Nasza firma (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) zamierza zwiększyć swój potencjał produkcyjny poprzez przyjęcie do spółki nowego wspólnika, który wniesie jako aport budynek fabryczny, maszyny produkcyjne oraz materiały. W jaki sposób dokonać ewidencji tej operacji? Czy wartość wniesionego aportu wymaga oszacowania przez uprawnionego rzeczoznawcę?
W naszej firmie prezes, wiceprezesi i najważniejsi dyrektorzy są cudzoziemcami. Bardzo słabo mówią po polsku. Na co dzień posługujemy się w firmie językiem angielskim. Również umowy o pracę spisujemy po angielsku. Czy postępujemy prawidłowo? Czy są jakieś ograniczenia dotyczące języka, w którym powinna być zawierana umowa o pracę?
Reprezentuję spółkę akcyjną. Mam zawrzeć umowy z pracownikami, umożliwiające wykorzystywanie samochodu prywatnego do celów służbowych: Proszę o wskazanie podstaw prawnych, do których należy się odnieść zawierając takie umowy, oraz jak je rozliczać.
W marcu 2002 r. utworzono spółkę, do której wniesiono aport - budynki, budowle oraz prawo wieczystego użytkowania gruntów. W księgach wieczystych tych nieruchomości jest wpisana hipoteka kaucyjna na rzecz banku i Skarbu Państwa. W sierpniu 2003 r. podpisano z bankiem „umowę cywilnoprawną o restrukturyzację zadłużenia hipotecznego”. W umowie tej spółka występuje jako dłużnik hipoteczny. Łączna kwota
Nasz dłużnik w toku postępowania upadłościowego zawarł układ z wierzycielami. Nasza firma znalazła się w grupie wierzycieli, których należności w części zostały zredukowane, a pozostała część będzie spłacana w ratach. Jak powinna przebiegać ewidencja zawartego układu w księgach rachunkowych?
Budynek, w którym mieści się nasza firma, jest własnością kilkunastu niepublicznych spółek medycznych. Z uwagi na wymogi Narodowego Funduszu Zdrowia nasza wspólnota postanowiła zakupić i zamontować w budynku windę dla osób niepełnosprawnych. Czy prawidłowo postąpimy, jeżeli po zamontowaniu windy wykonawca wystawi wszystkim współwłaścicielom faktury zgodnie z ustalonym udziałem w inwestycji wynikającym
Jesteśmy zakładem pracy zatrudniającym ponad 25 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty i osiągającym wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych ponad 6% (nie jesteśmy zakładem pracy chronionej). Przysługuje nam dofinansowanie części wynagrodzenia tych pracowników oraz części składek ZUS. W jaki sposób powinno się odbywać księgowanie tego dofinansowania, zważywszy że refundacja wynagrodzenia jest
Co to jest świadczenie urlopowe i jak przebiega ewidencja tego świadczenia w księgach rachunkowych?
Decyzja dotycząca częściowej wypłaty dywidendy w określonych warunkach może zostać podjęta jeszcze w trakcie roku obrotowego, przed formalną uchwałą o podziale wyniku finansowego. Mamy wtedy do czynienia z wypłatą zaliczek na dywidendę, które należy odpowiednio ująć w księgach rachunkowych i rozliczyć pod względem podatkowym zarówno w spółce wypłacającej, jak i w spółce otrzymującej dywidendę lub zaliczkę
Jak prawidłowo zaksięgować kradzież sprzętu komputerowego na skutek włamania? Otrzymaliśmy informację, że dochodzenie policyjne zostało umorzone.
Jesteśmy jednostką budżetową. Zatrudniamy 42 osoby, m.in. główną księgową, która nie posiada odpowiedniego wykształcenia, wymaganego od niedawna przez ustawę, której podlegamy. Pracowała u nas przez wiele lat. Czy zamiast wypowiadać jej umowę o pracę z powodu braku wymaganego wykształcenia, możemy zwolnić ją z przyczyn ekonomicznych i wypłacić jej odprawę?
