Spółka utworzona przez województwo, realizując zadania publiczne powierzone na mocy prawa, nie działa jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a wypłacana jej rekompensata nie stanowi wynagrodzenia za opodatkowane świadczenie usług, tym samym nie wchodzi do podstawy opodatkowania. Działania spółki są klasyfikowane w świetle działań organów władzy publicznej niebędących podatnikami
Działania gminy polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT i nie uprawniają do odliczenia podatku VAT ani nie powodują obowiązku opodatkowania VAT otrzymanego dofinansowania.
Podmiot nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od kosztów inwestycji, jeśli nie prowadzi opodatkowanej działalności gospodarczej związanej z nabytymi towarami i usługami, co podlega wyłączeniu zgodnie z regułami ustawy o VAT, w szczególności jeśli efekty projektu nie służą generowaniu dochodów.
Działalność Powiatu, realizującego inwestycję w ramach zagospodarowania poscaleniowego, nie prowadzi do prawa obniżenia podatku należnego o naliczony VAT, gdyż efekty inwestycji nie służą czynnościom opodatkowanym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Świadczenia wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach realizacji zadań publicznych, na podstawie porozumień międzygminnych, nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, gdyż są realizowane w ramach stosunku administracyjno-prawnego.
Wydatki poniesione przez Gminę na Prace odtworzeniowe w ramach Inwestycji drogowych, realizowanych po Inwestycjach kanalizacyjnych, nie mają związku z działalnością opodatkowaną VAT; są związane z zadaniami publicznoprawnymi. W konsekwencji Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków. Klucz proporcjonalnego odliczenia VAT nie może być zastosowany.
Jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z wydatkami na przebudowę drogi gminnej, gdy droga nie jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jej użytkowanie pozostaje nieodpłatne.
Powiat, realizując zadania publiczne w zakresie budowy dróg lokalnych, nie działa jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, co wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT, gdyż inwestycja nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na sporządzenie planu ogólnego, gdyż czynności związane z jego sporządzeniem są realizowane w ramach władztwa publicznego i nie mają bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Organy władzy publicznej, realizując zadania o charakterze publicznoprawnym, nie są uznawane za podatników VAT w związku z tymi zadaniami, co skutkuje brakiem prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów niepowiązanych z czynnościami opodatkowanymi.
Odpłatne udostępnienie pasa drogowego drogi wewnętrznej przez Miasto jako organ władzy publicznej, w zakresie realizacji zadań publicznych, nie stanowi czynności podlegających opodatkowaniu VAT, gdyż ma charakter publicznoprawny zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Podmiotowi wykonującemu zadania publicznoprawne, które nie wiążą się z działalnością opodatkowaną VAT, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków, które nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi na mocy art. 86 ustawy o VAT.
Gmina posiada prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od inwestycji wodno-kanalizacyjnych współfinansowanych z programu "Polski Ład" przy zastosowaniu prewspółczynnika, o ile wydatki te są związane z opodatkowaną działalnością gospodarczą i nie zachodzą przesłanki negatywne przewidziane w ustawie o VAT.
Gminie działającej jako organ władzy publicznej w zakresie zadań własnych i realizującej projekt nieopodatkowany, nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Opłaty pobierane przez Gminę za udostępnianie pasa drogi wewnętrznej, będące działaniem w ramach zadań publicznych, nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż Gmina działa jako organ władzy publicznej, a nie jako podatnik VAT.
Odpłatne udostępnianie przez Gminę pasa drogowego drogi wewnętrznej na podstawie umów cywilnoprawnych nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż stanowi czynność mieszczącą się w ramach zadań publicznoprawnych określonych ustawą o drogach publicznych.
Udostępnianie pasa drogowego drogi wewnętrznej przez Gminę, za które pobierane są opłaty, stanowi czynność publicznoprawną, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, gdyż nie są to działania wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Działania Gminy polegające na dostawie magazynów energii oraz prowadzeniu nieodpłatnych działań proekologicznych i doradczych nie są uznawane za działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Dotacje na te projekty również nie podlegają VAT, gdyż brak jest bezpośredniego wpływu na ceny. Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT od tych projektów.
Odpłatne udostępnianie pasa drogi wewnętrznej przez gminę, realizowane w ramach zadań publicznych, nie podlega podatkowi VAT jako czynność o charakterze publicznoprawnym, niebędąca dostawą towarów ani świadczeniem usług.
Gmina nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na budowę kanalizacji deszczowej i dróg wewnętrznych, gdy inwestycje te, będące zadaniami własnymi, nie są bezpośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi.
Opłaty pobierane przez gminę za zajęcie pasa drogowego drogi wewnętrznej nie stanowią opodatkowanej VAT odpłatnej usługi, gdyż są czynnościami publicznoprawnymi wykonywanymi w ramach zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego.
Czynności Gminy polegające na udostępnieniu infrastruktury drogowej publiczności, w świetle przepisów o VAT, nie stanowią czynności opodatkowanych, a Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych na inwestycję.
Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z przebudową drogi wewnętrznej na drogę publiczną, gdyż działania te stanowią czynności publicznoprawne związane z realizacją zadań własnych Gminy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego nie nabywa prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wydatkami na projekt finansowany z Funduszy Europejskich, jeżeli służy on wykonywaniu zadań własnych niemających charakteru działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, co wyklucza zastosowanie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.