Płatników składek i zasiłków czekają duże zmiany w zakresie ubezpieczeń społecznych oraz świadczeń. Ustawa nowelizująca przewiduje zmiany m.in. w dobrowolnych ubezpieczeniach emerytalnych, rentowych i chorobowych, w zakresie kontroli ZUS, w przedawnieniu należności składkowych, a także w ustalaniu stopy procentowej składki wypadkowej oraz odsetek za zwłokę od zaległości względem ZUS. Nowe przepisy
PROBLEM Nasza spółka zatrudnia od 2019 r. osobę na podstawie umowy zlecenia. Zleceniobiorca ten ma orzeczony lekki stopień niepełnosprawności. Od 17 sierpnia 2020 r. ma ustalone prawo do renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy. Czy prawo do renty zleceniobiorcy będzie miało wpływ na wysokość składek ze zlecenia należnych za tę osobę? Czy w związku z przejściem na rentę naszego zleceniobiorcy
Od 1 marca 2019 r. ZUS przeprowadza waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych. Część emerytów i rencistów może liczyć na co najmniej 70-złotową podwyżkę. Osoby z wyższymi świadczeniami otrzymają podwyżkę wynikającą ze wskaźnika waloryzacji, co oznacza, że ich świadczenia wzrosną niespełna o 3% dotychczasowej kwoty.
Na swojej stronie internetowej ZUS poinformował o zmianie niektórych formularzy związanych z przyznawaniem świadczeń emerytalnych i rentowych. Najważniejsza aktualizacja dotyczy formularza zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu ZUS RP-7, który został zastąpiony przez nowy formularz ZUS ERP-7.
Trybunał Konstytucyjny 28 lutego br. orzekł, że przepis przewidujący możliwość weryfikacji przez ZUS błędnych decyzji emerytalno-rentowych jest niezgodny z Konstytucją RP (sygn. akt K 5/11). Po wejściu w życie wyroku, tj. od 8 marca br. ZUS nie może odebrać prawa do emerytury lub renty, gdy stwierdzi, że pierwotna dokumentacja nie dawała podstaw do przyznania świadczenia.
Na podstawie projektów opublikowanych od 1 do 20 listopada 2011 r.
Na podstawie aktów prawnych opublikowanych od 29 października do 18 listopada 2011 r.
Na podstawie aktów prawnych opublikowanych do 18 listopada 2011 r.
Do końca lutego 2012 r. emeryci i renciści dorabiający do swoich świadczeń muszą rozliczyć się z ZUS. W tym celu zatrudniający ich płatnicy składek zobowiązani są wystawić im zaświadczenia potwierdzające przychód wypłacony w 2011 r.
Na podstawie aktów prawnych opublikowanych 2-17.12.2010 r.
8 marca 2012 r. został ogłoszony wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 28 lutego 2012 r., sygn. akt K 5/11, w którym Trybunał orzekł, że "art. 114 ust. 1a ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 ze zm.) jest niezgodny z zasadą zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa wynikającą z art. 2 oraz art. 67 ust
Osoba prowadząca działalność gospodarczą, mająca ustalone prawo do renty z powodu niezdolności do pracy, z tytułu działalności podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym do czasu ustalenia prawa do emerytury. Obowiązek ubezpieczeń społecznych nie dotyczy natomiast osób pobierających inną rentę niż z tytułu niezdolności do pracy, jak również osób prowadzących inną działalność niż na podstawie przepisów
Osoba prowadząca działalność gospodarczą ma obowiązek opłacania z tego tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne. W niektórych sytuacjach może jednak skorzystać ze zwolnienia w jej opłacaniu. Tego rodzaju ulga została przewidziana dla osób z prawem do renty i emerytury, których świadczenie jest stosunkowo niskie i które z własnej działalności uzyskują niewielkie dochody. Ze zwolnienia może również
Pracodawcy i zleceniodawcy są zobowiązani do poinformowania ZUS o zatrudnieniu emeryta lub rencisty oraz o kwocie przewidywanego osiągniętego przychodu. Należy to zrobić niezwłocznie po nawiązaniu współpracy z osobą pobierającą takie świadczenie. Po zakończeniu roku pracodawca (zleceniodawca) oraz pracownik (zleceniobiorca) do końca lutego każdego następnego roku muszą zawiadomić ZUS o wysokości uzyskanego
Nasz pracownik niedługo osiągnie 65 lat i ma zamiar złożyć do ZUS wniosek o przyznanie emerytury. Czy jako pracodawca jesteśmy zobowiązani do skompletowania wniosku o emeryturę? Jeśli tak, to jakiego rodzaju dokumenty (zaświadczenia) będziemy zobowiązani wystawić pracownikowi w postępowaniu o przyznanie emerytury?
Nasz pracownik przeszedł na emeryturę w 2005 r. Mimo że posiadał prawie 40-letni staż pracowniczy, jego emerytura jest niska. Pracownik nie dotarł do dokumentacji zarobkowej byłego nieistniejącego już zakładu pracy. Pracował w nim w latach 1962-1970 i miał stosunkowo wysokie zarobki, ale nie wie, gdzie znajdują się akta pracowników tego zakładu. Po przejściu na emeryturę, do września 2011 r. pracował
Świadczenia na rzecz pracowników budzą wątpliwości w różnych aspektach podatkowych. Jednym z nich jest ustalenie przychodu z tytułu świadczeń nieodpłatnych pracodawcy na rzecz pracownika. W których przypadkach powstaje przychód z tego tytułu? Jak ustalić jego wartość? To tylko niektóre z pojawiających się pytań. Równie ważne jest zaliczenie kosztów pracowniczych do kosztów pracodawcy. Przyjmuje się
1 stycznia 2011 r. zmianie uległy przepisy dotyczące wysokości zasiłku chorobowego za okres pobytu w szpitalu od 15. do 33. dnia niezdolności do pracy pracownika, który ukończył 50 lat. Miesięczny zasiłek chorobowy wynosi 80% podstawy wymiaru zasiłku chorobowego, a nie jak dotychczas 70%.