Działalność X obejmująca projektowanie i wytwarzanie nowych urządzeń, zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy CIT, stanowi działalność badawczo-rozwojową, co daje prawo do odliczenia kosztów tytułem ulgi na działalność B+R.
Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania X Sp. z o.o. kwalifikuje się jako działalność badawczo-rozwojowa w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia do ulgi badawczo-rozwojowej na podstawie art. 18d tejże ustawy.
Otrzymanie przez Gminę darowizny pieniężnej, w zamian za działania promocyjne wynikające z zawartej umowy, stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z inwestycją budynku Ośrodka Zdrowia, wykorzystywanego do działalności opodatkowanej, jako że przedmiot działalności spełnia przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a Gmina działa w charakterze podatnika VAT świadczeń cywilnoprawnych.
Działalność badawczo-rozwojowa Wnioskodawcy, opisana we wniosku o interpretację, spełnia definicyjne kryteria działalności badawczo-rozwojowej wskazane w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia do skorzystania z ulgi B+R od kosztów kwalifikowanych poniesionych na realizację projektu, o ile nie zostały one pokryte dofinansowaniem. Wspomniana działalność ma charakter twórczy, systematyczny i zwiększa
Gmina realizująca inwestycję o charakterze publiczno-prawnym, niewykorzystującą towarów i usług do czynności opodatkowanych VAT, nie jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).
Jednostce samorządu terytorialnego, realizującej projekt finansowany ze środków unijnych, którego efekty służą czynnościom nieopodatkowanym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Gminie, realizującej zadanie własne dotyczące budowy infrastruktury drogowej, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, gdyż projekt nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Dotacja przyznana na realizację tego projektu nie stanowi podstawy opodatkowania VAT, ponieważ nie wpływa bezpośrednio na cenę żadnych dostarczonych towarów lub usług.
Działania o charakterze twórczym w zakresie działalności badawczo-rozwojowej, realizowane systematycznie, mogą korzystać z ulgi badawczo-rozwojowej na gruncie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, jeśli spełniają określone warunki dot. kosztów kwalifikowanych, w tym wynagrodzeń i wydatków pracowniczych.
Otrzymane od Ministra Cyfryzacji środki finansowe dla Wnioskodawcy stanowią podstawę opodatkowania VAT jedynie w części przypadającej na czynności realizowane przez Wnioskodawcę. Świadczenia te należy dokumentować fakturą wystawioną na Skarb Państwa.
Działalność związana z Projektem Spółki stanowi działalność badawczo-rozwojową uprawniającą do ulgi B+R, zgodnie z art. 4a ustawy CIT. Spółka ma prawo do wyboru metody rozliczenia kosztów prac rozwojowych, obejmując je w ewidencji rachunkowej i kwalifikując odpisy amortyzacyjne jako koszty kwalifikowane. Organy uznały prawidłowość zaraportowanych kosztów, pod warunkiem, że spełniają one kryteria ustawowe
Podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jeżeli towary i usługi nabyte są wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych, nawet gdy podatnik jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.
Podjęta przez spółkę działalność badawczo-rozwojowa, ukierunkowana na innowacyjne i twórcze opracowywanie nowych produktów, spełnia wymogi zawarte w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, uprawniając do skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej, co potwierdza prawidłowość stanowiska przedstawionego we wniosku.
Podmiotowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur związanych z projektem dedykowanym wyłącznie świadczeniu usług medycznych zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, jako że brak jest związku zakupów z działalnością opodatkowaną.
Dofinansowanie otrzymane przez Instytut na realizację projektu nie stanowi wynagrodzenia podlegającego VAT, gdyż nie wpływa bezpośrednio na cenę dostarczanych towarów lub usług. Instytut nie jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego za rok 2021, lecz zachował to prawo dla lat 2019-2020 jako działania przygotowawcze.
Nieodpłatne przekazanie efektów projektu przez Gminę nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, a zatem Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi.
Prace prowadzone w ramach grup projektowych stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 ustawy CIT, uprawniającą do ulgi na działalność B+R według art. 18d CIT, poprzez systematyczne działania twórcze generujące nową wiedzę służącą tworzeniu nowych zastosowań technologicznych.
Działalność badawczo-rozwojowa Wnioskodawcy w zakresie projektów B+R kwalifikuje się jako działalność B+R w rozumieniu art. 4a ustawy o CIT. Wydatki na te projekty stanowią koszty kwalifikowalne do odliczenia ulgi podatkowej przewidzianej w art. 18d ustawy o CIT.
Prace B+R wnioskodawcy, skierowane na innowacje procesowe w grupie kapitałowej, stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 Ustawy o CIT, co uprawnia do odliczenia kosztów kwalifikowanych od podstawy opodatkowania.
Powiat, realizując zadanie remontu nawierzchni drogi jako zadanie własne w ramach reżimu publicznoprawnego, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, gdyż nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT w tym zakresie.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadania własne nałożone przepisami prawa, nie jest uprawniona do odliczenia naliczonego podatku VAT, jeżeli te zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT, co wyklucza możliwość uzyskania zwrotu tego podatku.
Centrum nie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu, lecz jedynie częściowe odliczenie na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 2a i art. 90 ustawy o VAT oraz § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 roku.
Przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na zarządzaniu projektami cyfrowymi, sklasyfikowanej jako PKWiU 70.22.20.0, mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu ewidencjonowanego, pod warunkiem, że nie obejmują usług doradztwa związanego z zarządzaniem.