Biura rachunkowe, księgowi i doradcy podatkowi będący pełnomocnikami płatników składek mogą w ich imieniu składać wnioski o zwolnienie z opłacenia składek za wskazany miesiąc (RWS). Chodzi o tzw. wakacje składkowe. ZUS wydał stanowisko, zgodnie z którym, skoro pełnomocnik składa ww. wniosek w imieniu płatnika składek to oznacza, że dysponuje stosownym oświadczeniem płatnika o spełnieniu warunków w
W odpowiedzi na pytanie redakcji „MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń” ZUS w piśmie z 26 listopada 2024 r. wskazał, że pełnomocnik płatnika składek może złożyć w jego imieniu wniosek o wakacje składkowe. Złożenie wniosku przez pełnomocnika ZUS traktuje na równi z posiadaniem przez niego stosownego oświadczenia płatnika składek dotyczącego spełnienia warunków do uzyskania ww. ulgi.
Jeżeli podatnik w ramach procedur podatkowych ustanowił pełnomocnika, to wszystkie pisma organ powinien doręczać pełnomocnikowi, a nie podatnikowi. W każdym przypadku pominięcia pełnomocnika przy doręczeniu wadliwość doręczenia sprawia, że doręczane pismo nie wchodzi do obrotu prawnego, a więc jest całkowicie bezskuteczne – wyrok NSA z 29 listopada 2022 r., sygn. akt I FSK 1708/19.
Informację o cenach transferowych można podpisać za pomocą dowolnego kwalifikowanego podpisu elektronicznego akceptowanego w innym kraju UE. Skutki prawnopodatkowe związane z danymi z informacji o cenach transferowych obciążają podmioty powiązane zobowiązane do złożenia informacji, a nie pełnomocników. Ci mogą jednak ponieść odpowiedzialność karno-skarbową. Tak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Finansów
Podatnik może zlecić określonej osobie (np. pracownikowi albo pełnomocnikowi) wystawienie faktury w jego imieniu, ale nie zwalnia go to od odpowiedzialności z tytułu nieprawidłowego wykazania VAT na fakturze (wyrok NSA z 30 września 2020 r., sygn. akt I FSK 1904/17).
Obecnie każde biuro rachunkowe nie tylko prowadzi ewidencję księgową podatnika i rozlicza należne podatki, ale także reprezentuje klientów przed ZUS. W tym zakresie składa deklaracje, wnioski o wypłatę należnych zasiłków oraz coraz częściej sporządza odwołania od negatywnych decyzji do sądu. Czynności te biuro może wykonywać na podstawie prawidłowo wypełnionego i złożonego pełnomocnictwa. Przedstawiamy
Konsekwencje nieprawidłowego działania pełnomocnika ponosi strona - wyrok NSA z 3 grudnia 2019 r., sygn. akt II FSK 139/18.
Jeżeli podatnik ustanowił pełnomocnika, to zawiadomienie o zawieszeniu biegu przedawnienia (art. 70c op) należy doręczać pełnomocnikowi. Taki tryb doręczenia obowiązuje także wtedy, gdy zawiadomienia tego dokonuje organ podatkowy, przed którym nie toczy się żadne postępowanie z udziałem pełnomocnika. Doręczenie zawiadomienia podatnikowi z pominięciem pełnomocnika powoduje, że bieg przedawnienia nie
Pełnomocnictwo ogólne do prowadzenia wszystkich spraw podatkowych nie upoważnia do podpisywania deklaracji podatkowych. Deklaracja podpisana przez pełnomocnika ogólnego, który nie został upoważniony do podpisywania deklaracji, nie istnieje i nie może być podstawą egzekucji. Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 czerwca 2018 r., sygn. akt II FSK 1723/16.
Prowadzenie egzekucji przeciwko podatnikowi powoduje konieczność objęcia go ochroną na zasadzie prawa pomocy wówczas, gdy zostanie wykazane, że sytuacja majątkowa dłużnika, która powstała na skutek zastosowanych środków egzekucyjnych, nie pozwala na pokrycie jakichkolwiek kosztów postępowania bez uszczerbku utrzymania koniecznego dla podatnika i jego rodziny - wyrok WSA z 27 lipca 2011 r. (sygn. akt
MF przygotowało projekt zmian w Ordynacji podatkowej. Dzięki planowanej nowelizacji podatnicy zyskają możliwość ustanawiania pełnomocnika ogólnego do reprezentacji we wszystkich rodzajach spraw i procedur. Odpadnie im zatem uciążliwy (i kosztowny) obowiązek składania dokumentu pełnomocnictwa do akt każdej poszczególnej sprawy podatkowej. Pozostałych planowanych zmian nie można już jednoznacznie pozytywnie
Podatnik ponosi podatkowe konsekwencje nierzetelności faktury sprzedaży podpisanej przez jego pełnomocnika - wyrok NSA z 31 stycznia 2018 r., sygn. I FSK 444/16.
