Transakcje sprzedaży złotych monet wykonanych ze złota dewizowego, mimo spełniania roli środków płatniczych, nie podlegają zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych jako sprzedaż walut obcych; przeważająca charakterystyka jako złoto dewizowe wyklucza ten typ zwolnienia (art. 9 pkt 1 ustawy o PCC).
Monety wykonane ze złota dewizowego, niezależnie od ich funkcji jako środka płatniczego, nie są uznawane za waluty obce dla celów zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 9 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Podatnik świadczący usługi telewizyjne za pomocą automatów wrzutowych w szpitalach od dnia 1 kwietnia 2027 roku zobowiązany jest prowadzić ewidencję sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących zainstalowanych przy każdym automacie, zapewniając tym samym wystawienie i wydanie paragonu fiskalnego natychmiast po dokonaniu sprzedaży na rzecz osoby fizycznej.
Monety wykonane ze złota dewizowego, mimo ich zdolności płatniczej w wybranych krajach, nie spełniają definicji „walut obcych”, wobec czego nie korzystają ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 9 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Nabycie złotych monet w ramach działalności kantorowej jest opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych, gdyż złoto dewizowe nie jest tożsame z walutami obcymi, a czynność nie korzysta ze zwolnienia podatkowego przewidzianego dla walut obcych.
Zakup monet wykonanych ze złota dewizowego nie podlega zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych jako sprzedaż waluty obcej, mimo że mogą pełnić funkcję środków płatniczych. Zasadniczym czynnikiem decydującym jest kwalifikacja monet jako złota dewizowego zgodnie z Prawem dewizowym.
Umowy sprzedaży monet, które pełnią rolę środka płatniczego, lecz ich zasadniczą cechą jest bycie wykonanymi ze złota dewizowego, nie korzystają ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych jako sprzedaż walut obcych na gruncie art. 9 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Sprzedaż monet inwestycyjnych przez osobę fizyczną, dokonana po upływie sześciu miesięcy od nabycia, nie podlega opodatkowaniu PIT, gdy transakcja ma charakter prywatny i incydentalny, a brak formalnych dowodów zakupu nie wpływa na możliwość zwolnienia.
Wystawiona faktura korygująca dotycząca opustu cenowego nie wpływa na kwotę nabycia przy imporcie monet kolekcjonerskich w procedurze VAT marża, jeśli brak jest możliwości przyporządkowania jej do konkretnych zgłoszeń celnych.
Sprzedaż monet ze złota dewizowego, stanowiących prawną walutę w kraju ich emisji, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 9 pkt 1 ustawy, jako sprzedaż walut obcych.
Sprzedaż złota nabytego w drodze spadku przed upływem sześciu miesięcy od daty nabycia spadku podlega opodatkowaniu, a brak poniesionych kosztów nabycia oznacza, że koszty uzyskania przychodu ograniczają się do kosztów odpłatnego zbycia, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Nie jest możliwe zastosowanie procedury VAT-marża do sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich uprzednio zaimportowanych do Polski. Z dniem 1 stycznia 2025 r. wykluczono taką możliwość na mocy art. 120 ust. 11 ustawy o VAT, dostosowując przepisy do regulacji unijnych, co wymusza opodatkowanie na zasadach ogólnych.
Uznanie Monet za przedmioty kolekcjonerskie oraz prawo do zastosowania dla ich sprzedaży szczególnej procedury VAT-marża.
Możliwość zastosowania do sprzedaży platynowych sztabek, oraz platynowych monet procedury szczególnej VAT-marża w myśl art. 120 ust. 4 ustawy, a także prawo do dokonania korekty podatku należnego z tytułu sprzedaży ww. towaru z uwagi na zmianę w określeniu podstawy opodatkowania.
Kwestia możliwości zastosowania procedury VAT-marża dla sprzedaży monet kolekcjonerskich wniesionych do Spółki aportem.
Możliwość zastosowania szczególnej procedury (VAT-marża) opodatkowania dla sprzedaży srebrnych monet kolekcjonerskich.
Skutki podatkowe nabywania od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej monet będących środkami płatniczymi w innych krajach, jednak wytworzonych ze złota dewizowego.
Prawo do zastosowania procedury szczególnej VAT-marża, przy dostawie monet kolekcjonerskich uprzednio importowanych na terytorium innego państwa członkowskiego.
Należy stwierdzić, że w przedstawionych we wniosku okolicznościach, dostawa monet kolekcjonerskich podatnikom VAT w krajach UE uprzednio importowanych lub nabytych w procedurze VAT-marża, bądź nabytych na podstawie zasad odpowiadających regulacjom krajowym dotyczącymi VAT-marża będzie mogła korzystać z opodatkowania na zasadzie procedury VAT-marża na podstawie art. 120 ust. 4 i 5 ustawy.
W zakresie ustalenia czy wynagrodzenie płacone przez Wnioskodawcę z tytułu odlewania sztabek i monet na rzecz powiązanej spółki stanowi ukryty zysk zgodnie z art. 28m ust. 3 ustawy o CIT.
Możliwość stosowania szczególnej procedury opodatkowania marży dla dostaw banknotów i monet nabytych lub wymienionych uprzednio w NBP lub w bankach komercyjnych.
Brak opodatkowania czynności polegających na wymianie danych kontaktowych pomiędzy osobami zainteresowanymi dokonywaniem transakcji kupna sprzedaży na rynku złota inwestycyjnego.