Z dniem 1 lipca 2023 r. weszła w życie większość zmian w ustawie o VAT wprowadzanych w ramach tzw. pakietu SLIM VAT 3. Opisujemy je w niniejszym raporcie, na przykładach wskazując ich praktyczne konsekwencje.
Kontrahent spoza UE zamówił u nas towar. Wystawiliśmy fakturę zaliczkową na eksport ze stawką 0% VAT. Kontrahent przekazał nam informację, żeby część towaru przekazać do kontrahenta w innym państwie UE, a tylko część towaru przekazać jemu. Czy w tej sytuacji trzeba wystawić korektę faktury eksportowej? Jeżeli tak, to jak prawidłowo jej dokonać?
Płatnicy dość często korygują dokumenty ubezpieczeniowe - zgłoszeniowe i rozliczeniowe. Powodem są błędy zarówno zidentyfikowane przez płatnika, jak i wynikłe podczas kontroli ZUS. Korekty dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych co do zasady dokonuje się w programie Płatnik lub przez PUE ZUS. Niektórzy płatnicy mogą zrobić to w formie papierowej. Konsekwencją przeprowadzonej korekty są często zmiany
PROBLEM W grudniu 2019 r. roczna podstawa składek społecznych naszego pracownika przekroczyła limit 30-krotności, ale składki zostały opłacone od pełnego przychodu. Wynagrodzenie pracownika wynosi 11 500 zł, z tym że w grudniu otrzymał roczną premię 15 000 zł, stąd przekroczenie. ZUS pod koniec marca 2020 r. przysłał pismo, że mamy skorygować dokumenty rozliczeniowe. Jak prawidłowo rozliczyć nadpłatę
PROBLEM Nasz pracownik, zatrudniony od 1 września 2019 r., otrzymał wynagrodzenie chorobowe za okres od 9 do 18 października 2019 r. Okazało się, że przy ustalaniu okresu wypłaty tego świadczenia źle obliczono długość okresu, za który jestnależne wynagrodzenie chorobowe. Prawidłowo pracownik miał do niego prawo tylko do 15 października, a od 16 października powinien mieć wypłacony zasiłek chorobowy
Podatnik, który wycofa nieruchomość z ewidencji środków trwałych i zaprzestanie ją wykorzystywać w prowadzonej działalności gospodarczej, nie musi korygować dokonanych od niej odpisów amortyzacyjnych. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Płatnik składek ma obowiązek dokonywać korekty dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych ZUS zawsze, gdy zostaną stwierdzone nieprawidłowości - czy to w wyniku samokontroli, czy przez ZUS. Konsekwencje ewentualnych nieprawidłowości w zgłoszeniu do ubezpieczeń czy rozliczeniu składek mogą być poważne. Błędy w dokumentacji mogą skutkować m.in. koniecznością dopłaty składek, wypłatą nienależnych świadczeń
Nowelizacja Ordynacji podatkowej, która weszła w życie 1 września 2005 r., wprowadziła możliwość korekty deklaracji (zeznania) przez organ podatkowy. Rozwiązanie to ma na celu ograniczenie kontaktu podatnika z urzędem skarbowym, co jest korzystne dla obu stron. Poniżej wskazujemy, co jest najczęściej korygowane przez urzędy i jakie działania urzędu są z tym związane.
Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. W ciągu całego 2004 r. zakupiliśmy środki trwałe w różnych miesiącach: lutym, kwietniu, maju, czerwcu, grudniu. Zakup środków był dofinansowany częściowo z funduszu PHARE. Dotacje otrzymaliśmy w lutym i listopadzie. Środki trwałe pochodzą z dostaw krajowych i z importu. Przy sprzedaży naszych wyrobów na kraj stosujemy stawkę 22% VAT, a przy