Przepisy wprowadzone od 1 stycznia 2024 r. pozwalają na przyspieszoną amortyzację wybudowanych we własnym zakresie budynków użytkowych i budowli, które znajdują się na obszarze gmin dotkniętych wysokim bezrobociem. W przypadku niektórych dofinansowań podatnicy mogą wybrać, czy stosować do nich zwolnienia, albo wyłączenia z opodatkowania czy też traktować jako przychód podatkowy. W zależności od dokonanego
Po stronie osób zajmujących, na podstawie umowy najmu bądź bez tytułu prawnego do lokalu, lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu gminy nie powstaje przychód opodatkowany PIT w związku z odpracowywaniem przez nie zaległości z tytułu opłat czynszowych i eksploatacyjnych oraz za bezumowne korzystanie z lokalu. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji,
Od 23 września 2021 r. rady gmin mogą podejmować uchwały o objęciu komunalnym systemem odbierania odpadów nieruchomości niezamieszkałych, w których powstają komunalne odpady (takich jak np. magazyny, sklepy, zakłady, biurowce, ogrody działkowe). To ważna wiadomość dla właścicieli takich nieruchomości, a przede wszystkim przedsiębiorców. Jeżeli nie wycofają się z tego systemu w terminie, będą zobligowani
Gminna jednostka organizacyjna, której działalność gospodarcza nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład ta jednostka wchodzi. Tak orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 29 września 2015 r. Wyrok ten spowoduje rewolucję w rozliczeniach VAT
Od 22 maja 2012 r. został rozszerzony katalog przypadków, w których zadania i kompetencje wójta może przejąć jego zastępca. Po nowelizacji przepisów zastępca wójta może przejąć jego obowiązki także w razie zawieszenia wójta w czynnościach służbowych.
Wydatki na budowę drogi dojazdowej do przedsiębiorstwa, która zostanie nieodpłatnie przekazana gminie, stanowią koszt podatkowy. Ponieważ wydatki te stanowią tzw. koszty pośrednie, są one potrącalne w dacie ich poniesienia. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Minister Finansów przesunął termin obowiązkowej centralizacji rozliczeń VAT w samorządach na 1 stycznia 2017 r. Pierwotnie samorządy miały czas do końca czerwca 2016 r. na dokonanie tych zmian (zgodnie z komunikatem MF z 29 września 2015 r.).
29 września 2015 r. TSUE wydał orzeczenie (sygn. akt C 276/14), które stanowi rewolucję przy rozliczaniu podatku od towarów i usług przez jednostki samorządu terytorialnego. Wskutek uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego podjętej 26 października 2015 r. w składzie 7 sędziów (sygn. akt I FPS 4/15) centralizacja rozliczeń VAT w samorządach obejmie również gminne zakłady budżetowe. Podstawowe pytanie
Gmina może odliczyć VAT z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji, które zostały przekazane do gminnego zakładu budżetowego. Warunkiem odliczenia jest, aby inwestycje te były wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale podjętej 26 października 2015 r. w składzie 7 sędziów (sygn. akt I FPS 4/15).
Minister Finansów postanowił, że do momentu wydania orzeczenia przez Trybunał Sprawiedliwości UE samorządowe jednostki budżetowe będą uznawane przez organy podatkowe za odrębnych podatników VAT. Przypomnijmy, że w uchwale z 24 czerwca 2013 r. (sygn. akt I FPS 1/13) NSA uznał, że samorządowe jednostki budżetowe nie powinny być traktowane jako odrębni podatnicy VAT. Zdaniem NSA podatnikiem powinna być
Od 1 lipca 2013 r. zaczyna funkcjonować nowy system odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Z tą datą gminy zaczynają pobierać opłaty od właścicieli nieruchomości i w zamian zapewniają świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Pobierana przez gminę opłata określana jest często jako podatek śmieciowy. Nowy system odbioru odpadów wprowadziła
Od 1 lipca 2013 r. właściciel zamieszkanej nieruchomości zostanie objęty systemem gospodarowania odpadami przez gminę i będzie zobowiązany uiszczać opłaty za odbiór odpadów na rzecz gminy. Od tej daty władze gmin przejmują odpowiedzialność za odbiór, transport, zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Powstaje jednak pytanie, co z dotychczas zawartymi umowami. Czy jeżeli właściciel
Spółka, w której 100% udziałowcem jest gmina, organizuje lokalny transport ludności. Na podstawie uchwały rady gminy co miesiąc spółka otrzymuje dopłatę w wielkości uzależnionej od ilości przejechanych przez jej autobusy kilometrów. Gmina otrzymuje na tej podstawie fakturę, na której widnieje pozycja "dopłata - uchwała rady gminy 26/2011". Wykazany jest także podatek należny. Jako skarbnik gminy uważam
Jak zakwalifikować osoby zatrudnione na stanowiskach wójta, zastępcy wójta oraz skarbnika w zakresie uprawnień pracowniczych? Czy te stanowiska zaliczamy do stanowisk urzędniczych?
W wyniku nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym, jeżeli wójt nie zdąży złożyć ślubowania z powodów uniemożliwiających pełnienie przez niego funkcji (np. wypadek, choroba), to jego obowiązki przejmie osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek wojewody. W ten sposób została uregulowana dotychczasowa luka w przepisach, która dezorganizowała pracę urzędów gminy.