Spółdzielnia mieszkaniowa jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wynajmuje część lokali użytkowych znajdujących się w jej zasobach. Z tego tytułu pobiera czynsz, a oprócz tego refakturuje bezpośrednio na każdego najemcę tzw. media (prąd, gaz, woda) w wielkości rzeczywistego ich zużycia. W związku z tym wystawiane są faktury VAT, na których zarówno czynsz, jak i media objęte są 23% stawką VAT.
Spółka zawarła umowę leasingu finansowego, w której przewidziano, że koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu będą refakturowane na spółkę jako korzystającego. Z uwagi na duże wątpliwości w temacie refakturowania kosztów ubezpieczenia w leasingu spółka obawia się, czy w przedstawionej sytuacji koszty ubezpieczenia będzie mogła zaliczyć do kosztów podatkowych.
Polskie prawo podatkowe nie definiuje pojęcia "refakturowanie". Dopiero od 1 kwietnia 2011 r. w ustawie o VAT wprowadzono przepis art. 8 ust. 2a, którego treść odpowiada wypracowanemu w praktyce pojęciu "refakturowanie".