Zwolnienie z VAT przy imporcie ma zastosowanie tylko wtedy, gdy spełnione są wszystkie warunki dotyczące miejsca dostawy i właściwej dokumentacji transakcji międzynarodowych.
Odbiór faktury przez finalnego nabywcę węglowego za pomocą KSeF, zgodnie z art. 31a ust. 3i ustawy o podatku akcyzowym, spełnia wymóg złożenia oświadczenia niezbędnego do zwolnienia z akcyzy na wyroby węglowe.
Biogaz w postaci bioLNG, produkowany w składzie podatkowym i przeznaczony do napędu silników spalinowych, może być opodatkowany zerową stawką akcyzy zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b ustawy o podatku akcyzowym; natomiast procedura końcowego przemieszczenia takiego wyrobu nie wymaga składania zabezpieczenia akcyzowego. Interpretacja jest zgodna z celami polityki fiskalnej i ekologicznej ustawodawcy
Susz konopny (CN 1211 90 86) nie jest uznawany za wyrób akcyzowy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, co wyklucza jego opodatkowanie akcyzą w Polsce oraz obowiązki rejestracyjne dla wnioskodawcy, w tym przy dostawach wewnątrzwspólnotowych.
Przychody z działalności wytwórczej polegającej na sprzedaży przetworzonych ryb i ich wyrobów w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu, a nie 2%, o ile działalność nie uznaje się za rolniczy handel detaliczny.
Zwolnieniem z akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym objęte są jedynie czynności bezpośrednio powodujące przemiany fizykochemiczne materiałów metalicznych (procesy metalurgiczne) lub niemetalicznych (procesy mineralogiczne). Czynności pomocnicze, jak podgrzewanie form czy pieców, nie podlegają zwolnieniu z akcyzy.
Wewnętrzwspólnotowe nabycie n-butanu i izobutanu sklasyfikowanych do kodu CN 2901 10 00 obliguje do zastosowania mechanizmu VAT-14, jako że mogą one spełniać definicję paliw silnikowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.
Rolnik, zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, ma prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT od zakupionego oleju napędowego, jeżeli pojazdy są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej i potwierdzone ewidencją potwierdzającą wykluczenie użytku prywatnego, na podstawie art. 86 i 86a ustawy o VAT.
Aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa, spełniający kryteria wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy VAT, jeśli stanowi niezależną jednostkę zdolną do realizacji zadań gospodarczych.
Nieruchomość nabyta w celu jej późniejszej sprzedaży, która podlega znacznym przeróbkom, nie jest towarem handlowym, lecz produkcją niezakończoną. Wydatki związane z jej ulepszeniem powiększają wartość produkcji w toku i stają się kosztami uzyskania przychodu dopiero przy sprzedaży. Tymczasowe wynajęcie nie zmienia tej kwalifikacji, chyba że wynajem trwa ponad rok, czyniąc nieruchomość środkiem trwałym
Podmiot zużywający alkohol etylowy częściowo skażony zwolniony z podatku akcyzowego jest zobowiązany do składania kwartalnych deklaracji AKC-KZ oraz prowadzenia ewidencji wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie, zgodnie z art. 24e ust. 1 pkt 1 oraz art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Gaz ziemny (CN 2711 21 00) wykorzystywany przez pośredniczący podmiot gazowy do nieopałowych celów może być opodatkowany zerową stawką akcyzy, zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym, pod warunkiem, że nie kwalifikuje się do wyrobów wymienionych w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 oraz załączniku nr 2 do ustawy.
Susz konopny klasyfikowany do kodu CN 1211 90 86 nie spełnia kryteriów wyrobu akcyzowego na mocy ustawy akcyzowej, a sprzedaż wewnątrzwspólnotowa tego suszu nie generuje obowiązku podatkowego akcyzy oraz nie wymaga rejestracji na potrzeby podatku akcyzowego w Polsce.
Susz konopny klasyfikowany do kodu CN 1211 90 86, nie zawierający nikotyny ani nie przeznaczony do palenia i klasyfikowany jako produkt techniczny, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na terytorium Polski oraz w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych, co skutkuje brakiem obowiązków akcyzowych dla Wnioskodawcy.
Gaz ziemny wykorzystywany bezpośrednio w procesach metalurgicznych, w ramach których następuje przetwarzanie i obróbka metali, kwalifikuje się do zwolnienia z podatku akcyzowego, zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym oraz przepisami unijnej dyrektywy energetycznej.
Zwolnienie z akcyzy dla energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł przed 1 stycznia 2019 r. stosuje się według stawki obowiązującej w dacie wytworzenia i dostarczenia energii do zużycia, niezależnie od późniejszych zmian stawki akcyzy.
Przetwarzanie suszu tytoniowego w procesie ekstrakcji nikotyny nie prowadzi do "zużycia" tego suszu, a co za tym idzie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Pozostałości po ekstrakcji zachowują swoją formę suszu tytoniowego, spełniając definicję wyrobu akcyzowego, a straty powstałe w trakcie procesu nie są ubytkami w rozumieniu ustawy akcyzowej.
Nie jest możliwe zastosowanie zerowej stawki podatku akcyzowego dla wyrobów energetycznych sprzedawanych przez Spółkę poza składem podatkowym; produkcja w składzie podatkowym i spełnienie warunków art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym są wymagane.
Stosowanie zerowej stawki akcyzy na benzynę ekstrakcyjną oraz zwolnienie od akcyzy preparatów smarowych wymaga dokumentowania przesunięć wewnątrzzakładowych za pomocą e-DD, nawet gdy przemieszczenie odbywa się w obrębie jednego zakładu i pod tym samym adresem.
Przychody i koszty uzyskania związane ze sprzedażą oprzyrządowania, służącego produkcji wyrobów zwolnionych, stanowią element kalkulacyjny zwolnionej działalności gospodarczej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT, o ile działalność ta jest bezpośrednio powiązana z działalnością prowadzoną na terenie strefy w oparciu o uzyskane zezwolenia/ decyzje.
Finalnym nabywcą gazowym jest podmiot nabywający LNG, który nie spełnia wymogów rejestracyjnych jako pośredniczący podmiot gazowy. Tym samym zużycie LNG do celów prób statków nie kwalifikuje się jako żegluga i nie jest zwolnione z akcyzy, co wyklucza stawkę zerową na podstawie użytego kodu CN 2711 11 00.
Sprzedaż oraz zużycie gazu ziemnego przez Wnioskodawcę, jako finalnego nabywcy, w procesie kogeneracji do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, jest zwolnione od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, przy spełnieniu warunków umownych o specyfikacji użycia gazu.
Zwrot wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy względem przeznaczenia do składu podatkowego możliwy jest wyłącznie do tego samego składu, z którego zostały one pierwotnie wyprowadzone. Wprowadzenie do innego składu nie stanowi zwrotu i wyklucza zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy.