Wydatki poniesione z tytułu wypłacenia najemcy wynagrodzenia za wykonane przez niego prace adaptacyjne lokalu do stanu odpowiadającego jego oczekiwaniom niewątpliwie mają związek z uzyskiwanymi przez właściciela przychodami. Konsekwentnie takie wydatki mogą stanowić koszt podatkowy właściciela - wyrok NSA z 11 lutego 2021 r., sygn. akt II FSK 3014/18.
Wielu podatników ma wątpliwości, kiedy poniesione przez nich wydatki należy uznać za remont, a kiedy za ulepszenie środka trwałego. Prawidłowa klasyfikacja wydatków jest o tyle istotna, że uznanie wykonanych czynności za remont środka trwałego pozwala na ich bezpośrednie rozliczenie w kosztach uzyskania przychodów. Z kolei uznanie ich za ulepszenie skutkuje koniecznością zwiększenia wartości początkowej
Ustawy podatkowe wskazują (art. 22g ust. 17 updof oraz art. 16g ust. 13 updop), że jeżeli środek trwały uległ ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, to wartość początkową tych środków należy powiększyć o sumę wydatków na ich ulepszenie. Od 1 stycznia 2018 r. kwota graniczna ulepszenia wynosi 10 000 zł. Należy jednak zwrócić uwagę, że w przypadku ulepszeń
MF uznał, że w sytuacji gdy elementem dominującym transakcji jest dostawa towaru (w tym przypadku mebli), to transakcję należy uznać za dostawę towaru i opodatkować stawką 23%. Gdy elementem dominującym transakcji jest usługa montażu stałej zabudowy meblowej w budynku/lokalu objętym społecznym programem mieszkaniowym, do tej usługi należy zastosować stawkę obniżoną. Warunkiem jest, aby można było ją
Nasza firma zajmuje się sprzedażą rolet i żaluzji zewnętrznych oraz ich montażem w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Umowa zawarta z klientem dotyczy wykonania usługi wraz z materiałami. Czy montaż rolet zewnętrznych służy konserwacji budynku, wobec czego można uznać tę usługę za roboty konserwacyjne podlegające opodatkowaniu stawką 8%? Czy ważne jest, że wartość dostarczanych żaluzji i rolet przekracza
Firma zamierza sprzedać nieruchomość zabudowaną, której jest właścicielem od 1957 r., oraz wyposażenie (tzn. maszyny i urządzenia). W skład nieruchomości wchodzi budynek mieszczący piekarnię, masarnię i sklep detaliczny oraz działka. Wartość początkowa budynku wynosi ogółem 80 000 zł, a działki 4000 zł. W latach 2004-2005 dokonano modernizacji części budynku mieszczącej masarnię na wartość około 630
Nasza firma będzie prowadziła prace rozbiórkowe budynku mieszkalno-usługowego z przeważającą powierzchnią mieszkalną. Jaką stawkę podatku należy zastosować przy pracach rozbiórkowych dotyczących takiego budynku?
W związku z rozbudową zakładu produkcyjnego konieczne stało się zwiększenie mocy przepływowej energii. Spółka planuje modernizację sieci energetycznej zakładu (nowa rozdzielnia energii) i budowę drugiego przyłącza. Czy te wydatki powinny być zaliczane w koszty księgowe i podatkowe jednorazowo w momencie poniesienia? Czy też powinny być rozliczane w czasie lub może zaliczone do majątku trwałego?
Po kontroli skarbowej w spółce z o.o. podatku dochodowego za 2002 r. usunięto z kosztów nakłady remontowe, kwalifikując je jako nakłady inwestycyjne na modernizację istniejącego środka trwałego. Wyliczono zaległość podatkową oraz odsetki. Spółka uznała to za błąd. Czy nakłady powiększą wartość środka trwałego? Z jaką datą wystawić OT? Czy mamy prawo do amortyzacji za poprzednie miesiące, czy od otrzymania
Osoba fizyczna, będąca podatnikiem VAT, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie projektowania i tworzenia stron internetowych. Obecnie chce dokonać modernizacji wyposażenia i sprzętu komputerowego. Czy poniesione wydatki może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Jeśli tak, to czy w całości, czy w części?