Prawo do zwrotu nadpłaty po upływie 5 lat wygasa, jeśli podatnik wcześniej nie złoży wniosku o jej zwrot. Nie wpływa na to okoliczność, że zwrot nadpłaty podatku w określonych przypadkach powinien nastąpić z urzędu, czyli z inicjatywy samego organu podatkowego – wyrok NSA z 24 kwietnia 2024 r., sygn. akt III FSK 38/23.
W wyroku z 22 lutego 2024 r. w sprawie C-674/22 TSUE orzekł, że organ podatkowy nie musi zwracać podatnikowi VAT-u z odsetkami naliczonymi od dnia wpłaty VAT, w sytuacji gdy VAT ten został pobrany z naruszeniem prawa Unii Europejskiej z powodu błędów księgowych podatnika lub zmiany przez podatnika zasad obliczania proporcji odliczenia VAT. Wyrok zapadł w sprawie podatnika holenderskiego, ale ma bezpośrednie
Kalendarium wydarzeń lipiec 2024 r.
Jeżeli podatnik złożył wniosek o stwierdzenie nadpłaty wraz z odpowiednią korektą deklaracji, a decyzja stwierdzająca nadpłatę z przyczyn wskazanych we wniosku podatnika nie zostanie wydana w terminie dwóch miesięcy (bez winy podatnika w tym opóźnieniu), to podatnikowi przysługuje oprocentowanie nadpłaty liczone od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty (wyrok NSA z 29 czerwca 2021 r., sygn.
Od 15 lutego 2021 r. podatnicy PIT mogą zacząć składać zeznania roczne za 2020 r. Zeznania złożone przed tym terminem będą traktowane jako złożone 15 lutego 2021 r.
Nadpłata składek ZUS jest z urzędu zaliczana na poczet zaległych, bieżących lub przyszłych należności. W niektórych okolicznościach składki mogą zostać zwrócone płatnikowi w formie pieniężnej - taki zwrot następuje jednak zawsze wyłącznie na wniosek płatnika. ZUS ma bezwzględny obowiązek zawiadomienia płatnika o kwocie nadpłaty na jego koncie - z wyjątkiem nadpłaconych należności nieprzekraczających
Możliwość objęcia wsparciem firm zatrudniających od 10 do 49 osób w postaci zwolnienia w wysokości 50% składek ZUS za okres od marca do maja 2020 r. oraz prawo do ponownego przyznania świadczenia postojowego, ale nie więcej niż trzykrotnie - to najważniejsze rozwiązania, jakie wprowadza nowelizacja tarczy antykryzysowej.
Począwszy od rozliczenia za 2019 r., podatnicy wypełniający zeznania na formularzach PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-39 oraz PIT-28 mogą je złożyć do urzędu skarbowego najwcześniej 15 lutego 2020 r. Zeznania złożone przed tym terminem będą traktowane jako złożone 15 lutego 2020 r. Nie zmienia się ostateczny termin złożenia tych zeznań. Nadal jest to 30 kwietnia 2020 r., z wyjątkiem PIT-28,
Podatnicy rozliczający się za 2018 r. na formularzach PIT-37 i PIT-38 mogą je złożyć do urzędu skarbowego najwcześniej 15 lutego 2019 r. Zeznania złożone przed tym terminem będą traktowane jako złożone 15 lutego 2019 r. Nie zmienia się ostateczny termin złożenia tych zeznań - nadal jest to 30 kwietnia 2019 r. Wprowadzone zmiany mają istotne znaczenie dla podatników, którzy w swoich zeznaniach wykażą
Podatnik nie może kwestionować ostatecznej decyzji wymiarowej w drodze wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Nie ma przy tym znaczenia, czy decyzja wymiarowa dotarła do podatnika (została doręczona podatnikowi). Jeżeli zatem decyzja wymiarowa jest ostateczna, organ podatkowy ma pełne prawo odmówić wszczęcia postępowania z wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Ostateczną decyzję wymiarową można wzruszyć wyłącznie
W rozliczeniach rocznych PIT-40, sporządzanych przez płatnika na wniosek podatnika, często występują niedopłaty i nadpłaty podatku. Na płatniku ciąży wówczas obowiązek ich rozliczenia, tj. pobrania niedopłaty podatku z dochodów podatnika, a w przypadku nadpłaty podatku - zaliczenia jej na poczet zaliczki na podatek albo zwrotu w gotówce podatnikowi.
Jeśli firma w jednym miesiącu zapłaciła VAT w wyższej wysokości, niż powinna, i powstała nadpłata, a w innym nie dopłaciła podatku i powstała zaległość w takiej samej wysokości, to organ podatkowy nie powinien naliczać odsetek. Odnosi się to jednak wyłącznie do sytuacji, gdy nadpłata pozostawała w dyspozycji urzędu skarbowego i Skarb Państwa nie doznał uszczerbku finansowego - wyrok Wojewódzkiego Sądu
Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego przygotowała dokument "Kierunkowe założenia nowej Ordynacji podatkowej". W terminie 2 lat od przyjęcia tego dokumentu Komisja ma opracować projekt ustawy zawierającej kompleksowe regulacje dotyczące ogólnego prawa podatkowego wraz z przepisami wykonawczymi.
Na wniosek pracowników dokonaliśmy za nich rocznego obliczenia podatku za 2012 r. Część z nich ma niedopłatę, a pozostali nadpłatę podatku za rok ubiegły. Jak powinniśmy to rozliczyć?