Z początkiem roku ustawodawca wprowadził zmiany do naszego systemu podatkowego. W publikacji przedstawiamy przegląd wybranych zmian w przepisach podatkowych wraz z oceną nowych regulacji.
Podatnik, jak też każda inna osoba, którą czeka kontakt z organem podatkowym, może działać w ramach prowadzonych procedur podatkowych osobiście albo przez wybranego przez siebie pełnomocnika. Opcja ta stosowana jest najczęściej wtedy, gdy podatnik chce, aby o jego interesy zadbał profesjonalista. W artykule przedstawiamy: kto może być pełnomocnikiem, do czego można go upoważnić, jak należy go powołać
W każdej procedurze prawnej przewidziane są sankcje wymierzane uczestnikom postępowania, którzy nie spełnili nałożonego na nich obowiązku procesowego. Ich celem jest zapewnienie sprawnego przebiegu postępowania. Przykład najprostszy to nałożenie kary na świadka, który nie stawił się na wezwanie organu prowadzącego postępowanie. Nie są to sankcje ostateczne, nakładane w orzeczeniu kończącym postępowanie
Od 1 lipca 2016 r. pełnomocnictwo ogólne może upoważniać terminowo albo bezterminowo do działania pełnomocnika na rzecz mocodawcy we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Nie trzeba już dołączać oryginału lub urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa do akt każdej sprawy.
Od maja 2015 r. został wprowadzony do stosowania zestandaryzowany wzór zaproszenia/wezwania do urzędu skarbowego. Z komunikatu MF wynika, że został on opracowany z myślą o zapewnieniu podatnikom pełniejszej i bardziej przystępnej niż dotychczas informacji na temat wizyty w urzędzie skarbowym.
Pracodawca prowadzi działalność gospodarczą. W ramach ustnego pełnomocnictwa upoważnił członka swojej rodziny, aby zatrudnił dwóch pracowników. Miały to być umowy na czas określony z wynagrodzeniem X. Po pewnym czasie pełnomocnik poinformował pracodawcę, że zawarł w jego imieniu umowy o pracę z dwoma pracownikami, ale na czas nieokreślony z wynagrodzeniem Y. Czy w tym przypadku udzielone ustnie pełnomocnictwo
Podatnik ponosi ryzyko nieustanowienia pełnomocnika do odbioru korespondencji urzędowej - wyrok NSA z 10 kwietnia 2013 r. (sygn. akt I FSK 533/12).
W relacjach z organami podatkowymi podatnicy i inne podmioty mogą działać osobiście albo za pośrednictwem pełnomocnika. Znaczenie pełnomocnika w sprawach podatkowych stale wzrasta. Podatnik często nie radzi sobie samodzielnie z fiskalizmem organów podatkowych, nieprecyzyjnymi przepisami prawa podatkowego oraz często sprzecznymi ze sobą interpretacjami tych przepisów.
Postanowienie o wszczęciu postępowania powinno być skierowane do podatnika. To on decyduje, czy będzie reprezentowany przez pełnomocnika. Momentem wstąpienia pełnomocnika do sprawy jest złożenie do jej akt pełnomocnictwa lub jego odpisu - wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 15 lipca 2010 r. (sygn. akt SA/Ol 427/10).
Oświadczenie składane przez podatnika w zeznaniu podatkowym to oświadczenie wiedzy, a nie woli, co wyklucza złożenie tego oświadczenia przez pełnomocnika. Żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie dopuszcza złożenia - a zatem i podpisania - zeznania przez inną osobę niż podatnik - wyrok WSA w Gdańsku (sygn. akt I SA/Gd 489/04).
W ostatnim czasie organy podatkowe kwestionują prawo podpisywania przez doradców podatkowych oraz pełnomocników deklaracji w imieniu przedsiębiorców oraz innych osób. W artykule omawiamy stanowisko urzędów skarbowych w tej sprawie oraz przypominamy, jakie uprawnienia pełnomocników reguluje Ordynacja podatkowa.