W okresie korzystania przez nauczyciela z urlopu dla poratowania zdrowia przysługuje mu prawo do stałych składników wynagrodzenia, w tym pensji zasadniczej i dodatku za wysługę lat. Natomiast uprawnienie do innych składników zależy od regulacji określonych przez organ prowadzący.
Dopuszczalność wypłaty wynagrodzenia z dołu w sektorze oświaty jest ściśle uzależniona od statusu prawnego placówki oraz charakteru danego składnika płacowego. W publicznych szkołach samorządowych wynagrodzenie zasadnicze oraz stałe dodatki muszą być obligatoryjnie wypłacane z góry w pierwszym dniu miesiąca. Wypłata z dołu w tych jednostkach dotyczy wyłącznie składników zmiennych, których wysokość
Od 5 listopada 2026 r. zmienią się przepisy dotyczące przeciwdziałania dyskryminacji w zatrudnieniu oraz regulacje w zakresie mobbingu. Nowe przepisy wprowadzają definicję dyskryminacji przez założenie oraz dyskryminacji przez skojarzenie, nową uproszczoną definicję mobbingu i dolną granicę zadośćuczynienia dla mobbingowanego pracownika na poziomie 6-krotności minimalnego wynagrodzenia. Ponadto pracodawcy
Nowelizacja ustawy o PPK wprowadza możliwość elektronicznego wezwania podmiotu zatrudniającego przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR) do zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Zamiast papierowych wezwań do zawarcia takiej umowy pracodawcy otrzymują je na konto w systemie ZUS.
Od 11 stycznia 2027 r. pracodawcy będą zobowiązani do zapewnienia odpowiednich warunków pracy podczas upałów, ale także do wprowadzenia rozwiązań organizacyjnych i technicznych chroniących pracowników przed skutkami wysokich temperatur. Prace nie będą mogły być wykonywane, gdy temperatura przekroczy 35°C w pomieszczeniach pracy, natomiast na otwartej przestrzeni przy pracach o wysokim wydatku energetycznym
Umowa o pracę i umowa zlecenia mogą charakteryzować się podobnymi cechami, co utrudnia ustalenie, z jakim rodzajem zatrudnienia mamy do czynienia. Stosunek pracy będzie występował bez względu na nazwę umowy, jeżeli praca jest wykonywana w podporządkowaniu, w określonym miejscu i czasie oraz za wynagrodzeniem.
Od 8 lipca 2026 r. Państwowa Inspekcja Pracy uzyskuje nowe uprawnienia. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany wprowadzone ustawą z 11 marca 2026 r. o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2026 r. poz. 473).
Rewolucyjne zmiany w ustawie o PIP wprowadzają możliwość wydawania decyzji stwierdzających istnienie stosunku pracy oraz przewidują wydawanie interpretacji indywidualnych przez GIP w sprawach dotyczących kwalifikacji danego stosunku prawnego jako stosunku pracy albo stosunku cywilnoprawnego. Zawierają również nowe regulacje dotyczące procesu kontroli, które w znacznej części będą mogły być przeprowadzane
Od 1 lipca 2026 r. weszły w życie nowe przepisy o należnościach celnych za towary wwożone do Unii Europejskiej (UE) w przesyłkach o niewielkiej wartości (do 150 euro). Przez dwa lata za każdą pozycję w takiej przesyłce pobierane będzie cło w wysokości 3 euro, a w przypadku towarów z różnych kategorii taryfowych opłata zostanie naliczona wielokrotnie.
Prowadzę działalność gospodarczą oraz dokonuję najmu prywatnego nieruchomości na cele mieszkaniowe. Najem prywatny wykazuję w pliku JPK. Czy jeśli zawieszę działalność, będę musiał składać plik JPK i wykazywać tam najem prywatny?
W okresie letnim, ze względu na wysokie temperatury i intensywne nasłonecznienie, pracodawcy są zobowiązani do zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków pracy. Obejmuje to m.in. dostęp do napojów profilaktycznych, ochronę skóry przed promieniowaniem słonecznym oraz właściwą odzież i obuwie ochronne. W niektórych sytuacjach wskazane jest także skrócenie czasu pracy.
Nowelizacja przepisów dotyczących wnioskowania o zasiłki z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS), która wejdzie w życie 1 lipca 2026 r., ma charakter deregulacyjny i zmierza do pełnej informatyzacji procesu ubiegania się o świadczenia z ubezpieczenia chorobowego. Jeżeli płatnikiem zasiłku jest pracodawca, pracownik będzie mógł złożyć wniosek o świadczenie nie tylko w postaci papierowej, ale również
MF potwierdził, że dofinansowanie przez pracodawcę pracownikom dostępu do platformy benefitowej oferującej różne usługi za tokeny jest dla nich przychodem ze stosunku pracy. Przychód pracownika z tego tytułu ustala się w wysokości dofinansowania udzielonego przez pracodawcę.
Od 8 lipca 2026 r. Państwowa Inspekcja Pracy uzyska uprawnienia do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych w umowy o pracę. Wydanie takiej decyzji będzie jednak poprzedzone poleceniem usunięcia naruszeń dotyczących zawarcia nieprawidłowej umowy – jeżeli to nie nastąpi, dopiero wówczas zostanie wydana decyzja PIP. Pracodawcy będzie przysługiwało
Od 1 stycznia 2026 r. weszły w życie dwie nowelizacje przepisów, które istotnie zmieniły zasady nabywania prawa do nagrody jubileuszowej przez nauczycieli. Pierwsza z nich wprowadziła nowy próg nagrody za 45 lat pracy (400% wynagrodzenia miesięcznego) oraz podwyższyła nagrodę za 40 lat pracy z 250% do 300%. Druga, tzw. ustawa stażowa, znacząco rozszerzyła katalog okresów zaliczanych do stażu pracy
Zdaniem Państwowej Inspekcji Pracy, jeśli podlegające wliczeniu od 1 stycznia 2026 r. zgodnie z nowymi zasadami okresy aktywności zawodowej nakładają się na siebie, to do stażu pracy wliczamy tylko jeden z nich – najkorzystniejszy dla pracownika. Nie ma w tym przypadku znaczenia, że jeden z tych okresów jeszcze trwa.
W związku z wprowadzeniem obowiązkowego KSeF pojawiają się wątpliwości, czy osoby wynajmujące prywatnie nieruchomości mają obowiązek wystawiać faktury w KSeF. Ministerstwo Finansów zajęło stanowisko w tej sprawie.
Mały ZUS Plus to rodzaj preferencji pozwalający indywidualnym przedsiębiorcom na opłacanie niższych składek na ubezpieczenia społeczne nawet przez kolejne 36 miesięcy. Zasadniczo mogą z niej korzystać osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.