Jestem syndykiem masy upadłości spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która rozpoczęła działalność w 1996 r. Rokiem podatkowym spółki jest rok kalendarzowy. Za rok 1999 spółka poniosła stratę. 4 marca 2003 r. spółkę postawiono w stan likwidacji, a 8 października 2003 r. została ogłoszona jej upadłość obejmująca likwidację majątku. Poniesiona strata za 1999 r. nie została jeszcze rozliczona, czy
Firma, dla której wykonano usługi i wystawiono faktury VAT, zalegała z płatnościami. Od wystawionych faktur odprowadzono podatek VAT oraz podatek dochodowy. Firma ta następnie przeniosła na nas swoją wierzytelność (cesja) względem innego podmiotu. Podmiot ten ogłosił jednak upadłość i w chwili obecnej wierzytelności są nie do odzyskania. Otrzymaliśmy pismo od syndyka masy upadłości oraz z sądu o ogłoszeniu
Nasz dłużnik w toku postępowania upadłościowego zawarł układ z wierzycielami. Nasza firma znalazła się w grupie wierzycieli, których należności w części zostały zredukowane, a pozostała część będzie spłacana w ratach. Jak powinna przebiegać ewidencja zawartego układu w księgach rachunkowych?
Nasza jednostka posiada należności od firmy, wobec której wszczęto postępowanie upadłościowe z możliwością wszczęcia układu. Czy w takiej sytuacji istnieje obowiązek tworzenia odpisów aktualizujących i czy są one kosztem uzyskania przychodów?
Czy przedsiębiorstwo państwowe, co do którego została ogłoszona upadłość według ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze, prowadzące nadal działalność gospodarczą podlega obowiązkowemu badaniu sprawozdania finansowego? Nasza firma spełnia warunki określone w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości.
Moja firma świadczyła usługi dla spółki w upadłości. W związku z wykonanymi usługami została wystawiona faktura z 14-dniowym terminem płatności. Syndyk ustnie zobowiązał się, że ureguluje należność, z czego jednak się nie wywiązał. Wezwanie do zapłaty pozostało również bez odzewu. Jak należy postąpić w takiej sytuacji?
Upadłość dłużnika została ogłoszona w marcu 2004 r. i zdaniem jednostki zostało udowodnione uprawdopodobnienie nieściągalności należności. Jednostka w deklaracji za marzec 2004 r. zaliczyła kwotę netto z faktury do kosztów uzyskania przychodów. Czy w momencie ogłoszenia przez sąd postanowienia o ogłoszeniu upadłości dłużnika obejmującego likwidację majątku wierzyciel może odpis aktualizacyjny na należność
W związku z licznymi wątpliwościami co do opodatkowania działalności syndyków Minister Finansów podjął decyzję w celu ujednolicenia praktyki stosowania przepisów prawnych. W piśmie skierowanym do dyrektorów izb i urzędów skarbowych uznał działalność syndyka w postępowaniu upadłościowym za działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT. Przestawiamy treść pisma w tej sprawie.
Ogłoszona została upadłość naszej spółki z o.o. Czy jesteśmy zobowiązani do płacenia składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych od wypłaconych wynagrodzeń?
Podatnicy często mają problemy z obliczaniem terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych. Problemy powstają zwłaszcza wtedy, gdy termin ten uległ zawieszeniu lub przerwaniu. Przedstawiamy zasady jego ustalania.
Nasza firma od jakiegoś czasu przechodziła trudności finansowe. Przez wiele lat działał zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Jesteśmy w trakcie likwidacji firmy (upadłość). Czy w takim przypadku możemy dowolnie wykorzystać środki z funduszu np. na uregulowanie zobowiązań wobec dłużników?
Od tygodnia naszym przedsiębiorstwem zarządza syndyk, gdyż zakład został postawiony w stan upadłości. Procedura sprzedaży majątku prowadząca do likwidacji zakładu może potrwać kilka miesięcy. Czy w tej szczególnej sytuacji zakładowe organizacje związkowe mają prawo prowadzić jeszcze swoją działalność? Czy postawienie zakładu w stan upadłości oznacza automatycznie, że są wykreślane z rejestru?
