Świadczenia z indywidualnego ubezpieczenia emerytalnego, wypłacone na rzecz beneficjenta po śmierci osoby ubezpieczonej, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, niezależnie od międzynarodowej podwójnej rezydencji podatkowej uposażonego.
Podatnik nie nabywa prawa do ulgi na powrót, gdyż w okresie pracy zagranicą jego centrum interesów osobistych pozostaje w Polsce, co skutkuje utrzymaniem nieograniczonego obowiązku podatkowego na terytorium RP, wykluczając możliwość uznania przeniesienia miejsca zamieszkania dla celów ulgi.
Podatnik nie może skorzystać z ulgi na powrót, jeżeli nie posiada dowodów dokumentujących jego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w wymaganym okresie, co uniemożliwia spełnienie warunków określonych w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wnioskodawczyni, która przeniosła miejsce zamieszkania do Polski po 31 grudnia 2021 r., może skorzystać z ulgi na powrót na mocy art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie była rezydentem podatkowym w Polsce w okresie trzech lat poprzedzających ten rok, a także spełniła wszystkie wymagane warunki związane z rezydencją podatkową w Niemczech.
Warunek braku zamieszkania na terytorium Polski przez trzy lata kalendarzowe poprzedzające rok powrotu jest wymaganiem bezwzględnym do uznania za dopuszczalne zastosowanie ulgi na powrót, co nie zostało spełnione przez wnioskodawcę w niniejszym przypadku.
Wnioskodawca, posiadający polską rezydencję podatkową, podlega opodatkowaniu w Polsce, ale zyski ze stałego zakładu w Niemczech podlegają tamtejszemu opodatkowaniu według umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Osoba fizyczna uzyskuje nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce od momentu posiadania centrum interesów życiowych w Polsce. W przypadku, gdy przed 1 marca 2021 r. centrum interesów znajdowało się za granicą, nie można uznać polskiej rezydencji podatkowej przed tym terminem.
Renta wdowia wypłacana z niemieckiego pracowniczego programu emerytalnego, która nie jest częścią obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, korzysta ze zwolnienia od podatku w Polsce na mocy art. 21 u.p.d.o.f. i nie wymaga wykazania w zeznaniu rocznym.
Dochody polskiego rezydenta podatkowego, uzyskiwane z działalności gospodarczej prowadzonej w Niemczech, podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Polsce, jeżeli nie została spełniona przesłanka powstania zakładu podatkowego w rozumieniu art. 5 Konwencji polsko-niemieckiej o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz art. 5a pkt 22 ustawy o PIT.
Działalność niemieckiej spółki prowadzona w Polsce za pośrednictwem pracowników na stanowiskach kluczowych, angażujących się w zasadniczą działalność, stanowi zagraniczny zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o CIT oraz art. 5 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Niemcami, skutkując obowiązkiem podatkowym w Polsce.
W działalności międzynarodowej zakład podatkowy nie powstaje, jeśli działalność trwa krócej niż 12 miesięcy i nie spełnia kryterium stałości, zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Niemcami.
Ustalenie, czy opłaty FM z tytułu usług związanych z nieruchomościami ponoszone przez Spółkę na terenie Niemiec i alokowane do działalności na terenie Polski, którymi są obciążone poszczególne fundusze, mogą być traktowane jako koszty podatkowe związane z nieruchomościami położonymi w Polsce oraz momentu ich poniesienia.
Czy opłaty FM z tytułu usług związanych z nieruchomościami ponoszone przez Spółkę na terenie Niemiec i alokowane do działalności na terenie Polski, którymi są obciążone poszczególne fundusze, mogą być traktowane jako koszty podatkowe związane z nieruchomościami położonymi w Polsce oraz moment ich poniesienia.
Obowiązek uwzględnienia dochodu współmałżonka osiąganego w Niemczech przy ustalaniu prawa do dokonania odliczenia w ramach ulgi prorodzinnej.
Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego (tzw. ulga na powrót).
Dotyczy ustalenia miejsca siedziby działalności gospodarczej, określenia czy posiada Pani stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Niemiec, rozpoznania importu usług w Polsce w związku z nabyciem usług od Spółki Franczyzowej.
W oparciu o przedstawione okoliczności faktyczne, czy Spółka posiada w Polsce zakład od dnia 1 stycznia 2023 roku w rozumieniu przepisów art. 4a pkt 11 Ustawy o CIT oraz w rozumieniu art. 5 UPO PL-DE?
Czy realizacja inwestycji obejmująca prace projektowe i prace budowlane, prowadzi do powstania zakładu zagranicznego w świetle art. 4a pkt 11 ustawy o CIT i art. 5 ust. 3 UPO z Niemcami?