Pracownik pracuje w podstawowym systemie czasu pracy od poniedziałku do piątku od godz. 7.00 do godz. 15.00. W wyniku szczególnych potrzeb pracodawcy powstała konieczność, aby przez okres jednego tygodnia od poniedziałku do piątku pracownik pracował w nadgodzinach od godz. 19.00 do godz. 7.00, po 12 godzin. W celu zachowania odpoczynków dobowych pracodawca chce w poniedziałek wyznaczyć pracownikowi
Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Czasem pracy jest zatem nie tylko czas, w którym pracownik faktycznie świadczy pracę na rzecz pracodawcy, ale również czas, w którym pracodawca może wydawać pracownikowi polecenia i dyspozycje związane z rodzajem pracy określonym w zawartej umowie o pracę
Tworzenie harmonogramów czasu pracy jest niezbędne wówczas, gdy pracownicy nie mają ustalonych stałych godzin i stałych dni wykonywania pracy. Planując grafik czasu pracy, pracodawca musi zaplanować pracownikom odpowiedni wymiar czasu pracy w danym okresie rozliczeniowym, zapewnić minimalną liczbę dni wolnych od pracy oraz zachować odpoczynki dobowe i tygodniowe, a także pamiętać o przestrzeganiu doby
Moi pracownicy mają co pewien czas zlecane dyżury po pracy. Ze względu na korzystniejsze zasady rozliczania wolałbym, aby były to dyżury domowe. Jak należy rozumieć określenie "dyżur pełniony w domu"? Czy dotyczy to tylko sytuacji, gdy obowiązkiem pracownika jest oczekiwanie na pracę jedynie w jego domu lub mieszkaniu?
Pracownik wykorzystał już cały urlop wypoczynkowy. Poprosił więc swojego kierownika o pracę przez dwa kolejne dni na dwóch zmianach w godzinach od 6.00 do 22.00, aby mieć w zamian dwa dni wolne na pracę przy remoncie domu. Kierownik wyraził zgodę. Czy postępowanie kierownika było prawidłowe?
Praca zmianowa polega na wykonywaniu pracy według ustalonego rozkładu czasu pracy przewidującego zmianę pory wykonywania pracy przez poszczególnych pracowników po upływie określonej liczby godzin, dni lub tygodni. Może być ona stosowana w każdym systemie czasu pracy, tj.: podstawowym, równoważnym, przerywanym, zadaniowym, skróconego tygodnia pracy, pracy weekendowej, pracy w ruchu ciągłym.
Umowa o zakazie konkurencji zarówno w trakcie zatrudnienia, jak i po jego ustaniu zabezpiecza interesy pracodawcy przed działaniami pracowników, którzy podejmują pracę konkurencyjną. Zakres takiego zakazu nie może być sformułowany w sposób dowolnie szeroki.
Ze względu na konieczność zapewnienia przez pracodawcę pracownikom minimum 11-godzinnego nieprzerwanego okresu odpoczynku dobowego, najbezpieczniej jest wprowadzić maksymalnie 5-godzinny przedział czasu w ramach ruchomego czasu pracy. Dłuższy niż 5-godzinny przedział godzin może bowiem spowodować naruszenie odpoczynku dobowego.
Ostatnie wyroki Sądu Najwyższego, w których uznał on, że dzień wolny rozpoczyna się po zakończeniu pracy danego dnia, wprowadziły wątpliwości dotyczące ustalania rozkładów czasu pracy w przypadku pracy zmianowej. Chodzi tu o wyroki z 10 kwietnia 2013 r. (II PK 282/12) oraz z 8 marca 2013 r. (II PK 204/12), w których sąd oddalił roszczenia pracowników o wypłatę wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych
Pracodawca rozszerza działalność firmy i w związku z tym planuje zmienić rozkład czasu pracy pracowników. Do tej pory pracownicy pracowali od poniedziałku do piątku na trzy zmiany w systemie podstawowym czasu pracy. Mieli wolne soboty i niedziele. Pracodawca postanowił zmienić grafik w ten sposób, że niektórzy pracownicy będą mieli wolne czwartki i niedziele, a soboty pracujące. Czy taki grafik będzie
Zatrudniamy w naszej firmie 3 pracowników administracyjnych. Pracują oni w godz. od 8.00 do 16.00 od poniedziałku do piątku w systemie podstawowym czasu pracy. Od przyszłego miesiąca będziemy musieli zapewnić obecność jednego z pracowników do obsługi przyjazdu grupy interwencyjnej, jeżeli zostanie ona wezwana na teren zakładu przez ochronę. Wezwania te mogą się odbywać w godz. od 16.00 do 8.00. Grupa
Pracodawca może wyznaczyć dyżur w innym miejscu niż zakład pracy przez nałożenie na pracownika obowiązku pozostawania w "stanie osiągalności" (w tym posiadania włączonego telefonu komórkowego) oraz ustalenie czasu dojazdu do pracy od momentu wezwania. Niedopuszczalne jest nakazywanie pracownikowi pełnienia takiego dyżuru przez całą dobę 7 dni w tygodniu bez zapewnienia obowiązkowych okresów odpoczynku
Obowiązujące przepisy prawa pracy w zakresie czasu pracy nie rozstrzygają w pełni wszystkich problemów dotyczących tego zagadnienia. Istniejące regulacje stwarzają ponadto możliwość rozbieżnej interpretacji tych samych przepisów czasu pracy. Poniżej przedstawiamy wyjaśnienie kilku z nich, najczęściej spotykanych w praktyce, które mimo że wielokrotnie komentowane nie doczekały się ani prawnej regulacji
Pracownik odbywający na polecenie pracodawcy podróż służbową ma prawo do określonych należności, które mają mu zrekompensować wyższe wydatki związane z pracą i utrzymaniem na wyjeździe. Niestety, w praktyce zarówno interpretowanie okoliczności, w których te należności przysługują, jak i wyliczanie ich wysokości przysparza zakładom pracy sporo problemów i wywołuje niemało wątpliwości. W dużej mierze
Moja firma funkcjonuje 7 dni w tygodniu, a pracownicy pracują w systemie zmianowym. Z tego względu mają oni ruchome dni wolne od pracy. Jak udzielać dni wolnych pracownikowi, który np. schodzi ze zmiany roboczej trwającej w godz. od 22.00 do 6.00? Czy osoba ta może rozpocząć pracę w kolejnym dniu o godz. 6.00?