Ustawa z 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług jest pierwszą opublikowaną nowelizacją VAT. W poprzednim numerze Mk zostały omówione zmiany wprowadzone tą nowelizacją dotyczące zwolnień z VAT. Na łamach tego opracowania omówimy pozostałą część zmian wprowadzonych tą ustawą. Wejdą one w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.
Czy na podstawie faktur wysłanych mailem, bez podpisu, mamy możliwość zaliczenia kwoty z takiej faktury w koszty uzyskania przychodu? Czy z takiej faktury możemy odliczyć VAT?
Od 1 kwietnia 2013 r. zaczyna obowiązywać część zmian w ustawie o VAT wprowadzonych ustawą z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35; dalej: ustawa zmieniająca). W założeniach ustawodawcy większość zmian ma służyć uproszczeniu zasad rozliczania podatku. Jednak na pewno nie wszystkie wprowadzone zmiany są oczekiwane przez
Minister Finansów przygotował omówienie zmian wprowadzonych w przepisach VAT od 1 lipca 2011 r. Podstawową zmianą merytoryczną jest rozszerzenie katalogu towarów opodatkowanych u nabywcy na zasadzie mechanizmu odwrotnego obciążenia. Od 1 kwietnia 2011 r. obowiązek stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia wprowadzono w dostawach krajowych "złomu". Ze względu na brak definicji złomu powstały wątpliwości
Proszę o informację, jak ustalić moment powstania obowiązku podatkowego w VAT, gdy towar jest wysyłany do nabywcy albo jest odbierany przez przewoźnika zamówionego przez nabywcę. Czy dostawa towarów nastąpi w momencie wydania towaru z magazynu, czy też w momencie otrzymania wysłanego towaru przez nabywcę?
Podatnik prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Pięć lat temu zakupił samochód osobowy zwolniony z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia wykonawczego VAT. Samochód wprowadzono do ewidencji środków trwałych i zamortyzowano. Nie było nakładów ulepszających. W 2014 r. podatnik chce przekazać ten samochód na cele osobiste. Czy przekazanie takie podlega VAT (art. 7 ust. 2 ustawy o
Czy zakupy artykułów żywnościowych związanych z podróżą służbową właściciela firmy świadczącego usługi kierowania pojazdami mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów działalności gospodarczej? Czy VAT wynikający z faktur zakupu żywności może być odliczony?
Jesteśmy firmą handlującą częściami zamiennymi dla przemysłu ciężkiego. Oddelegowaliśmy pracowników budowlanych do naszego oddziału w celu przeprowadzenia tam remontu. Czy mamy prawo do odliczenia VAT z produktów spożywczych zakupionych w celu zapewnienia im wyżywienia? Czy występuje tu obowiązek zapłaty należnego VAT od nieodpłatnego przekazania towarów pracownikom? Czy wydatki te stanowią nasze koszty
Nasze przedsiębiorstwo (spółka z o.o.) przejęło inny podmiot (spółka z o.o.). Obecnie (kiedy spółka przejmowana formalnie już nie istnieje) otrzymaliśmy faktury wystawione na przejętą spółkę. Faktury te zostały wystawione już po dniu przejęcia spółki. Dane na niej zawarte wskazują na nieistniejącego już nabywcę. Czy w takim przypadku, jako spółka przejmująca, mamy możliwość odliczenia podatku naliczonego
W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy zakupu dokonuje więcej niż jeden nabywca. Dla sprzedawców nie jest to sytuacja typowa. Nie jest ona również wprost regulowana przepisami. Dlatego sprzedawcy mają często wątpliwości, czy w takiej sytuacji powinni wystawić jedną, czy też dwie faktury. Problemy mają również nabywcy, którzy odliczają VAT z faktur wystawionych na więcej niż jednego nabywcę. Poniżej
W 2011 r. rozliczałem się z VAT metodą kasową i składałem deklaracje kwartalne. Ze względu na utratę prawa do stosowania metody kasowej utraciłem też prawo do składania kwartalnych deklaracji VAT (VAT-7K). Zgodnie z informacją uzyskaną w urzędzie skarbowym, poczynając od stycznia 2012 r. zacząłem składać deklaracje miesięczne. Teraz dowiedziałem się, że nadal mogłem składać deklaracje kwartalne, gdybym
Jako polska firma zamierzamy kupić nieruchomość w Hiszpanii, aby ją wynajmować. Czy możemy odliczyć VAT od zakupu płacony w Hiszpanii na terenie Polski? Gdzie płacimy podatek dochodowy od wynajmu: w Polsce czy w Hiszpanii? Jeśli wystawiamy fakturę za wynajem tej nieruchomości kontrahentowi polskiemu, to w jaki sposób rozliczamy podatki?
Jako spółka z o.o. jesteśmy czynnym podatnikiem VAT. Ze środków obrotowych firmy chcemy sfinansować zakup urządzeń rehabilitacyjnych, które następnie zamierzamy przekazać nieodpłatnie dla zakładu opiekuńczo-leczniczego. Czy w związku z dokonanym zakupem mamy prawo do odliczenia podatku naliczonego?
Wraz z Mk nr 7/2011 prenumeratorzy otrzymali ujednolicony tekst ustawy o VAT uwzględniający zmiany wprowadzone od 1 kwietnia 2011 r. Kwietniowe zmiany wprowadzone w ustawie oraz rozporządzeniach wykonawczych zostały także skomentowane na łamach Mk nr 8/2011. Poniżej przedstawiamy przygotowane przez MF objaśnienia zmian wprowadzonych od kwietnia w przepisach VAT.
Jednostka organizacyjna (Kościół) powołała jednostkę organizacyjną posiadającą osobowość prawną (nadaną przez MSWiA), która działa również na podstawie statutu. Nowa jednostka ma za zadanie zarządzać nieruchomościami, które należą do Kościoła (zarząd nieruchomością na zlecenie). Do Kościoła należą nieruchomości (lokale mieszkalne i użytkowe). Jednostka wynajmuje lokale (należące do Kościoła) m.in.
Wraz z żoną nabyłem lokal użytkowy, w którym mam zamiar założyć sklep. Na fakturze dokumentującej zakup znajdują się dane zarówno moje, jak i żony. Czy z takiej faktury mogę odliczyć VAT?