Likwidacja jednego z wydziałów produkcyjnych nie oznacza zmiany rodzaju działalności. Jeśli więc podatnik w jej ramach likwiduje nie w pełni zamortyzowane środki trwałe, to stratę z tym związaną może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu (wyrok NSA z 11 stycznia 2024 r., sygn. akt II FSK 1994/23).
Nieumorzoną wartość likwidowanych środków trwałych służących do produkcji zaniechanej ze względów rynkowych, w szczególności ze względu na brak popytu, można rozpoznać jako koszt uzyskania przychodu – wyrok NSA z 6 września 2022 r., sygn. akt II FSK 3139/19.
Podatnicy, którzy wykupują samochody z leasingu i wprowadzają je do ewidencji środków trwałych w prowadzonej działalności gospodarczej, nie mogą już korzystać z indywidualnych stawek amortyzacyjnych przewidzianych dla amortyzacji używanych środków trwałych. Takiego prawa nie będą mieli także inni podatnicy, którzy używają rzeczy na podstawie np. umów najmu, dzierżawy czy użyczenia, a następnie je kupują
Podatnik, który zamierza sprzedać samochód osobowy wykupiony z leasingu operacyjnego, nie osiąga przychodu z działalności gospodarczej pod warunkiem, że samochód ten po wykupie nie stanowił środka trwałego w prowadzonej działalności. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Podatnik, który chce amortyzować środek trwały według indywidualnie ustalonej stawki amortyzacyjnej, musi udowodnić, że jest on używany, a nie nowy. Może to robić na podstawie wszelkich wiarygodnych dowodów potwierdzających używanie środka trwałego w określonym czasie. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Podatnik ma lokal użytkowy będący środkiem trwałym w jego firmie. Chce zlikwidować działalność gospodarczą i sprzedać ten lokal. Czy pieniądze z takiej transakcji będą u niego przychodem?
Z funkcjonowaniem spółek osobowych (tj. spółki cywilnej, jawnej, partnerskiej czy komandytowej) wiąże się wiele nierozstrzygniętych jednoznacznie problemów w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Chcąc ograniczyć skalę występowania tych problemów, ustawodawca planuje od 1 stycznia 2011 r. wprowadzić kilka nowych rozwiązań podatkowych dla tych spółek.
Od kilku lat wynajmujemy nieruchomości. Zostały one przez nas dostosowane do potrzeb prowadzonej działalności, w związku z czym dokonujemy odpisów amortyzacyjnych od inwestycji w obcych środkach trwałych. Obecnie zakupiliśmy własne budynki i rezygnujemy z wynajmowania dotychczasowych, co podyktowane jest w głównej mierze rachunkiem ekonomicznym. Czy do kosztów działalności możemy zaliczyć niezamortyzowaną
Pięć lat temu zakupiłem nieruchomość, od której odliczyłem VAT w całości. Obecnie przymierzam się do zlikwidowania działalności gospodarczej. Czy w takim przypadku w spisie z natury muszę umieścić nieruchomość będącą środkiem trwałym, czy tylko produkty i towary?
System VAT umożliwia podatnikom nabywającym towary w celu wykonywania czynności opodatkowanych odliczenie podatku naliczonego. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Już czytając ten przepis, można zauważyć, że podatnik
Prowadzę działalność gospodarczą jako osoba fizyczna (jestem podatnikiem VAT, w oparciu o podatkową księgę przychodów i rozchodów). Ponad pół roku temu kupiłam samochód ciężarowy od osoby fizycznej (umowa kupna-sprzedaży na firmę). Samochód ten wprowadziłam jako środek trwały i amortyzowałam. W związku z tym, że zamierzam zlikwidować działalność, chciałabym sprzedać samochód mężowi, który również prowadzi
Jako wspólnik w spółce z o.o. chcę zakupić mieszkanie na działalność tej spółki. I co się stanie, jeżeli po roku będę chciał zmienić siedzibę i sprzedać to mieszkanie? Jakie są skutki pod względem podatkowym? Czy muszę odprowadzić podatek od tej czynności?