Porady i artykuły

Artykuł
11.02.2020 Podatki

Informacja PIT-11 jest podstawowym dokumentem służącym podatnikom do rocznego rozliczenia podatku. Płatnicy, którzy przy jej wypełnianiu popełnili błędy, mają obowiązek ją skorygować. Korektę należy sporządzić w formie elektronicznej, co do zasady, na tej samej wersji formularza, na której uprzednio złożono PIT-11. Od 1 stycznia 2020 r. obowiązuje PIT-11 w wersji 25.

Porada
11.12.2019 Ubezpieczenia

PROBLEM Nasz pracownik, zatrudniony od 1 września 2019 r., otrzymał wynagrodzenie chorobowe za okres od 9 do 18 października 2019 r. Okazało się, że przy ustalaniu okresu wypłaty tego świadczenia źle obliczono długość okresu, za który jestnależne wynagrodzenie chorobowe. Prawidłowo pracownik miał do niego prawo tylko do 15 października, a od 16 października powinien mieć wypłacony zasiłek chorobowy

Artykuł
26.07.2019 Ubezpieczenia

Płatnik składek ma obowiązek dokonywać korekty dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych ZUS zawsze, gdy zostaną stwierdzone nieprawidłowości - czy to w wyniku samokontroli, czy przez ZUS. Konsekwencje ewentualnych nieprawidłowości w zgłoszeniu do ubezpieczeń czy rozliczeniu składek mogą być poważne. Błędy w dokumentacji mogą skutkować m.in. koniecznością dopłaty składek, wypłatą nienależnych świadczeń

Porada

PROBLEM Od 1 września 2018 r. zatrudniamy osobę na umowę zlecenia, która prowadzi działalność gospodarczą. Przy podpisywaniu umowy zleceniobiorca oświadczył, że z tytułu działalności gospodarczej opłaca „pełny ZUS”, więc od początku odprowadzaliśmy za niego tylko składkę zdrowotną. W lutym 2019 r. ubezpieczony poinformował, że przez cały czas trwania umowy opłacał składki z działalności na zasadach

Porada
07.03.2018 Ubezpieczenia

PROBLEM Mój pracownik wygrał w sądzie z ZUS i w marcu 2018 r. dostałam decyzję o przyznaniu mu emerytury od 22 sierpnia 2016 r. Muszę teraz zmienić mu kod ubezpieczenia z datą wsteczną na 01 10 10 i sporządzić korekty dokumentów rozliczeniowych za cały okres objęty decyzją (za pracownika były składane tylko raporty ZUS RCA, nie było raportów świadczeniowych). Jak przeprowadzić taką korektę? Czy korekty

Artykuł
19.07.2017 Podatki

Ministerstwo Finansów przypomniało podatnikom, którzy nie płacą za zakupy, a odliczają VAT naliczony, że w związku z brakiem zapłaty powinni skorygować (zmniejszyć) swoje odliczenie VAT naliczonego. Jeżeli tego w określonym terminie nie zrobią, mogą zapłacić dodatkowe zobowiązanie VAT w wysokości 30% podatku z nieuregulowanych faktur. Przedstawiamy fragment komunikatu MF.

Porada
17.02.2017 Podatki

Od 1 stycznia 2017 r. do ustawy o VAT powróciło tzw. "dodatkowe zobowiązanie podatkowe". Takie zobowiązanie może być na podatnika nałożone przede wszystkim w przypadkach, gdy zaniża on lub nie wpłaca należnego VAT, ale nie tylko. W artykule przedstawiamy listę przypadków, w których podatnik może zostać w ten sposób ukarany, oraz zasady wymierzania tej sankcji, która może wynieść 20, 30 a nawet 100

Artykuł
02.01.2016 Podatki

Od 1 stycznia 2016 r. zaczynają obowiązywać istotne zmiany w Ordynacji podatkowej. Celem nowelizacji było głównie zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych, ale wiele z nich wpływa na podstawowe prawa i obowiązki podatnika. Zmiany dotyczą m.in. zasad naliczania odsetek od zaległości podatkowych, wydawania interpretacji podatkowych czy nakładania kar porządkowych. Z punktu widzenia podatnika1