Płatników składek i zasiłków czekają duże zmiany w zakresie ubezpieczeń społecznych oraz świadczeń. Ustawa nowelizująca przewiduje zmiany m.in. w dobrowolnych ubezpieczeniach emerytalnych, rentowych i chorobowych, w zakresie kontroli ZUS, w przedawnieniu należności składkowych, a także w ustalaniu stopy procentowej składki wypadkowej oraz odsetek za zwłokę od zaległości względem ZUS. Nowe przepisy
Raport informacyjny ZUS RIA jest dokumentem, którego złożenie umożliwia skrócenie okresu przechowywania akt pracowniczych z 50 lat do 10 lat. Jest on składany za osobę zatrudnioną, która została u danego płatnika po raz pierwszy zgłoszona do ubezpieczeń w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 31 grudnia 2018 r.
Od 1 marca 2019 r. ZUS przeprowadza waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych. Część emerytów i rencistów może liczyć na co najmniej 70-złotową podwyżkę. Osoby z wyższymi świadczeniami otrzymają podwyżkę wynikającą ze wskaźnika waloryzacji, co oznacza, że ich świadczenia wzrosną niespełna o 3% dotychczasowej kwoty.
W wyroku z 11 lipca 2018 r. (II PK 175/17) Sąd Najwyższy uznał, że pracownikowi, który podlega ochronie w czasie obniżonego wymiaru czasu pracy w związku z prawem do urlopu wychowawczego, nie przysługuje wynagrodzenie za cały okres pozostawania bez pracy w razie bezzasadnego rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. W takim przypadku pracownik ma prawo maksymalnie do 3-miesięcznego wynagrodzenia
PROBLEM Od 6 lat prowadzę pozarolniczą działalność gospodarczą, ale ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu podlegałam jako rolnik. W sierpniu 2018 r. otrzymałam decyzję KRUS przyznającą mi prawo do emerytury rolniczej od 1 listopada 2017 r. Oprócz pobierania emerytury nadal wykonuję wspomnianą działalność gospodarczą. We wrześniu 2018 r. otrzymałam pismo z ZUS zobowiązujące mnie do opłacenia składki
Na swojej stronie internetowej ZUS poinformował o zmianie niektórych formularzy związanych z przyznawaniem świadczeń emerytalnych i rentowych. Najważniejsza aktualizacja dotyczy formularza zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu ZUS RP-7, który został zastąpiony przez nowy formularz ZUS ERP-7.
Trybunał Konstytucyjny 28 lutego br. orzekł, że przepis przewidujący możliwość weryfikacji przez ZUS błędnych decyzji emerytalno-rentowych jest niezgodny z Konstytucją RP (sygn. akt K 5/11). Po wejściu w życie wyroku, tj. od 8 marca br. ZUS nie może odebrać prawa do emerytury lub renty, gdy stwierdzi, że pierwotna dokumentacja nie dawała podstaw do przyznania świadczenia.
Jestem księgową w przedsiębiorstwie państwowym. Zgłosiła się do mnie była pracownica, która pracowała u nas od 1 września 1970 r. do 31 sierpnia 1976 r. Poprosiła o wystawienie zaświadczenia na druku ZUS Rp-7 za ww. okres. Okazało się, że dokumentacja płacowa do 1979 r. nie została zachowana. Co należy zrobić w powyższej sytuacji?
Jeden z naszych pracowników skończy wkrótce 65 lat i zaraz po osiągnięciu tego wieku będzie chciał przejść na emeryturę. Do ustalenia wysokości świadczenia zamierza podać najkorzystniejsze zarobki z lat 1980-1989. Niestety, mieszkanie pracownika i siedziba naszej firmy, w której jest zatrudniony nieprzerwanie od 1975 r., zostały całkowicie zalane w czasie powodzi. Zniszczeniu uległa m.in. dokumentacja
Od 2 lat prowadzę działalność gospodarczą. W kwietniu 2014 r. mam zamiar złożyć wniosek o emeryturę, ponieważ 20 kwietnia 2014 r. ukończę wiek emerytalny. Czy w moim przypadku warunkiem nabycia prawa do emerytury jest zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej?
Prowadzę jednoosobowo działalność gospodarczą i zatrudniam tylko jednego pracownika. W związku z tym, że ubiega się on o emeryturę, wystawiłem mu zaświadczenie o wysokości wynagrodzenia na druku Rp-7. Wiem, że prawidłowo wypełniony druk powinien być podpisany przez dwie osoby i opieczętowany dwiema imiennymi pieczęciami. Ponieważ sam prowadzę działalność gospodarczą, na druku będzie widniała tylko
Pracownik, któremu pracodawca wręczył drobne upominki, takie jak np. pióro, zegarek lub kwiaty, w związku z przejściem na emeryturę lub osiągnięciem określonego stażu pracy, nie uzyskuje z tego tytułu przychodu ze stosunku pracy. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Do końca lutego 2012 r. emeryci i renciści dorabiający do swoich świadczeń muszą rozliczyć się z ZUS. W tym celu zatrudniający ich płatnicy składek zobowiązani są wystawić im zaświadczenia potwierdzające przychód wypłacony w 2011 r.
Nasz pracownik niedługo osiągnie wiek emerytalny i ma zamiar wystąpić do ZUS o przyznanie emerytury. W jaki sposób powinien udokumentować niezbędne do nabycia prawa do emerytury okresy zatrudnienia oraz osiągane wynagrodzenie? Czy musimy udzielić pracownikowi pomocy w kompletowaniu dokumentów?
8 marca 2012 r. został ogłoszony wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 28 lutego 2012 r., sygn. akt K 5/11, w którym Trybunał orzekł, że "art. 114 ust. 1a ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 ze zm.) jest niezgodny z zasadą zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa wynikającą z art. 2 oraz art. 67 ust
Nasza pracownica w najbliższym czasie osiągnie powszechny wiek emerytalny i będzie składała wniosek o emeryturę. Nie ma ustalonego kapitału początkowego. Zwróciła się do nas z prośbą o pomoc w uzyskaniu dokumentacji niezbędnej do ustalenia kapitału początkowego od pozostałych 2 płatników składek, u których była zatrudniona przed 1999 r. Czy jesteśmy zobowiązani do udzielenia jej pomocy w tej sprawie
Jedna z naszych pracownic, która jest zatrudniona w zakładzie od 2 lat, 16 czerwca 2013 r. ukończy powszechny wiek emerytalny i będzie składała wniosek o emeryturę. Osoba ta miała najkorzystniejsze zarobki w latach 1985-2000 i chciałaby wskazać je do obliczenia przez ZUS postawy wymiaru emerytury. Zakłady pracy, w których pracowała w tym okresie, uległy jednak likwidacji. Pracownica nie ma również
Jeden z naszych pracowników niedługo spełni warunki dotyczące wieku i okresu pracy w szczególnych warunkach do uzyskania prawa do emerytury pomostowej. Osoba ta ma zamiar wystąpić do ZUS z wnioskiem o przyznanie świadczenia. Jakiego rodzaju dokumenty (zaświadczenia) powinniśmy wystawić pracownikowi w związku z ubieganiem się przez niego o emeryturę?
Pobieram emeryturę w zbiegu z rentą z tytułu choroby zawodowej. Od marca br. zacznę prowadzić działalność gospodarczą. Czy powinienem poinformować o tym ZUS i czy będę otrzymywał świadczenia w dotychczasowej wysokości?