W związku z zakończeniem umowy leasingu spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w lipcu 2024 r. wykupiła leasingowany samochód osobowy. Na potrzeby bilansowe umowa była zakwalifikowana jako leasing finansowy, natomiast na potrzeby podatkowe jako leasing operacyjny. W ciągu całego okresu trwania umowy leasingu samochód był użytkowany na cele mieszane. W październiku 2024 r. jest planowana sprzedaż wykupionego
Podmioty gospodarcze w toku prowadzonej działalności bardzo często wykorzystują samochody osobowe, których podstawą używania jest umowa leasingu. Po zakończeniu umowy samochód może zostać wykupiony przez przedsiębiorcę i dalej używany na potrzeby prowadzonej działalności, a następnie sprzedany. Przedstawiamy podatkowe i rachunkowe skutki wykupu i sprzedaży leasingowanego pojazdu.
Wykup przedmiotu leasingu po zakończeniu umówionego przez strony okresu jest najbardziej naturalnym sposobem zakończenia umowy leasingu. Ze względu jednak na specyficzne regulacje podatkowe umowy leasingu występuje ryzyko niewłaściwego rozliczenia podatkowych skutków wykupu. Publikacja przedstawi istotne kwestie podatkowe, o jakich powinny pamiętać strony umowy leasingu przy dokonywaniu wykupu (sprzedaży
Spółka z o.o. o kapitale zakładowym 75 000 zł zamierza kupić od jednego ze swoich udziałowców nieruchomość o wartości 3 000 000 zł. Zapłata za nieruchomość nastąpi w ratach rozłożonych na 15 lat, przy czym do każdej raty od pozostałej do zapłaty kwoty będą naliczane odsetki. Czy odsetki te spółka będzie mogła zaliczać do kosztów uzyskania przychodów?
Spółka zamierza zawrzeć jako korzystający umowę leasingu finansowego budynku magazynowego. Umowa zostanie zawarta na 10 lat. Suma opłat ustalonych w umowie, pomniejszona o należny VAT, będzie wyższa od wartości początkowej przedmiotu leasingu. Spółka będzie także dokonywać odpisów amortyzacyjnych od przedmiotu leasingu. Zgodnie z postanowieniami umowy pierwsza powiększona rata leasingowa będzie składała
Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej spółka z o.o. planuje przyjęcie do używania budynku magazynowo-biurowego. W tym celu spółka zawrze na okres 10 lat umowę leasingu. Zgodnie z umową spółka jako korzystający będzie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od budynku. Ponadto suma opłat leasingowych, w części stanowiącej spłatę wartości początkowej przedmiotu leasingu oraz ceny wykupu na koniec
Nasza firma zawarła umowę leasingu samochodu osobowego. Dla celów bilansowych jest to leasing finansowy, natomiast dla celów podatku dochodowego - leasing operacyjny. W jaki sposób należy rozliczyć faktury za korzystanie z tego auta do celów podatku dochodowego i VAT oraz jak ująć je w ewidencji księgowej?
Nasze przedsiębiorstwo korzysta z leasingu finansowego w firmie austriackiej, która deklaruje, że jest zwolniona z VAT (podatku od wartości dodanej). 1. Czy w takim przypadku jesteśmy zobowiązani naliczać VAT w Polsce od rat leasingowanej naczepy, która jest przedmiotem leasingu? 2. Czy naczepę trzeba wprowadzić do ewidencji środków trwałych w naszej firmie? 3. Koszt raty określony jest w euro, dlatego
Firma posiada nieruchomość - budynek, w którym prowadzi działalność gospodarczą. Z uwagi na to, że budowa nieruchomości została sfinansowana ze środków bieżących, spółka zamierza poprawić swoją płynność finansową. Spółka ze względu na dobrą sytuację na rynku i wyższą od wartości księgowej wartość godziwą posiadanej nieruchomości rozważa oddanie budynku w tzw. leasing zwrotny. Jakie są główne zalety
1 lipca 2011 r. weszła w życie oczekiwana i głośno zapowiadana ustawa o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, tzw. ustawa deregulacyjna. Większość zmian wprowadzonych tą ustawą została omówiona w Mk nr 11/2011. Na potrzeby tego artykułu ograniczymy się do opisania wprowadzonych nowelizacją uregulowań dotyczących leasingu konsumenckiego.
Jednorazowa amortyzacja podatkowa to znany już od 2007 r. przywilej podatkowy dla małych podatników oraz dla firm rozpoczynających działalność. W roku 2010 kończą się jednak dodatkowe preferencje (wprowadzone ustawą z 5 marca 2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. Nr 69, poz. 587) związane z: ● podniesieniem limitu
Jesteśmy spółką akcyjną, która w 2003 roku wzięła w leasing operacyjny samochód ciężarowy, który na potrzeby bilansowe został przekwalifikowany w leasing finansowy (samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych). W grudniu 2004 roku samochód został ukradziony - posiadamy protokół kradzieży i umorzenia dochodzenia postępowania z policji, a cała dokumentacja została przekazana do PZU celem
Jesteśmy leasingobiorcą gruntu (leasing kapitałowy - finansowy, wartość leasingowanego gruntu 1 mln zł, wprowadzony do ewidencji środków trwałych jako grunt leasingowany według wartości gruntu - 1 mln zł). Do chwili obecnej zapłaciliśmy za grunt 700 tys. zł. Pozostało do zapłaty 300 tys. zł. Chcemy zbyć ten grunt, wskazując jako nabywcę osobę trzecią, na którą leasingodawca przelałby prawo własności
Odmienne kryteria określane dla umów leasingowych w prawie bilansowym i podatkowym powodują, że w praktyce często tę samą umowę w myśl prawa bilansowego należy traktować jako leasing finansowy, natomiast w myśl prawa podatkowego jako leasing operacyjny.
Leasing jest umową nazwaną uregulowaną w ustawie - Kodeks cywilny. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego przedmiotem leasingu mogą być tylko rzeczy będące środkami trwałymi. Warunki odpłatnego używania środków trwałych na podstawie umowy leasingu określają przepisy art. 7091-70918 tej ustawy.
Podatkowe skutki leasingu finansowego są podobne jak przy umowie sprzedaży na raty. W przypadku leasingu finansowego przedmiot leasingu jest zaliczany do majątku leasingobiorcy (korzystającego), dlatego to on dokonuje odpisów amortyzacyjnych.