Świadczenie odpłatnych usług odprowadzania ścieków przez jednostkę samorządu terytorialnego na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Niecelowe jest naliczanie podatku należnego z tytułu wykorzystywania infrastruktury na potrzeby wewnętrzne gminy. Zastosowanie prewspółczynnika metrażowego odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury do
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika VAT opartego na ilości dostarczonej wody i odprowadzanych ścieków, co lepiej odpowiada specyfice jej działalności niż metoda wskazana w Rozporządzeniu Ministra Finansów. Gmina ma również prawo do korekt deklaracji podatkowych za przeszłe okresy, z uwzględnieniem przepisów o przedawnieniu.
Wydatki poniesione przez Gminę na Prace odtworzeniowe w ramach Inwestycji drogowych, realizowanych po Inwestycjach kanalizacyjnych, nie mają związku z działalnością opodatkowaną VAT; są związane z zadaniami publicznoprawnymi. W konsekwencji Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków. Klucz proporcjonalnego odliczenia VAT nie może być zastosowany.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu, przy zastosowaniu prewspółczynnika dla zadań mieszanych. Środki finansowe otrzymane na realizację tego projektu, niepowiązane bezpośrednio z ceną konkretnych usług, nie będą stanowiły podstawy opodatkowania VAT.
Odpłatne świadczenie usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez Gminę na rzecz Odbiorców zewnętrznych, niekorzystające ze zwolnienia z VAT, stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu. Wykorzystanie prewspółczynnika metrażowego do rozliczeń VAT jest uzasadnione i zapewnia obiektywne odwzorowanie rzeczywistego podziału wydatków między działalnością opodatkowaną a inną aktywnością
Odpłatna dzierżawa infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przez Gminę na rzecz spółki wodociągowej stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, co uprawnia Gminę do pełnego odliczenia podatku naliczonego od związanych z inwestycją wydatków. Czynność ta pozostaje poza zakresem zwolnienia z VAT i nie stanowi nadużycia prawa podatkowego.
Gmina ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, stosując proporcję opartą na zużyciu m3, co obiektywnie odzwierciedla wykorzystanie infrastruktury do czynności opodatkowanych, a nie generalny prewspółczynnik z rozporządzenia.
Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na budowę stacji uzdatniania wody, z wyłączeniem kosztów związanych z ogólnodostępną drogą dojazdową, pod warunkiem wykorzystywania tych wydatków do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Gmina, jako czynny podatnik VAT, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej przeznaczonej do czynności opodatkowanych. W przypadku infrastruktury częściowo wykorzystywanej do celów nieobjętych VAT, odliczenie podlega proporcji. Brak prawa do odliczenia dotyczy wydatków na drogi publiczne.
Odpłatna dzierżawa majątku infrastrukturalnego przez Gminę stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia, co uprawnia Gminę do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji.
Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z budową kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej, gdy czynności te są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Nie przysługuje natomiast prawo do odliczenia VAT związanego z budową oczyszczalni ścieków przy szkołach, gdyż są przeznaczone do działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
Gmina może obniżyć kwotę podatku należnego o VAT naliczony związany z inwestycją kanalizacyjną, jeśli ta infrastruktura będzie wykorzystywana w działalności opodatkowanej, tj. odpłatnej dzierżawie infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, a czynność nie podlega zwolnieniu z podatku VAT.
Gmina nie jest uprawniona do stosowania dwóch odrębnych metod kalkulacji prewspółczynnika VAT dla działalności wodno-kanalizacyjnej oraz pozostałej, a metoda obrotowa nie spełnia wymogów specyfiki jej działalności, w tym uwzględnienia dotacji w prewspółczynniku.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych poprzez zastosowanie prewspółczynnika opartego na ilości dostarczonej wody w ramach transakcji zewnętrznych VAT, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, gdyż taki sposób bardziej odpowiada specyfice jej działalności wodociągowej.
Pomoc finansowa przyznana gminie w związku z realizacją inwestycji wodno-kanalizacyjnych nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż nie jest bezpośrednio związana z ceną świadczonych przez gminę usług. Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT dla projektów kanalizacyjnych przy zastosowaniu adekwatnego prewspółczynnika.
Gmina, będąca czynnym podatnikiem VAT, jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki na budowę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, gdy infrastruktura ta będzie służyć wyłącznie do opodatkowanej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wydatki poniesione na budowę infrastruktury drogowej oraz przeniesienie sieci wodno-kanalizacyjnej związanej z działalnością gospodarczą nie stanowią ukrytych zysków i nie podlegają ryczałtowi, zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy o CIT, gdyż są niezbędne do funkcjonowania i rozwoju działalności gospodarczej podatnika.
Pomoc finansowa przyznana gminie na realizację infrastruktury kanalizacyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a usługi wykonania przyłączy są opodatkowane według właściwej stawki VAT. Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT stosując prewspółczynnik wyliczony dla jej jednostki organizacyjnej, jaką jest zakład budżetowy.
Wnioskodawca jest uprawniony do opodatkowania ryczałtem 8,5% przychodów z działalności telekomunikacyjnej opodatkowanej według PKWiU 61.20.20.0, o ile nie wystąpią wyłączenia przewidziane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Dopłaty do ceny odprowadzania ścieków, będące czynnością wewnętrzną Gminy, nie stanowią elementu podstawy opodatkowania podatkiem VAT i nie wpływają na prawo do odliczenia podatku naliczonego metrażowym prewspółczynnikiem. Nie zmniejszają dochodów przy kalkulacji prewspółczynnika Urzędu i nie wymagają wykazania na fakturze VAT.
Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na przebudowę nawierzchni ulic oraz remont kanalizacji deszczowej, które są realizowane w ramach zadań własnych gminy i służą zaspokajaniu ogólnodostępnych potrzeb publicznych niepodlegających VAT.
Opodatkowanie odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, braku opodatkowania świadczeń na rzecz odbiorców wewnętrznych oraz prawa do częściowego odliczenia podatku VAT przy zastosowaniu przewspółczynnika metrażowego.
Zastosowanie do wydatków inwestycyjnych tzw. prewspółczynnika metrażowego opartego o stosunek ilości ścieków odprowadzonych od odbiorców zewnętrznych w ogólnej ilości ścieków odprowadzonych od wszystkich odbiorców, oraz zastosowanie tzw. prewspółczynnika metrażowego w odniesieniu do wydatków dotyczących Inwestycji, które dotyczą / dotyczyłyby zarówno działalności wodociągowej, jak i kanalizacyjnej