Od 4 maja 2019 r. zmianie uległy uprawnienia pracodawcy do pozyskiwania od kandydatów do pracy danych dotyczących ich wykształcenia, kwalifikacji zawodowych oraz przebiegu zatrudnienia. Obecnie takich danych można wymagać od tych osób, gdy jest to niezbędne do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku. Pomimo wejścia w życie tych regulacji kilka miesięcy temu wciąż stwarzają
Możliwość tworzenia związków zawodowych i przystępowania do nich przez osoby świadczące pracę na podstawie umów o dzieło, zlecenia czy w ramach tzw. samozatrudnienia to najważniejsza zmiana, jaką uchwalono w zakresie tworzenia i funkcjonowania organizacji związkowych. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
Pracodawcy prywatni mogą opracować w regulacjach płacowych tzw. siatki wynagrodzeń, zwane też taryfikatorami. Taką jawność wynagrodzeń pracowników należy uznać za zachowanie przez pracodawcę zasady równego traktowania w zakresie warunków płacowych. Siatki wynagrodzeń są też ułatwieniem przy ustalaniu indywidualnych warunków wynagradzania pracowników.
Pracodawcy spoza sektora budżetowego mogą zrezygnować zarówno z tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, jak i wypłaty pracownikom świadczenia urlopowego. Pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników objętych układem zbiorowym pracy postanowienia w sprawie nietworzenia zfśs i niewypłacania świadczenia urlopowego zawierają w tym układzie. Jeżeli pracownicy nie są objęci układem zbiorowym
Pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników powinni posiadać regulamin pracy i regulamin wynagradzania. Regulaminy te powinni tworzyć również pracodawcy zatrudniający od 20 do 49 pracowników, jeżeli zażądały tego działające w firmie związki zawodowe. Pracodawcy muszą też posiadać inne przepisy zakładowe, np. regulamin zfśs czy obwieszczenie o systemach czasu pracy. W przypadku sprzeczności
W podstawie wymiaru zasiłków należy uwzględnić wszystkie te składniki wynagrodzenia, od których została potrącona składka na ubezpieczenie chorobowe, pod warunkiem że pracownik nie zachował do nich prawa w okresie orzeczonej niezdolności do pracy. O tym, czy dany składnik zostanie przyjęty do podstawy w kwocie faktycznie wypłaconej, czy będzie podlegać uzupełnieniu, decydują zapisy wynikające z regulaminu
Jesteśmy prywatnym pracodawcą. Chcemy wprowadzić do regulaminu wynagradzania zapis przyznający pracownikom dodatek stażowy, przy którego obliczaniu byłby uwzględniany jedynie staż w naszej firmie. Dodatek stażowy byłby przyznawany po przepracowaniu 5 lat i zmieniałby się po każdym przepracowanym roku aż do osiągnięcia 20 lat pracy. Pracownicy mieliby prawo do dodatku przez z góry ustalony okres, który
Uzgodniliśmy z przedstawicielami organizacji związkowej zmiany w regulaminie wynagradzania, przewidujące dla wszystkich pracowników m.in. kilkuprocentowe podwyżki obowiązujące z datą wsteczną. Data, od której obowiązuje podwyżka, przypada na ostatni miesiąc obowiązywania umowy próbnej jednego z naszych pracowników, z którym bezpośrednio po zakończeniu tej umowy podpisaliśmy umowę na okres 3 miesięcy
Zgodnie z obowiązującym w przedszkolu regulaminem wynagradzania dodatki mieszkaniowy i wiejski wypłacane są również za czas niezdolności do pracy. Czy od tych dodatków wypłaconych w czasie choroby musimy naliczyć składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy?
Ustalam regulamin wynagradzania pracowników mojej firmy (jest to firma prywatna zatrudniająca 37 osób). Czy mogę wpisać, że dodatek za staż pracy, dodatek funkcyjny i nagroda jubileuszowa będą uzależnione od minimalnego wynagrodzenia za pracę, tj. dodatki jako określony procent będą zależały nie od wynagrodzenia poszczególnych pracowników, lecz od minimalnego wynagrodzenia?