Faktury VAT RR są bardzo specyficzne. Wiem, że powinno się je księgować w szczególny sposób. Proszę, napiszcie, w jaki sposób ewidencjonujemy i rozliczamy faktury VAT RR w księgach rachunkowych?
W kwietniu br. podpisaliśmy umowę o kredyt. Bank, przekazując środki pieniężne na nasz rachunek bankowy, pomniejszył kwotę udzielonego kredytu o prowizję i w związku z tym nasze zobowiązanie wobec banku jest wyższe niż faktycznie otrzymana kwota. Jak powinniśmy zaksięgować pobraną z góry przez bank kwotę prowizji?
Proszę o wyjaśnienie, jak należy księgować faktury zaliczkowe. Kontrahent wpłaca zaliczkę na towar (przykładowo 50%) w kwocie 1220 zł i wtedy spółka wystawia fakturę zaliczkową. Faktyczny wpływ pieniędzy na nasze konto bankowe jest podstawą do wysłania kontrahentowi towaru (w terminie 45 dni od wpłaty zaliczki).
Firma zawarła niedawno umowę z bankiem o wydanie kart firmowych typu biznes przeznaczonych do regulowania naszych wydatków. W jaki sposób prowadzić ewidencję księgową dotyczącą rozliczeń dokonywanych tymi kartami?
Nasza firma A przejęła od innej firmy B dług (kredyt bankowy) w wysokości 4 000 000 zł. Spółka B w zamian za całkowite zwolnienie z przejętych zobowiązań zbyła na rzecz spółki A nieruchomości na kwotę 3 000 000 zł, według księgowej wartości netto. Jak ująć w księgach rachunkowych te zdarzenia gospodarcze?
Przedsiębiorstwa osób fizycznych, w których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej (równowartość w złotych) 800 000 euro - mają obowiązek stosować przepisy ustawy o rachunkowości. Przepisy te w pośredni sposób wskazują, jak powinny być prowadzone rozliczenia z właścicielami.
Składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, Fundusz Pracy oraz zaliczki na podatek dochodowy należne za właściciela firmy mogą być opłacane z konta bankowego firmy. Rozrachunki z właścicielem z tego tytułu powinny się odbywać za pośrednictwem konta „Pozostałe rozrachunki”. Ewidencja analityczna prowadzona do tego konta powinna umożliwić ustalenie stanu rozrachunków z każdym z właścicieli, z ewentualnym
Otrzymaliśmy towar i fakturę od dostawcy z Niemiec (dostawca i nabywca są zarejestrowani jako podatnicy VAT UE), co zobowiązuje nas do wystawienia faktury wewnętrznej VAT do faktury otrzymanej z Niemiec. Jak zaksięgować tę wewnętrzną fakturę VAT?
Jesteśmy jednostką samorządu terytorialnego. Jeden z naszych pracowników zamierza przejść na emeryturę. Ma on udokumentowany łączny 30-letni okres zatrudnienia. Czy należy mu się odprawa emerytalna i w jakiej wysokości?
Jak prawidłowo zaksięgować w księgach rachunkowych fakturę za usługi medyczne prywatnej przychodni lekarskiej? Wartość faktury rozdzieliłam na poszczególnych pracowników oraz odprowadziłam podatek dochodowy, ujmując go na PIT-4.
Nasza firma (spółka z o.o.) nabyła wierzytelności o wartości 50 000 zł, płacąc za nie kwotę 28 000 zł. Jak poprawnie zaksięgować tę operację w księgach rachunkowych?
Leasing jest umową nazwaną uregulowaną w ustawie - Kodeks cywilny. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego przedmiotem leasingu mogą być tylko rzeczy będące środkami trwałymi. Warunki odpłatnego używania środków trwałych na podstawie umowy leasingu określają przepisy art. 7091-70918 tej ustawy.
W jaki sposób przeprowadzić księgowania, gdy osoba, która wystawia dokumenty WZ, zapomni o wystawieniu w terminie faktury VAT, szczególnie na koniec miesiąca? Wtedy, w natłoku dokumentów, w księgach jednostki pojawia się wartość sprzedanych towarów w cenach nabycia, lecz brak jest samej sprzedaży.