W związku z usuwaniem skutków powodzi, która miała miejsce na południu i zachodzie Polski we wrześniu 2024 r., pracownicy zyskali dodatkowe uprawnienia pracownicze, takie jak np. prawo do dodatkowych dni urlopu na żądanie czy 20 dni dodatkowego zwolnienia od pracy. Poszkodowani w wyniku powodzi pracodawcy mogą natomiast liczyć na wsparcie finansowe z budżetu państwa, np. w formie dofinansowania do
Szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) może z urzędu (czyli z własnej inicjatywy) zmienić wydaną wcześniej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) interpretację indywidualną. Dzieje się tak, jeśli stwierdził jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Szef KAS nie jest w tym zakresie
Pożyczka zaciągnięta przez stowarzyszenie na pokrycie wkładu własnego w projekcie dotyczącym nauki i szkolnictwa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Takie stanowisko zajął Szef KAS, przyznając rację podatnikowi i zmieniając nieprawidłową interpretację indywidualną wydaną w tej sprawie.
Spółka z o.o. otrzymała od swojego udziałowca będącego osobą fizyczną pożyczkę. Czy pożyczka taka musi być oprocentowana? Czy kwota pożyczki podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych? Czy w umowie pożyczki powinien znaleźć się zapis, na co będzie ona przeznaczona? Jak ująć w księgach rachunkowych i wykazać w bilansie jej zaciągnięcie i spłatę wraz z odsetkami?
21 października 2022 r. MF poinformowało o udostępnieniu zaktualizowanej wersji testowej Aplikacji Podatnika KSeF. Umożliwia ona m.in. wystawianie i odbieranie faktur z KSeF oraz podgląd faktur. Aktualizacja uwzględnia uwagi i sugestie zgłoszone podczas testów. Od 1 stycznia 2023 r. będą obowiązywać nowe, minimalne stawki podatku od środków transportowych. Nowe stawki będą wyższe od obowiązujących
W wyniku uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie programu rządowego Tarcza Finansowa PFR dla dużych firm oraz uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie programu rządowego Tarcza Finansowa 2.0 PFR dla mikro-, małych i średnich firm, mikro-, małym i średnim przedsiębiorcom umożliwiono m.in. złożenie odwołania od wniosku o udzielenie subwencji w ramach Tarczy Finansowej 2.0 PFR w dłuższym terminie
Udziałowiec spółki z o.o. udzielił jej pożyczki na czas epidemii. Spółka nie ma szans na spłatę tego zobowiązania. Udziałowiec rozważa możliwość umorzenia części tego długu. Jakie będą podatkowe konsekwencje tego działania?
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej (www.mf.gov.pl) opublikowało kolejne odpowiedzi na pytania firm dotyczące sporządzania sprawozdania finansowego w czasie trwania epidemii i ewidencji w księgach rachunkowych zdarzeń gospodarczych, które wynikają ze skorzystania przez jednostki z rozwiązań przewidzianych w pakiecie tarczy antykryzysowej i finansowej.
16 maja 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 3.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 3.0.
Możliwość objęcia wsparciem firm zatrudniających od 10 do 49 osób w postaci zwolnienia w wysokości 50% składek ZUS za okres od marca do maja 2020 r. oraz prawo do ponownego przyznania świadczenia postojowego, ale nie więcej niż trzykrotnie - to najważniejsze rozwiązania, jakie wprowadza nowelizacja tarczy antykryzysowej.
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy
Od 1 stycznia 2019 r. podatnicy płacą tylko 0,5% podatku od czynności cywilnoprawnych od pożyczek i depozytów nieprawidłowych. Ograniczono kwotę zwolnioną z PCC w przypadku pożyczek zawartych między osobami „obcymi” do wysokości 1000 zł.
Wiele organizacji pozarządowych czy spółdzielni ze względu na niską rentowność prowadzonej działalności gospodarczej ma kłopoty z uzyskiwaniem kredytów i pożyczek w bankach komercyjnych. Odpowiedzią na ten problem ma być uruchomiony w tym roku program tzw. pożyczek dla ekonomii społecznej. Przedstawiamy podstawowe założenia tego programu, warunki pożyczek oraz jak się o nie ubiegać.
Pracodawca może udzielać pracownikom pożyczek zarówno oprocentowanych, jak i nieoprocentowanych. Zdaniem organów podatkowych, niezapłacone odsetki z tytułu nieoprocentowanej umowy pożyczki nie są dla pracowników przychodem ze stosunku pracy. Jest tak m.in. wówczas, gdy pracodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie udzielania pożyczek i zasady ich przyznawania są jednolite dla wszystkich
Jakie są skutki dla pożyczkodawcy (sp. z o.o.) udzielenia powiązanej spółce kapitałowej nieoprocentowanej pożyczki? Czy organy podatkowe mogą oszacować przychód z takiej transakcji?
Zarząd spółki z ograniczoną odpowiedzialnością podjął decyzję o przyznaniu pracownikowi nieoprocentowanej pożyczki. Pożyczka nie jest udzielana z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Czy wartość odsetek, które pracownik zapłaciłby biorąc pożyczkę w banku, a których nie zapłaci biorąc nieoprocentowaną pożyczkę z firmy, stanowi przychód pracownika podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym