Prowadzę działalność gospodarczą i biorę w banku kredyt w wysokości 120 000 zł, który będzie zabezpieczony nieruchomością oraz samochodem. Bank poinformował mnie, że będę musiał ustanowić dwie hipoteki i od obu zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych. Dlaczego nie wystarczy jedna? W jakim terminie należy zapłacić ten podatek?
W poprzednich numerach „MONITORA księgowego” omówiono przyjmowane przez bank formy zabezpieczenia kredytu w postaci przewłaszczenia na zabezpieczenie, zastawu, weksla własnego in blanco oraz poręczenia wekslowego. W tym numerze przedstawiamy pozostałe formy zabezpieczenia stosowane przez banki, tj. hipotekę, poręczenie i kaucję pieniężną.
W październiku 2003 r. zakupiliśmy używany samochód marki DAEWOO MATIZ, wyprodukowany w 2001 roku, z zamontowaną kratką o ładowności 580 kg, na który brak jest świadectwa homologacji. Czy w tej sytuacji mamy prawo do odliczenia podatku VAT?
Nasza firma to sieć sklepików prowadzących sprzedaż pieczywa oraz wyrobów cukierniczych. Czy obejmują nas przepisy dotyczące tzw. opłaty produktowej? Jeżeli tak, to czy będzie ona dla nas stanowić koszt w podatku dochodowym od osób prawnych?
W trakcie kontroli PIP bardzo często sprawdzeniu podlega to, czy pracodawca prowadzi wymaganą dokumentację z zakresu czasu pracy. Brak lub nieprawidłowe prowadzenie takiej dokumentacji może pociągnąć za sobą dotkliwe skutki finansowe.
Pracodawca ustalając harmonogram czasu pracy bierze pod uwagę przede wszystkim konieczność zapewnienia prawidłowego toku pracy zakładu, ale powinien także pamiętać o zagwarantowaniu pracownikowi możliwości zaplanowania czasu wolnego.
Zatrudniam trzech pracowników w wymiarze 0,6 etatu na stanowisku portiera. Czy można ustalić dla nich pracę w równoważnym systemie pracy w wymiarze 12 godzin dziennie i ułożyć rozkład pracy w ten sposób, by była ona świadczona przez nich na przemian od poniedziałku do soboty od godziny 6.00 do 18.00 w miesięcznym okresie rozliczeniowym? Miesięczny wymiar czasu pracy tych pracowników będzie zachowany
Pracownica naszej redakcji otrzymująca wynagrodzenie w formie honorarium zachorowała i otrzymała zwolnienie lekarskie na okres od 6 do 14 stycznia 2005 r. W czerwcu i sierpniu 2004 r. pracownica nie przepracowała części tych miesięcy z powodu choroby i sprawowanej opieki nad dzieckiem: w czerwcu przez 9 dni była chora, a w sierpniu przez 6 dni sprawowała opiekę nad dzieckiem. Za czerwiec otrzymała
Ustalam harmonogramy czasu pracy dla pracowników zatrudnionych w zmianowym systemie czasu pracy. Okres rozliczeniowy w moim zakładzie wynosi 4 miesiące. W jakich sytuacjach mogę dokonywać zmian w harmonogramie czasu pracy?
Jeden z moich pracowników uważa, że pracuje w zbyt dużym hałasie. Jakie są dopuszczalne normy w tym zakresie i przez jaki czas pracownik może wykonywać pracę w ciągu doby w sytuacji, gdy poziom hałasu przekracza normy maksymalne?
Kredyty o dużej wartości banki zabezpieczają najchętniej hipoteką. Korzystną informacją dla przedsiębiorcy jest to, że hipoteka nie obejmuje odsetek za opóźnienie w płatności ustalonych w umowie kredytowej według zmiennej stopy procentowej, nawet gdyby zostały objęte treścią wpisu do księgi wieczystej. Takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy.
Przedsiębiorcy często trudno jest określić wartość zobowiązania, jakie wyniknie z danej umowy. Właściciel firmy w takiej sytuacji może być poproszony o ustanowienie zabezpieczenia wierzytelności, pomimo że jej ostateczna wysokość jest nieznana w chwili obecnej.
Obowiązek zapewnienia pracownikom bezpiecznych i nieszkodliwych dla ich zdrowia warunków pracy obejmuje przestrzeganie nie tylko ogólnie obowiązujących norm w tym zakresie, lecz także indywidualnych przeciwwskazań związanych ze stanem zdrowia lub osobniczymi skłonnościami pracownika (wyrok Sądu Najwyższego z 12 grudnia 1974 r., II PR 262/74, PiZS 1976/3/67).
Od 27 sierpnia 2005 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracach związanych z narażeniem na hałas i drgania mechaniczne. Określono w nim wymagania nałożone na pracodawców w zakresie bhp przy wykonywaniu takich prac. Ich znajomość pomoże pracodawcom w zapewnieniu pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
Zatrudniliśmy pracownika na 3/5 etatu. Pracuje on od poniedziałku do środy po 8 godzin. Okres rozliczeniowy w zakładzie wynosi 4 miesiące i obecny przypada od lipca do października br. W tym okresie pracownik przepracuje zgodnie ze swoim rozkładem 408 godzin, a powinien, biorąc pod uwagę obowiązujące normy czasu pracy, 412 godzin i 48 minut. Czy w związku z tym powinniśmy wyznaczyć mu dodatkowy dzień
Zatrudniamy pracowników w równoważnym systemie czasu pracy (do 12 godz. na dobę) w 3-miesięcznym okresie rozliczeniowym. Praca w naszym zakładzie odbywa się przez 24 godz. na dobę we wszystkie dni tygodnia. Z ustalonego harmonogramu pracy wynika, że pracownik musi przyjść do pracy np. w święto, w sobotę (w zakładzie przyjęto, że sobota jest dniem dodatkowo wolnym od pracy), jak również w niedzielę.
Budujemy magazyn i w tym celu musimy zaciągnąć kredyt w banku. Bank żąda jako zabezpieczenia ustanowienia hipoteki. Czy koszty jej wpisania do księgi wieczystej wpłyną na wartość początkową tego magazynu?
Pracownica jest zatrudniona na stanowisku redaktora od 1 października 2005 r. Otrzymuje wynagrodzenie stałe w wysokości 1500 zł brutto oraz honoraria za napisane teksty. Za październik br. otrzymała honoraria w wysokości 400 zł brutto. Zachorowała 29 października br. Do końca września br. była zatrudniona w innej firmie, ma więc potrzebny okres ubezpieczenia. Jak należy prawidłowo ustalić podstawę
Chciałbym sprzedać dom będący moją własnością. W księdze wieczystej prowadzonej dla tego domu jest jednak wpisana hipoteka na wniosek ZUS jako zabezpieczenie nieopłaconych przeze mnie składek z tytułu prowadzenia działalności. Zaległość dotyczy już bardzo odległego okresu, sprzed 1999 r. Czy składki za ten okres powinny już ulec przedawnieniu i czy hipoteka ZUS powinna zostać wykreślona?
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sprzedała wchodzącą w skład majątku spółki działkę gruntową wraz z fundamentami. Na działce tej jest założona hipoteka kaucyjna w wysokości 550 000 zł na rzecz firmy trzeciej. Majątek ten, już obciążony hipoteką kaucyjną w tej właśnie wysokości, spółka nabyła w 2003 r. Ze względu na obciążenie hipoteczne działka została sprzedana firmie trzeciej za symboliczną
Kilka osób w naszej firmie będzie pracować w systemie równoważnego czasu pracy w 3-miesięcznym okresie rozliczeniowym. Na jaki okres powinniśmy układać harmonogramy ich pracy? Czy muszą pokrywać się one z okresem rozliczeniowym czasu pracy?
Chcemy zatrudnić pracownika na pół etatu. Pracę będzie u nas wykonywał tylko przez 2 dni w tygodniu (w środę i piątek), ponieważ w pozostałe dni ma zajęcia na uczelni. Chcemy, aby pracownik pracował w te 2 dni po 10 godzin. Jak to uwzględnić w umowie o pracę? Czy trzeba napisać, w jakie dni pracownik będzie pracował i po ile godzin? W jakim systemie czasu pracy powinniśmy go zatrudnić? Co zrobić, jeżeli
Chcemy zmienić dotychczasowy zwyczaj, który polega na konsultowaniu ze związkami zawodowymi harmonogramu czasu pracy naszych pracowników (ponad 100 osób) i wywieszaniu go na tablicy ogłoszeń. Związki nie wyrażają zgody na inną formę powiadamiania pracowników o ich planie pracy. Czy możemy im się sprzeciwić i powiadamiać pracowników indywidualnie o ich grafikach pracy bez uzgodnień ze związkami zawodowymi
Pracownicy pracują w naszej firmie w podstawowym systemie czasu pracy od poniedziałku do piątku w 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym obejmującym pełne miesiące kalendarzowe. Pracownik zatrudniony na 2/5 etatu ma wolne poniedziałki, czwartki i piątki. Pracuje tylko we wtorki i środy po 8 godzin. Czy w takim przypadku musimy mu oddać dodatkowe dni wolne za święta 1 listopada br. (poniedziałek) i 11