W przypadku przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę oraz zmiany jednej strony stosunku pracy nadal obowiązują dotychczasowe warunki umowy o pracę. I nie ma na to wpływu, czy źródłem uprawnień pracowniczych są zakładowe przepisy prawa pracy (np. postanowienia układów zbiorowych pracy, regulaminu wynagradzania, premiowania), czy tylko postanowienia zawarte w umowach o pracę.
Obecnie obowiązujące przepisy prawa pracy nie przewidują urlopu tacierzyńskiego. Najczęściej jednak urlopem tacierzyńskim jest nazywany urlop macierzyński lub urlop rodzicielski, z którego korzysta pracownik-ojciec dziecka.
Od 2 stycznia 2016 r. zostanie poszerzony krąg osób uprawnionych do dzielenia się urlopem macierzyńskim z pracownicą. Takie prawo zyskał ojciec dziecka będący pracownikiem, w przypadku gdy matka dziecka jest ubezpieczona z innego tytułu niż stosunek pracy. Uprawnienie to będzie przysługiwało także innym członkom najbliższej rodziny, np. dziadkom czy rodzeństwu rodziców dziecka.
Składka na ubezpieczenie wypadkowe jest ustalana na podstawie stopy procentowej, która jest zróżnicowana dla poszczególnych płatników. Przepisy nie rozstrzygają jednoznacznie, czy wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe może podlegać sukcesji na zasadach przewidzianych dla należności podatkowych i składkowych. Wykładnia ZUS oraz orzeczenia sądów nie są w tym przypadku jednomyślne
Spółka akcyjna, prowadząca działalność gospodarczą w branży IT, dokonała przejęcia spółki z o.o. o podobnym profilu działalności. Inkorporacja spółki przejmowanej nastąpiła przez przeniesienie całego jej majątku na spółkę akcyjną (spółkę przejmującą) w zamian za akcje, które spółka akcyjna wydała udziałowcom spółki z o.o. Połączenie obu spółek nastąpiło 31 października 2012 r. Spółka akcyjna (spółka
W styczniu 2013 r. chcemy przejąć słabo obecnie prosperującą firmę, gdyż mamy pomysł na jej modernizację. Chcielibyśmy jednak uchronić się od obciążenia nas zapłatą zaległych składek ZUS, jeśli takie istnieją. Czy jako nabywca będziemy odpowiadać za zaległości względem ZUS? Czy mamy możliwość uchronić się przed tym, jeżeli nie wiemy, jak wygląda obecny stan rozliczeń przejmowanego podmiotu z ZUS?
Nasze przedsiębiorstwo (spółka z o.o.) w marcu br. przejęło inny zakład pracy (również spółkę z o.o.) wraz z zatrudnionymi osobami w trybie art. 231 Kodeksu pracy. Przejmując sukcesywnie dokumentację kadrowo-płacową stwierdzaliśmy, że przejęty płatnik wyłączał z oskładkowania niektóre składniki wynagrodzenia. W wielu przypadkach mamy wątpliwość, czy robił to prawidłowo i w związku z tym chcielibyśmy
Nasze przedsiębiorstwo (spółka z o.o.) przejęło inny podmiot (spółka z o.o.). Obecnie (kiedy spółka przejmowana formalnie już nie istnieje) otrzymaliśmy faktury wystawione na przejętą spółkę. Faktury te zostały wystawione już po dniu przejęcia spółki. Dane na niej zawarte wskazują na nieistniejącego już nabywcę. Czy w takim przypadku, jako spółka przejmująca, mamy możliwość odliczenia podatku naliczonego
W sierpniu br. przejęliśmy spółkę, w której jest zatrudnionych 15 pracowników. W związku z tym nie został stworzony dla nich fundusz socjalny. W naszej firmie jest utworzony ZFŚS. We wrześniu będziemy przekazywać na fundusz II ratę odpisów na działalność socjalną. Czy pracownicy przejętej spółki mają prawo do świadczeń z ZFŚS? Czy w związku z przejęciem musimy zwiększyć kwotę odpisów na fundusz, uwzględniając
Spółka z o.o. rozliczająca się na zasadach ogólnych planuje przejęcie innej spółki, która wpłaca zaliczki w sposób uproszczony. Przejęcie zostanie dokonane metodą łączenia udziałów. Po dokonanym połączeniu spółka chciałaby korzystać z możliwości płacenia zaliczek w sposób uproszczony jako następca prawny spółki przejmowanej, zgodnie z art. 93 Ordynacji podatkowej.
Przejęcie składników majątkowych upadłego zakładu i kontynuacja działalności tego samego rodzaju oznaczają także konieczność przejęcia pracowników upadłej firmy w trybie art. 231 Kodeksu pracy (wyrok Sądu Najwyższego z 3 grudnia 2010 r., I PK 101/10).
Od 1 sierpnia br. nasza spółka wykupiła jeden z oddziałów innej firmy, przejmując od niej jednocześnie 10 pracowników. Z ostatnim dniem października jeden z przejętych pracowników rozwiązał umowę o pracę i zwrócił się do nas z pisemną prośbą o wystawienie informacji PIT-11 po wypłacie wynagrodzenia za październik. Za jaki okres powinniśmy wystawić mu PIT-11?