W księgach rachunkowych 2004 r. nie zostały ujęte odsetki od zgłoszonej wierzytelności do postępowania upadłościowego. Czy mogę je ująć w księgach rachunkowych 2005 r. na podstawie wyciągu z uprawomocnionej listy wierzycieli przesłanej przez sąd na potwierdzenie salda podpisanego przez syndyka? Czy można objąć je odpisem aktualizującym w 2005 r. (należność główną objęto odpisem w 2004 r.)? Jak wyglądają
Jak ująć w księgach rachunkowych skutki przeszacowania środków trwałych i wyposażenia, dokonanego przez rzeczoznawcę, na wniosek syndyka, w momencie ogłoszenia upadłości spółki z o.o.?
W najbliższym czasie złożymy wniosek o ogłoszenie upadłości naszego przedsiębiorstwa. Zgłosiła się do mnie pracownica w ciąży, która obawia się, że pozostanie bez środków do życia. Na jakie świadczenia po ogłoszeniu upadłości może liczyć w ZUS i jakie dokumenty powinniśmy dla niej przygotować?
Byliśmy generalnym wykonawcą hali produkcyjnej z zapleczem biurowym w legnickiej specjalnej strefie ekonomicznej. Inwestycja została zakończona w roku 2008. Wszyscy nasi podwykonawcy udzielali nam gwarancji na okres nie krótszy niż 5 lat. Jako zabezpieczenie należytego wykonania zobowiązań podwykonawców z tytułu gwarancji potrącaliśmy 5% z każdej faktury wystawionej przez podwykonawcę. W kwietniu 2010
Jesteśmy grupą znajomych, którzy od początku lat 90. prowadzą działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W pewnym momencie w celu uwiarygodnienia spółki w oczach kontrahentów podnieśliśmy jej kapitał z 20 000 PLN do 900 000 PLN. Nie wszyscy wspólnicy ostatecznie wpłacili gotówkę do spółki w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego. Na początku tego roku musieliśmy
Nasz zakład z powodu utracenia płynności finansowej złożył wniosek o ogłoszenie upadłości. Postępowanie upadłościowe zostało zakończone. Zatrudniamy 2 pracownice, które są obecnie w ciąży (jedna w drugim miesiącu ciąży, a druga w piątym miesiącu). Poinformowaliśmy je, że nie ma możliwości zaoferowania im innego stanowiska pracy. Czy pracownice z powodu rozwiązania umowy o pracę zostaną bez świadczeń
Prowadzę mały zakład fryzjerski. Ze względu na złą koniunkturę na rynku być może będę zmuszony zgłosić do sądu gospodarczego wniosek o ogłoszenie upadłości. Czy po złożeniu takiego wniosku nadal będę musiał opłacać składki ZUS?
Statystyki prowadzonych postępowań upadłościowych pokazują, że w dalszym ciągu znaczna część przedsiębiorców zgłasza swoje wierzytelności w postępowaniu upadłościowym samodzielnie, bez korzystania z profesjonalnej pomocy prawnej. Ogólnodostępne portale internetowe oferują za niewielką opłatą lub często nieodpłatnie możliwość skorzystania ze wzorów zgłoszenia wierzytelności. Czynność zgłoszenia wierzytelności
Jestem poszkodowanym w sprawie Amber Gold. Zaproponowano mi odpłatne przyłączenie się do pozwu zbiorowego. Czy warto to zrobić? Dowiedziałem się o ogłoszeniu upadłości tej firmy. Jakie działania powinienem wykonać, by odzyskać wpłacone kwoty?
W 2011 r. firma handlowa (Omega Sp. z o.o.) sprzedała towary brytyjskiej firmie A. w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej. Spółka Omega nie otrzymała należności za sprzedane towary. W 2012 r. właściwy sąd brytyjski, działając na podstawie brytyjskich przepisów, ogłosił upadłość kontrahenta, tj. firmy A. Spółka Omega posiada w stosunku do firmy A. wierzytelności objęte tym postępowaniem. Na przedmiotową
W okresie od 1 stycznia 2013 r. do 30 czerwca 2015 r. dłużnicy znajdujący się w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji nie mieli obowiązku korygowania odliczenia podatku naliczonego z niezapłaconych faktur VAT (art. 89b ustawy o VAT). Potwierdzają to organy podatkowe w wydawanych interpretacjach oraz wyroki sądów administracyjnych. Oto fragment interpretacji MF w tej sprawie.