Dochody z odpłatnego zbycia akcji nabytych przed 1 stycznia 2004 roku w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej, niepodlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o PIT oraz art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej. Wnioskodawczyni ma prawo do stwierdzenia nadpłaty podatku.
Darowizna samochodu wykupionego z leasingu na cele osobiste, niezwiązana z działalnością gospodarczą, nie rodzi obowiązku podatkowego na gruncie VAT, a także nie wymaga korekty odliczeń VAT związanych z leasingiem i eksploatacją pojazdu.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego jest stosowane, gdy kredyt zaciągnięto przed styczniem 2015 r. na jedną inwestycję mieszkaniową. Zwrot nadpłaty kredytu nie tworzy przychodu podlegającego opodatkowaniu.
Umorzone kwoty wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego, które spełniają kryteria określone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 marca 2022 r., korzystają z zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, co wyłącza obowiązek jego zapłaty przez kredytobiorcę.
Wartość nabytych rzeczy przy nabyciu w drodze darowizny, gdzie nieruchomość jest obciążona hipoteką, ustala się jako różnicę wartości rynkowej i wartości hipoteki jako ciężaru zmniejszającego czystą wartość nabycia, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Obowiązek podatkowy z tytułu korekty zwiększającej podstawę opodatkowania powstaje w momencie opublikowania wskaźników służących formule indeksacyjnej, niezależnie od późniejszej akceptacji przez nabywcę, gdyż uwzględnia to faktycznie zaistniałą ekonomicznie przyczynę korekty.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od przychodu z umorzenia wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego znajdzie zastosowanie wyłącznie do jednej wybranej inwestycji mieszkaniowej, której realizacja była celem kredytu. Kredyt dotyczący dwóch inwestycji uniemożliwia zaniechanie dla całego umorzenia, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów.
Środki finansowe od WFOŚiGW, przekazywane w ramach programu 'Czyste Powietrze', nie stanowią dotacji w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, lecz opodatkowane wynagrodzenie, dla którego obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzenia kredytu hipotecznego ma zastosowanie tylko do części zaciągniętej na zakup nieruchomości oraz związane z tym opłaty, a nie obejmuje refinansowania poniesionych wydatków. Zwrot kosztów procesowych nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu.
Dotacja otrzymana przez Instytut na realizację projektu edukacyjnego nie stanowiła wynagrodzenia podlegającego opodatkowaniu VAT, jako że nie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, tym samym nie uzasadniała prawa do odliczenia podatku naliczonego na zakupach związanych z projektem.
Obowiązek podatkowy z tytułu usług budowlano-montażowych powstaje z chwilą wystawienia faktury, jednakże przy częściowym przyjmowaniu usługi uznanie następuje z chwilą zakończenia etapu, gdy odbiór potwierdzono protokołem. W przypadku otrzymania zaliczki obowiązek powstaje już w momencie jej otrzymania. Przy braku realizacji końcowej możliwa jest korekta, która wymaga uzgodnienia i dokumentacji.
Wydatki na szkolenie pracowników mogą być kwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów pod warunkiem wykazania związku tych wydatków z osiągnięciem, zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów podatnika.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od dochodów z umorzenia wierzytelności z kredytu hipotecznego stosuje się jedynie do części kredytu przeznaczonej na cele określone w ustawie o PIT; jednakże umorzenie kredytu na refinansowanie środków własnych nie daje prawa do zaniechania poboru PIT.
Świadczenie odpłatnych usług odprowadzania ścieków przez jednostki samorządu terytorialnego stanowi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, przy czym wykorzystywanie infrastruktury do działań wewnętrznych nie podlega VAT. Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT metodą określoną według metrażowego pre-współczynnika, spełniającą wymogi obiektywnego odzwierciedlenia związku wydatków z działalnością
Wniesienie aportem do spółki infrastruktury wodno-kanalizacyjnej nie jest zwolnione z opodatkowania VAT jako zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, a czynność ta stanowi odpłatną dostawę towarów, co uzasadnia opodatkowanie na zasadach ogólnych z prawem do pełnego odliczenia VAT przez Gminę.
Kwota 57 000 PLN, otrzymana w wyniku ugody z bankiem przez kredytobiorcę, stanowi zwrot środków nadpłaconych i nie generuje przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Kary umowne potrącane z należności za wykonane usługi nie obniżają podstawy opodatkowania w VAT i nie uprawniają do wystawienia faktur korygujących.
Wniesienie aportem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do spółki komunalnej nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jest działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia, z podstawą opodatkowania równą wartości netto aktywów pomniejszonej o VAT. Gmina ma prawo do korekty podatku naliczonego adekwatnie do okresu użytkowania
Wniesienie przez Gminę aportu niepieniężnego do Spółki stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, z możliwością rezygnacji ze zwolnienia przy spełnieniu określonych warunków. Podstawę opodatkowania dla takiego aportu stanowi wartość nominalna udziałów powiększona o dopłatę pokrywającą VAT.
Zwrot środków wpłaconych tytułem spłaty kredytu hipotecznego, dokonany na podstawie ugody, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zawarcie takiej ugody nie skutkuje umorzeniem wierzytelności, a tym samym nie rodzi obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.
Korekta rentowności dotycząca wyrównania zakładanego poziomu marży nie stanowi świadczenia podlegającego opodatkowaniu VAT, nie wymaga więc wystawienia faktury VAT. Jest to czynność wyłączona z opodatkowania na gruncie ustawy o VAT.
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej do spółki nie jest transakcją zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, a tym samym podlega opodatkowaniu VAT; gmina zachowuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego.