Prowadzę działalność gospodarczą polegająca na świadczeniu usług IT. Niedawno podpisałem kontrakt z jedną z firm na świadczenie usług w jej siedzibie. Niestety jest ona poza moim miejscem zamieszkania. Aby móc świadczyć te usługi, muszę wynająć jakieś miejsce do spania. Policzyłem, że bardziej opłaca mi się wynająć kawalerkę niż korzystać z hotelu. Czy wydatki na wynajem kawalerki będą mógł zaliczać
Szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) może z urzędu (czyli z własnej inicjatywy) zmienić wydaną wcześniej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) interpretację indywidualną. Dzieje się tak, jeśli stwierdził jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Szef KAS nie jest w tym zakresie
Mimo że inwentaryzacja składników majątku drogą spisu z natury jest niemal tak stara jak sama rachunkowość, to nadal występują wątpliwości i problemy, które ostatecznie skutkują popełnieniem błędów w tym obszarze. W niniejszym materiale zwracamy uwagę na sześć z nich.
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 maja do 3 czerwca 2022 r.
1 października 2021 r. Sejm przyjął projekt zmian podatkowych w ramach programu gospodarczego Polski Ład. Sejm zdecydował się wprowadzić poprawki w stosunku do pierwotnej wersji projektu. Polegały one na modyfikacji niektórych z początkowo zaproponowanych rozwiązań lub wprowadzeniu zupełnie nowych. Teraz projektem zajmie się Senat. Poniżej przedstawiamy tabelaryczne zestawienie zmian wprowadzonych
Jeśli osoba fizyczna nie wprowadziła wynajmowanego przez nią składnika majątkowego do majątku firmowego, to przychody z najmu nie są przychodami z działalności gospodarczej, niezależnie od rozmiarów najmu - uchwała NSA z 24 maja 2021 r., sygn. akt II FPS 1/21.
Przedsiębiorcom będącym osobami fizycznymi w prowadzeniu działalności gospodarczej często pomagają członkowie rodziny. Zdarza się również, że z członkami rodziny przeprowadzane są różnego rodzaju transakcje. Sprawia to różnego rodzaju problemy, w związku z tym w niniejszym opracowaniu wskazane i omówione zostaną zagadnienia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w rodzinie oraz problemy
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy
Tarcza antykryzysowa zawiera m.in. rozwiązania w zakresie podatku od nieruchomości, które stanowią pomoc publiczną. Do warunków udzielania takiej pomocy odniósł się Prezes UOKIK, który przypomniał o niezbędnych obowiązkach ciążących na podmiotach ubiegających się o pomoc publiczną i udzielających takiej pomocy. Tarcza antykryzysowa nie zniosła tych obowiązków. Dopuszczalne jest tu jednak stosowanie
Podatnik może zaliczyć do kosztów wydatki na najem pokoju w innej miejscowości niż ta, w której prowadzi działalność, pod warunkiem że udokumentuje poniesione na ten cel wydatki oraz fakt wykonywania usług w tym miejscu. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Podatnik, który nie jest w stanie ustalić ceny nabycia środka trwałego, może jego wartość początkową ustalić na podstawie dokonanej przez siebie wyceny uwzględniającej cenę rynkową tego rodzaju środka trwałego oraz stan i stopień jego zużycia. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Jeżeli podatnik wykorzystuje w prowadzonej działalności budynek, w którym powierzchnia usługowa przekracza połowę jego powierzchni całkowitej, należy go uznać za budynek niemieszkalny i amortyzować go według stawki 2,5%. Jeśli powierzchnia usługowa stanowi mniej niż połowę powierzchni całkowitej budynku, to budynek należy uznać za budynek mieszkalny i amortyzować go stawką 1,5%. Potwierdził to Dyrektor