Praca zdalna może być wykonywana z obszaru znajdującego się poza Polską. Ustalenia w tym zakresie mogą nastąpić zarówno przy zawieraniu umowy o pracę, jak i w trakcie zatrudnienia. Jednak świadczenie pracy zdalnej spoza Polski może powodować komplikacje w obszarze prawa imigracyjnego, ubezpieczeń społecznych, rozliczeń podatkowych, a także RODO. Ponadto transgraniczna praca zdalna pozbawia pracodawcę
Od 1 maja 2010 r. obowiązują nowe przepisy regulujące koordynację systemów zabezpieczenia społecznego państw należących do Unii Europejskiej. Na ich podstawie możliwie jest m.in. czasowe oddelegowanie do pracy w innym kraju Wspólnoty osób pracujących na umowę zlecenia i dalsze opłacanie za nich składek w Polsce. Jednak wymaga to przeprowadzenia stosownej procedury.
Jednego z naszych pracowników (programistę) oddelegowaliśmy na okres 1-31 października br. do pracy we Francji. Pracownik przebywał od 24 do 31 października na urlopie wypoczynkowym. Jest wynagradzany stałą stawką miesięczną 7893,63 zł. Jak ustalić podstawę wymiaru składek pracownika? Czy to, że pracownik korzystał z urlopu, wpływa na tę podstawę?
Pracodawca, ustalając pracownikowi miejsce wykonywania pracy poza granicami Polski, w zakresie wynagradzania powinien stosować do niego przepisy kraju, w którym praca będzie świadczona. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy przepisy kraju wykonywania pracy są mniej korzystne niż minimalne warunki płacowe obowiązujące w Polsce.
Jedną z form rozwiązania umowy o pracę jest porozumienie stron. Pracodawca musi jednak liczyć się z tym, że porozumienie o rozwiązaniu umowy może zostać zakwestionowane przez pracownika. Od podpisanego porozumienia stron można się bowiem uchylić, jeżeli zostało ono zawarte pod wypływem błędu lub groźby.
Pracownik odbywający na polecenie pracodawcy podróż służbową ma prawo do określonych należności, które mają mu zrekompensować wyższe wydatki związane z pracą i utrzymaniem na wyjeździe. Niestety, w praktyce zarówno interpretowanie okoliczności, w których te należności przysługują, jak i wyliczanie ich wysokości przysparza zakładom pracy sporo problemów i wywołuje niemało wątpliwości. W dużej mierze
Od 1 sierpnia 2010 r. zleceniobiorcy mają oficjalnie prawo do korzystania ze zwolnienia ze składek niektórych osiąganych przychodów. Przedstawiamy, które warto im zaproponować, a których nie należy przyznawać, by nie narazić się na uznanie umowy cywilnej za stosunek pracy.