Ustawa o rachunkowości wskazuje, że wszelkie ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji (art. 27 ust. 2 uor). W przypadku jednostek, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, ostateczne wyjaśnienie, rozliczenie
Mimo że inwentaryzacja składników majątku drogą spisu z natury jest niemal tak stara jak sama rachunkowość, to nadal występują wątpliwości i problemy, które ostatecznie skutkują popełnieniem błędów w tym obszarze. W niniejszym materiale zwracamy uwagę na sześć z nich.
13 kwietnia 2022 r. weszły w życie przepisy nowelizujące zasady ustalania podstawy wymiaru składki zdrowotnej przedsiębiorców. Zmiany zostały wprowadzone ustawą z 9 lutego 2022 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 807; dalej: ustawa nowelizująca z 9 lutego 2022 r.). Dotyczą one m.in. zasad ustalania dochodu będącego podstawą wymiaru składki
Podatnik ze względu na pandemię nie prowadzi normalnej działalności gospodarczej. Oficjalnie jej nie zawiesił w nadziei, że wkrótce dostanie zlecenia i zacznie osiągać z niej przychody. Czy w tej sytuacji podatnik ma prawo dalej amortyzować nabyte środki trwałe?
Mały podatnik, który nabył nowy system fotowoltaiczny, może go zamortyzować jednorazowo. Do wyboru ma amortyzację na podstawie art. 22k ust. 7 updof albo na podstawie art. 22 ust. 14 updof. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Coraz popularniejszym sposobem przemieszczania się staje się jazda na hulajnodze. Jak się okazuje korzystają z nich nie tylko osoby prywatne, ale również przedsiębiorcy. Ci ostatni nabywają hulajnogi nie tylko dla siebie, ale także dla swoich pracowników. W raporcie przedstawiamy jak rozliczać zakup hulajnóg na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej wraz z ewidencją w pkpir i księgach rachunkowych
Podatnikowi prowadzącemu firmę remontowo-budowlaną przy zakupie maszyn i urządzeń zaoferowano dokupienie przedłużonej gwarancji na te przedmioty. Czy można taki wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Podatnik, który chce amortyzować środek trwały według indywidualnie ustalonej stawki amortyzacyjnej, musi udowodnić, że jest on używany, a nie nowy. Może to robić na podstawie wszelkich wiarygodnych dowodów potwierdzających używanie środka trwałego w określonym czasie. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Podatnik, który nie jest w stanie ustalić ceny nabycia środka trwałego, może jego wartość początkową ustalić na podstawie dokonanej przez siebie wyceny uwzględniającej cenę rynkową tego rodzaju środka trwałego oraz stan i stopień jego zużycia. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Odszkodowania to nierozerwalny element naszego życia gospodarczego. Ich otrzymanie bądź zapłata wywiera określone skutki podatkowe. Większość z nich jest przychodem, który często jednak korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego. Płacąc odszkodowania, należy mocno przeanalizować możliwość ich zaliczenia do kosztów. Wiele odszkodowań jest bowiem wprost wyłączonych z kosztów. W raporcie przedstawiamy
Podatnicy otrzymujący dotacje z Funduszu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej mają wątpliwości, jak je rozliczyć w przychodach, a sfinansowane nimi wydatki w kosztach. Przedstawiamy krok po kroku rozliczenie dotacji otrzymanej na rozpoczęcie działalności.