Jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje projekt w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i nieodpłatnie udostępnia powstały majątek, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż czynności te nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT.
Obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych dla transakcji kontrolowanej, w której powiązania wynikają wyłącznie z powiązań ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego, podlega wyłączeniu zgodnie z art. 11n pkt 5 ustawy o CIT.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów związanych z realizacją zadań własnych, o charakterze publicznoprawnym, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ograniczającym prawo do odliczenia do czynności opodatkowanych.
Dochody z tytułu dywidend uzyskane przez gminę z posiadania udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością stanowią dochody z majątku gminy, które korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT.
Wniesienie aportem nieruchomości gruntowej do spółki przez gminę stanowi czynność opodatkowaną podatkiem VAT, gdyż gmina w tym zakresie występuje jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a nie jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy.
Wykorzystywanie Infrastruktury przez Gminę do realizacji zadań własnych w zakresie gospodarki wodnej nie stanowi czynności opodatkowanych VAT, a Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż brak jest bezpośredniego związku zakupu z czynnościami opodatkowanymi.
Lider projektu realizowanego przez jednostkę samorządu terytorialnego, działając w ramach zadań publicznych oraz nie na podstawie umów cywilnoprawnych, nie jest podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 6 u.p.t.u., a otrzymane dofinansowanie unijne nie stanowi podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29a u.p.t.u.
Zgodnie z §5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zużycie energii elektrycznej produkowanej przez jednostki samorządu terytorialnego z generatorów o mocy nieprzekraczającej 1 MW podlega zwolnieniu z akcyzy.
Jednostka samorządu terytorialnego, mimo zwolnienia podmiotowego z CIT, nie jest zwolniona z obowiązku dokumentacyjnego dotyczącego cen transferowych przekraczających progi, o ile nie spełnia specyficznych warunków wyłączenia określonych w art. 11n ustawy o CIT.
Jednostka samorządu terytorialnego ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu kosztów inwestycji związanych zarówno z działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, jak i działalnością inną niż gospodarcza, przy zastosowaniu prewspółczynnika VAT, jeśli nie jest możliwe jednoznaczne przypisanie wydatków do konkretnej działalności.
Podmiot, który przekracza ustawowy próg wartości transakcji jednorodnych i ponosi stratę podatkową, jest zobowiązany do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych. Mały przedsiębiorca może skorzystać z uproszczeń w dokumentacji, obejmujących brak obowiązku analizy porównawczej lub zgodności.
Powiat X w transakcji zamiany nieruchomości z Gminą Y działa jako podatnik VAT, gdyż czynność ma charakter cywilnoprawny. Mimo iż zamiana nieruchomości podlega opodatkowaniu, korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego potwierdzono ze względu na nieużywanie nabytych nieruchomości do czynności opodatkowanych.
Przekazanie w drodze darowizny efektów inwestycji jako czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.
Podatek od towarów i usług dotyczący wyliczenia prewspółczynnika na podstawie danych za rok poprzedni.
Opodatkowanie usług na rzecz podmiotów zewn. oraz prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego (dostawy wody).
Ustalenia, czy kwoty wyrównania, dopłaty otrzymywane od Miasta (…) zgodnie z § 6 pkt 5 z zawartą umową powierzenia stanowić będą przychód za rok, którego dotyczą poniesione koszty i świadczone usługi odbioru i wywozu odpadów, czy w momencie otrzymania środków przez Spółkę.
Państwa działania w zakresie udostępniania miejsc parkingowych zlokalizowanych w pasie drogi publicznej oraz udostępniania pasa drogowego i pobieranie z tego tytułu opłat wynikających z przepisów prawa mieszczą się w zakresie wykonywania zadań własnych. Stanowią zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa i wynikają z wykonywania władztwa publicznoprawnego. Zatem, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy
Czy w świetle wyżej opisanego stanu faktycznego otrzymana przez Spółkę rekompensata stanowić będzie przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT podlegający zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, jako dotacja otrzymana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Czy w przypadku uznania pytania nr 1 za prawidłowe, dzień powstania przychodu Spółki z tytułu rekompensaty
Obowiązki płatnika w związku z udzielaniem dotacji na dofinansowanie budowy studni głębinowych oraz zakupu i montażu instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Czy dotacja przedmiotowa otrzymana przez zakład budżetowy powinna zostać uwzględniona przy określeniu proporcji (prewspółczynnika), o której mowa w § 3 ust. 4 rozporządzenia, jako przychód wykonany zakładu budżetowego.
Interpretacja ogólna w sprawie opodatkowania VAT czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego polegających na instalacji systemów odnawialnych źródeł energii oraz usuwaniu azbestu w związku wyrokami Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 30 marca 2023 r. w sprawach C-612/21 Gmina O. i C-616/21 Gmina L.
Opodatkowanie usług najmu świetlicy na rzecz zewnętrznych odbiorców oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Brak prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.