otrzymania. Przy braku realizacji końcowej możliwa jest korekta, która wymaga uzgodnienia i dokumentacji.
Na podmiot zobowiązany do rozpoznania przychodów podatkowych wskazuje data powstania przychodu i sukcesja praw podatkowych, przy czym spółka dzielona rozpoznaje przychody powstałe przed Dniem Wydzielenia, a spółka przejmująca - powstałe po tej dacie, zgodnie z art. 93c Ordynacji podatkowej.
Otrzymany zwrot wydatków na halę produkcyjną stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, albowiem nie jest tożsamy ze 'zwróconym wydatkiem'. Dofinansowanie nie wyklucza uznania odpisów amortyzacyjnych za koszty uzyskania przychodów w całości, co eliminuje potrzebę ich korekty.
Wniesienie aportem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do spółki komunalnej nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jest działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia, z podstawą opodatkowania równą wartości netto aktywów pomniejszonej o VAT. Gmina ma prawo do korekty podatku naliczonego adekwatnie do okresu użytkowania
W przypadku błędnego zaewidencjonowania stawki VAT 23% na paragonach, podatnik korzystający ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT nie jest zobowiązany do zapłaty wykazanego podatku, jeżeli dokonana zostanie korekta za pomocą odrębnej ewidencji. Omyłka ta nie pozbawia prawa do dalszego korzystania z przedmiotowego zwolnienia.
Wniesienie przez Gminę aportu niepieniężnego do Spółki stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, z możliwością rezygnacji ze zwolnienia przy spełnieniu określonych warunków. Podstawę opodatkowania dla takiego aportu stanowi wartość nominalna udziałów powiększona o dopłatę pokrywającą VAT.
Korekta rentowności dotycząca wyrównania zakładanego poziomu marży nie stanowi świadczenia podlegającego opodatkowaniu VAT, nie wymaga więc wystawienia faktury VAT. Jest to czynność wyłączona z opodatkowania na gruncie ustawy o VAT.
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej do spółki nie jest transakcją zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, a tym samym podlega opodatkowaniu VAT; gmina zachowuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego.
Podatek u źródła zapłacony przez płatnika z własnych środków, w przypadku braku klauzuli ubruttowienia i bez zwrotu, może zostać zaliczony do kosztów pośrednich uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ustawy o CIT.
Wartość zapłaconego podatku u źródła w wyniku korekt rozliczeń po kontrolach celno-skarbowych za lata 2019-2023, może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 CIT, mimo braku klauzuli ubruttowienia w umowach. Jest to koszt pośredni, potrącalny w momencie poniesienia.
Podatek u źródła zapłacony przez płatnika na skutek korekt podatkowych może zostać uznany za koszt uzyskania przychodu (art. 15 ust. 1 CIT), nawet bez umownej klauzuli ubruttowienia, pod warunkiem wykazania, że służył zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodu i jest potwierdzony dowodami księgowymi.
Podatek u źródła zapłacony w wyniku korekt jest kosztem uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 CIT, zaliczanym w momencie poniesienia, mimo braku klauzuli ubruttowienia, gdy wydatek spełnia przesłanki definitywności i związku z działalnością.