Porady i artykuły

W trakcie aktualizacji
07.08.2024 Rachunkowość firm

Prowadzimy działalność sezonową. Pod koniec sezonu obniżamy cenę sprzedawanych towarów. Najpierw nieznacznie, by w ostatnich dniach sprzedawać nawet poniżej kosztów/ceny zakupu. Jak ewidencjonować skutki tych posezonowych obniżek towarów w księgach rachunkowych? Jednostka prowadzi ewidencję towarów w cenach zakupu.

W trakcie aktualizacji

20 grudnia 2023 r. spółka dostarczyła towar klientowi, który potwierdził jego odbiór tego samego dnia. Zgodnie z umową zawartą z klientem faktura zostanie wystawiona dopiero 15 stycznia 2024 r. Jak rozliczyć w księgach (rachunkowo i podatkowo) taką fakturę?

W trakcie aktualizacji
12.01.2024 Rachunkowość firm

Ustawa o rachunkowości wskazuje, że wszelkie ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji (art. 27 ust. 2 uor). W przypadku jednostek, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, ostateczne wyjaśnienie, rozliczenie

W trakcie aktualizacji
11.10.2023 Podatki

Spółka w ramach akcji promocyjnej postanowiła w celu wyprzedaży zalegającego w magazynach towaru zastosować promocję polegającą na tym, że każdy nabywca, który zakupi 10 szt. towaru, 11 sztukę otrzyma za symboliczną złotówkę. Czy jednostka straci prawo do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie tych sprzedawanych za kwotę znacznie niższą niż cena zakupu? Jaki to ma wpływ na koszty i przychody podatkowe

W trakcie aktualizacji
12.09.2023 Rachunkowość firm

Z powodu zmiany linii technologicznej firma zdecydowała się sprzedać część posiadanych środków trwałych. W związku z tym w sierpniu 2023 r. sprzedano m.in. środek trwały o wartości 200 000 zł, którego umorzenie w miesiącu sprzedaży wynosiło zaledwie 60 000 zł. Przychód ze sprzedaży został zarejestrowany księgach rachunkowych oraz na podstawie dokumentu LT nastąpiło jego wykreślenie z ewidencji. W październiku

W trakcie aktualizacji
12.09.2023 Rachunkowość firm

W sierpniu 2023 r. w wyniku ulew został podtopiony magazyn firmowy. W związku z tym uszkodzeniu (zniszczeniu) uległa partia przechowywanych tam towarów, które już nie nadają się do dalszej sprzedaży. Jak prawidłowo udokumentować fakt ich uszkodzenia? Czy musimy korygować VAT, który odliczyliśmy przy nabyciu tych towarów? W jaki sposób zaewidencjonować w księgach rachunkowych takie zdarzenie?